Gå til innhold

Du/dere som har peiling på pc. Hjelp til valg av ny bærbar pc?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Hadde satt veldig pris på om noen ville hjelpe meg litt med valg av ny bærbar pc.
Tenkte å bruke den til å se film/serier, høre på musikk, surfe på nett, betale regninger. lage budsjett osv. 
Helst ikke over 10.000 kr.

Håper noen vil hjelpe! 🙏 😊 

Anonymkode: 0e66d...9b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle PCer / laptoper du kan få kjøpt i dag klarer disse tingene uten problem (så lenge det ikke er snakk om Chromebook).

Anonymkode: 72494...3d7

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alle PCer / laptoper du kan få kjøpt i dag klarer disse tingene uten problem (så lenge det ikke er snakk om Chromebook).

Anonymkode: 72494...3d7

En Chromebook klarer også alle disse tingene uten problem.

Jeg ville tatt en kikk på Elkjøp eller Power og kikke litt på maskiner. Velg noe med en god skjerm, godt tastatur og god byggkvaliteten generelt. Tenker du utelukkende ytelse, vil de typisk lempe litt på disse tingene for å holde prisen nede. Husk også å sjekke modellen på Prisguide.no, i tilfelle sjappa selger til overpris.

Anonymkode: e7666...83c

Skrevet

Chromebook er bra til mye, men ikke til alt. Min kone har fått Chromebook gjennom jobben, men hun møter stadig begrensinger med apper og programvare som hun er vant til, men som ikke fungerer på Google-plattformen. Alternative programmer, som tekstbehandling og regneark for Chromebook opplever hun at har veldig begrenset funksjonalitet sammenliknet med Windows og Microsoft Office. Men nå er nok hun en avansert bruker som bruker mer avanserte funksjoner enn "folk flest", kanskje. Chromebook er utformet som en bærbar PC, men har funksjonalitet som ligger nærmere et Android-basert nettbrett.

Utvalget av PC'er er stort. Jeg pleier å anbefale å se etter PC'er som har Windows 10/11 pro. Ikke fordi man trenger pro-funksjonene til hjemmebruk, men fordi PC'er som leveres med Windows Pro, som oftest er beregnet på tøff daglig profesjonell bruk i bedrifter hvor de slepes fra møterom til møterom, ut og inn av biler og opp og ned i vesker mange ganger om dagen. Det gjør at disse PC'ene med Windows Pro som regel har en langt mer solid byggekvalitet enn en typisk hjemme-maskin. Og bedre byggekvalitet gir gjerne lengre levetid og bedre driftssikkerhet. Den økte byggekvaliteten vil gi utslag i prisen, og det vil ofte være slik at en "pro"-maskin vil ha svakere tekniske data enn en "privat"-maskin til samme prisen. Dette ville jeg imidlertid ikke være så bekymret for, fordi til den bruken du beskriver, vil enhver PC som er i salg nå, være kraftig nok, og den bedre byggekvaliteten er viktigere. Hvis du skal gjøre noen prioriteringer, ville jeg lagt vekt på mest mulig internminne/RAM og lagring, og brydd meg mindre om CPU og skjermkort, da de sistnevnte uansett er kraftig nok(med mindre du driver med gaming).

Vær obs på de ulike Windows-versjonene:

Windows 11 S: En "sikkerhetsversjon" av Windows med sterke begrensninger på hva som tillates av installasjon av apper.
Windows 11 Home: Hjemmeversjon typisk brukt på PC'er til privat bruk. Strippet for mange funksjoner som trenges på PC'er som skal være en del av et bedriftsnettverk.
Windows 11 Pro: Fullversjonen av Windows med "alt". Leveres med PC'er som har bedrifter og profesjonelle brukere som målgruppe, men fungerer like bra til privat bruk.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (2 minutter siden):

Chromebook er bra til mye, men ikke til alt. Min kone har fått Chromebook gjennom jobben, men hun møter stadig begrensinger med apper og programvare som hun er vant til, men som ikke fungerer på Google-plattformen. Alternative programmer, som tekstbehandling og regneark for Chromebook opplever hun at har veldig begrenset funksjonalitet sammenliknet med Windows og Microsoft Office. Men nå er nok hun en avansert bruker som bruker mer avanserte funksjoner enn "folk flest", kanskje. Chromebook er utformet som en bærbar PC, men har funksjonalitet som ligger nærmere et Android-basert nettbrett.

