AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #1 Skrevet 30. mai 2023 Hvor viktig er spilling og gaming for barn i 1-2 klasse? er deg switch det går i? Bør gutten min få det for å gjøre det samme de andre gjør ? Eldstegutten min er 5 år og har 1 år igjen i barnehagen. Han er veldig flink å leke både inne og ute, og har et avslappet (altså ikke avhengig) forhold til iPad og kan fint gå dagevis uten noe skjerm og være like fornøyd men jeg har hørt at barn i barneskoleander gamer, særlig gutter. Og har inntrykk av at det er en vikig greie allerede i 1 klasse. Stemmer dette? I så fall bør jeg allrede nå kjøpe han en switch så han kan bli vant til spilling også slik at han er på samme nivå som de på skolen? Vil jo egentlig ikke ødelegge det han er nå, han er jo så flink å leke. Men er også vikig å passe inn på skolen Anonymkode: 849b8...69b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #2 Skrevet 30. mai 2023 Min 1.klassing spiller på iPad. Roblox og minecraft. De spiller sammen med venner. Han har ikke PlayStation, men 5.klassingen har det. Anonymkode: 2666f...e1e 1
Linkii Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Jeg ville ha ventet så lenge jeg kan 😊 Når de begynner å spille forsvinner leken sakte men sikkert. Eldste gutten min på 8 år spiller PlayStation. Minste gutten på 5 har begynt å vise stor interesse nå pga broren. Vanskelig å si nei til minste når storebror får lov. Han havner ikke «utenfor» ved å ikke spille i 1. klasse. Jeg skulle ønske vi ikke hadde PlayStation i det hele tatt (fikk i julegave av besteforeldre). Nyt at barnet ditt leker og ta vare på leken så lenge du kan 😊 Hilsen mamma og barnehagelærer 😊 2
Glød Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Vent. Gaming er ikke viktig nok når de er så små, hvis han har ipad tilgjengelig er det mer enn nok. De får kanskje ipad på skolen og, her ringer de hverandre på Teams og spiller minecraft sammen. Har 3.klassing nå, nå ringer de på Teams og spiller Roblox på mobilene.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Min har nettopp fått. Han er 8,5 år. Har med vilje forsøkt å utsette det så lenge som mulig. Nå var han faktisk siste mann i klassen som fikk da 🤷♀️ Anonymkode: a1018...c10
Arkana Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 Jeg ville ikke begynt med det allerede i barnehagen. Vent til skolestart og se det an da. Hvis det er sånn at sønnen din er den eneste, eller en av veldig få, uten en spillkonsoll kan du heller kjøpe da, men det kan like godt være at det vanligste er å leke på andre måter og da er det fint å utnytte det så lenge det varer.
Hedda-78 Skrevet 30. mai 2023 #8 Skrevet 30. mai 2023 Nei, du trenger absolutt ikke å kjøpe det nå, ett år før han skal begynne på skolen, for at han skal bli vant til det. Det tar ca 7 minutter å "bli vant til det", ikke et helt år. Vent så lenge du kan, mener nå jeg. Det blir tidsnok uendelig mange timer foran skjerm. Nå trenger 5-åringen å oppleve livet først. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #9 Skrevet 30. mai 2023 Har en som skal begynne på siste året i bhg nå til høsten, og gaming er ikke en greie. Jada, det er nok noen som spiller litt, men det er ikke en stor greie, og ikke noe vårt barn prater om i det hele tatt. Han er ikke så interssert i det. Vi har playstation, og han kunne spilt på nettbrett, osv, men han er ikke kjempeinteressert. Har prøvd bilspill på ps et par ganger, men går fort lei. Anonymkode: 37d57...585
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 Hos opplevde jeg ikke at behovet for spillemaskin for å spille med andre kom før i 4.-5. klasse. Og vi hadde både PC og spillkonsoller hjemme lenge før det. Men da var det vi voksne som primært brukte det. I 5.- 6. klasse hadde de fleste en eller annen form for spillekonsoll og/eller gaming PC som ble brukt til sosiale spill. Jeg hadde ventet til behovet kom, og funnet ut hva som egentlig var løsningen da. Om jeg kunne velge, hadde jeg gått rett på PC. De må oftest ha det på et tidspunkt uansett. Mange spill er betydelig dårligere på spillkonsoll. Anonymkode: be6d6...77d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 Jeg har en fotballgutt som spiller Fifa på PS4 med kompisene sine en god del. Tror ikke han ble fotballinteressert før i 3. klasse. Før det spilte han også, og det var sosialt, jeg passet på å kjøpe inn spill der man kan spille 2 samtidig. De har alltid foretrukket å hoppe på trampolinen og stikke på fotballbanen, men jeg er glad for at vi har hatt playstation i huset siden barna var små. For det har vært kjekt å ha noe å gjøre inne også, når været har vært vått og barna har besøk. Anonymkode: adb4d...f59
