Gå til innhold

Søvnhygiene

Ville91

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har gode forslag til å trene seg opp til å trenge mindre søvn? Er det i det hele tatt mulig? Jeg føler at jeg trenger minst 8-10 timer søvn per natt, hvis ikke må jeg sove middagshvil. Har ikke lyst å være den som må legge seg før 21 bestandig 😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykkedykker skrev (17 minutter siden):

Kanskje du må utredes for søvnapné?

Hmm, det har jeg faktisk aldri tenkt på engang. Noterer meg dette, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
Ville91 skrev (3 minutter siden):

Hmm, det har jeg faktisk aldri tenkt på engang. Noterer meg dette, takk.

Jeg ble en helt ny mann etter jeg begynte på slik CPAP maskin. Fant jo da ut hvordan det faktisk føltes å være uthvilt. Hadde over 50 pustestopp i timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når må du stå opp da? Og sliter du med å sovne når du legger deg? 

Gode rutiner for god søvn er å legge bort alt av skjermbruk minst en time før leggetid, ikke drikke koffein, ikke legge seg før man faktisk er trøtt, ha passe svalt soverom, gjerne mørkt på rommet. 

Er gjerne også sånn at jo mer man tenker på at man er trøtt, har sovet lite osv, jo trøttere blir man. Finn andre ting å gjøre, i stedet for å sitte i ro og kjenne etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i hvert fall sånn at når jeg "oversover", dvs opp mot 9 timer så blir jeg slapp og mer søvnig. Tidligere kunne jeg gå ukesvis i denne spiralen, og aldri føle meg utsovet og skjerpet. Fordi jeg sov for mye. 

Nå passer jeg på legge meg 23 (tar litt tid å sovne) og stå opp 7 hver dag. Det har hjulpet utrolig på energinivået. 

Anonymkode: be29b...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i hvert fall sånn at når jeg "oversover", dvs opp mot 9 timer så blir jeg slapp og mer søvnig. Tidligere kunne jeg gå ukesvis i denne spiralen, og aldri føle meg utsovet og skjerpet. Fordi jeg sov for mye. 

Nå passer jeg på legge meg 23 (tar litt tid å sovne) og stå opp 7 hver dag. Det har hjulpet utrolig på energinivået. 

Anonymkode: be29b...49f

Samme her. Om man sover mer enn 8 timer blir man bare daff

Anonymkode: a345e...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...