Utvalget av PC'er er stort. Jeg pleier å anbefale å se etter PC'er som har Windows 10/11 pro. Ikke fordi man trenger pro-funksjonene til hjemmebruk, men fordi PC'er som leveres med Windows Pro, som oftest er beregnet på tøff daglig profesjonell bruk i bedrifter hvor de slepes fra møterom til møterom, ut og inn av biler og opp og ned i vesker mange ganger om dagen. Det gjør at disse PC'ene med Windows Pro som regel har en langt mer solid byggekvalitet enn en typisk hjemme-maskin. Og bedre byggekvalitet gir gjerne lengre levetid og bedre driftssikkerhet. Den økte byggekvaliteten vil gi utslag i prisen, og det vil ofte være slik at en "pro"-maskin vil ha svakere tekniske data enn en "privat"-maskin til samme prisen. Dette ville jeg imidlertid ikke være så bekymret for, fordi til den bruken du beskriver, vil enhver PC som er i salg nå, være kraftig nok, og den bedre byggekvaliteten er viktigere. Hvis du skal gjøre noen prioriteringer, ville jeg lagt vekt på mest mulig internminne/RAM og lagring, og brydd meg mindre om CPU og skjermkort, da de sistnevnte uansett er kraftig nok(med mindre du driver med gaming).

Vær obs på de ulike Windows-versjonene:

Windows 11 S: En "sikkerhetsversjon" av Windows med sterke begrensninger på hva som tillates av installasjon av apper.
Windows 11 Home: Hjemmeversjon typisk brukt på PC'er til privat bruk. Strippet for mange funksjoner som trenges på PC'er som skal være en del av et bedriftsnettverk.
Windows 11 Pro: Fullversjonen av Windows med "alt". Leveres med PC'er som har bedrifter og profesjonelle brukere som målgruppe, men fungerer like bra til privat bruk.

Dette er bare tull og svada, versjonen av Windows har absolutt ingenting med byggekvaliteten eller de tekniske spesifikasjonene å gjøre siden det bare er programvare.

Skal man ha en maskin som tåler røff bruk så må man se på IP-sertifiseringen.

Anonymkode: 9cb42...b1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er bare tull og svada, versjonen av Windows har absolutt ingenting med byggekvaliteten eller de tekniske spesifikasjonene å gjøre siden det bare er programvare.

Skal man ha en maskin som tåler røff bruk så må man se på IP-sertifiseringen.

Anonymkode: 9cb42...b1f

Du har rett i at alle Windows-versjoner kan være installert på alle typer PC'er uavhengig av pris og byggekvalitet, men mitt poeng er at det er en forskjell på hva som vanligvis er pre-installert på ulike modellserier av PC-er, og at det kan brukes som en indikator(ikke bevis) på om en PC er beregnet for bedriftsmarkedet eller privatmarkedet.

IP-sertifiseringen er ikke så interessant for folk flest, med mindre man skal bruke den ute i regnvær, eller slenge den rundt i bunnen av ei sølete grøft.

Jeg har jobbet med salg av datautstyr i fem år, og etterpå har jeg mer enn 15 års erfaring som IT-konsulent i en bedrift med drøyt 1000 ansatte, hvor jeg bl.a. har hatt ansvar for innkjøp og drift av de ansattes PC'er.
Min erfaring er at PC'er beregnet for bedriftsmarkedet er mye mer solid bygget og dermed har lengre levetid enn PC'er beregnet for privatmarkedet. De fleste PC-produsenter har ulike modellserier til ulike markeder. Modellserier konstruert for bedrifter er som regel lette å kjenne igjen ved at de har Windows Pro som standard installasjon.

Ta HP som eksempel:
De tilbyr serier som Elitebook og Probook til bedrifter med Windows pro.
Til "hjemmebruk" tilbyr de modellserier som Pavilion og Envy med andre versjoner av Windows.
Det er stor forskjell på byggekvaliteten på disse seriene, hvor bedriftsversjonene er langt mer robuste. Jeg har hatt noen hundre stykk av disse modellene mellom hendene, så jeg vet. 

Tilsvarende vil man finne i serier fra Dell og Lenovo, og sikkert de fleste andre.

Endret av aksase
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

@aksase har helt rett. En typisk PC fra Elkjøp tåler lite, er ofte umulig å oppgradere og det er ofte vanskelig å bytte batteri når det er utslitt. De proffe variantene tåler å gå i gulvet, mange tåler vann i tastaturet, og de kan fikses ved behov. Kan godt kjøpes brukt fra f.eks furbie.no som selger brukte bedriftsmaskiner.

Hvis PC-en er av merket Lenovo Thinkpad W/T/P, Dell Latitude eller HP Probook/Elitebook kan du regne med at det er solid.

Noen frister med berøringsskjerm og at man kan snu skjermen helt rundt. Min erfaring er at slikt er kult men lite nyttig.

Anonymkode: 7ea67...c50

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere tok dere tid til å svare! ☺️

Jeg skal se på de pc-ene som er for bedrifter. 

Usikker på om jeg vil kjøpe brukt, men kan jo ta en nærmere titt på de også.

Anonymkode: 0e66d...9b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...