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 Spillene som egner seg for en 5-åring krever ikke en topp spillmaskin akkurat. Anonymkode: 779f9...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #13 Skrevet 30. mai 2023 Så lenge barnet selv ikke føler det mangler noe, og dere foreldre ikke har spesielt interesse for gaming, tenker jeg dere fint kan vente. 🙂 Vår førsteklassing har holdt på med spill en stund, men både faren og jeg er interessert i sånt. Han spiller minecraft på playstation, men vi har også switch tilgjengelig. Han spiller xbox hos en venn av seg. Skal sies at gaming ikke er så stort her i førsteklasse. De er mye mer ute, med fotball, sykling, gjemsel, leker i skogen, og leker en del rollespill. På vinteren har det gått mer i spilling mellom aketurene. Anonymkode: eaf86...c95
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 Vi kjøpte året før skolestart og brukte masse tid til å lære sønnen til å spille og gjøre spilling til noe sosialt med oss. Greit å kunne bruke fjernkontroller og lære litt regulering av humør. Vi foreldre fikk hvert vårt spill med han og nå som 16-åring er han fortsatt mostalgisk og vil ha vårt selskap for å spille disse spillene med oss (har beholdt alle gamle konsoller og spill) Vi la etterhvert begrensninger på spilletid alene og etterhvert spilletid med kompiser. Nå som 16-åring har han ingen begrensninger lenger i skoleåret, men veksler tiden mellom spilling med kompiser, øve til prøver, være ute med kompiser, se serier/tiktok og trening. Fikk rundt 5 i snitt i standpunkt uten å måtte gjøre lekser hjemme så har fått stor spillfrihet. Har ingen klassekompiser i nabolaget så greit å være sosial online. I sommerferien er det ikke noe spilling mellom 11-19 om det er fint vær, da må han finne på noe annet. Anonymkode: be7ba...b2a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #15 Skrevet 30. mai 2023 Så avhengig man kan bli av tasting og gaming så ville jeg ikke ha startet før MYE SENERE. Anonymkode: 86c57...524 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #16 Skrevet 30. mai 2023 Vent til han begynner på skolen Anonymkode: dad72...0aa
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #17 Skrevet 31. mai 2023 Nei det er alt for tidlgi. Nå synes jeg gaming er tull, så små barn har da mye mer nytte av å leke ute i hagen eller andre ting som ikke innebærer gaming. Anonymkode: 2289a...b17
Reign Skrevet 31. mai 2023 #18 Skrevet 31. mai 2023 Linkii skrev (23 timer siden): Når de begynner å spille forsvinner leken sakte men sikkert. Jeg forstår ikke hvordan det har blitt så enten eller med gaming i dag, når jeg ofte ser og hører kommentarer som dette. Har ikke dagens foreldre noe regler rundt dette lenger? Jeg mener, jeg er født i 1989, og jeg fikk en GameBoy da jeg gikk i 3. klasse, og PlayStation i 4. klasse. De aller fleste vennene min hadde også PlayStation, Super Nintendo eller Nintendo 64. Det betød jo likevel ikke at vi ikke var ute og lekte? Vi spilte fotball, basket, volleyball, syklet til steder for å bade, akte, hadde snøballkriger osv. hele veien. Var det dårlig vær, så var vi inne og spilte. Noen ganger alene, men ofte to eller flere. Og sånn holdt vi på helt til vi gikk på videregående. Jeg bare fatter ikke at foreldre tillater at ungene sitter klistret foran en skjerm hele dagen lang. Er det fordi det føles så mye tryggere å ha barna hjemme, enn når de er ute og man ikke helt vet hvor de er? Det gir nemlig ingen mening for meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå