Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør andre når mor er så syk at hun ikke kan ta vare på baby, og far har jobb?

Anonymkode: e757b...5ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far er jo ikke syk så kan derfor ikke bruke egenmelding. Sykt barn dag derimot kan han bruke. 

Anonymkode: 62b8e...d68

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han må bruke av sine syk-barn dager. De kan også brukes om mor eller barnepasser er syk.

Anonymkode: 8ca07...c2f

• Liker 5
Skrevet

For barn under 12 år ser det ut til å være felles regler enten barnet er sykt, eller barnepasser er syk. Det betyr at hvis barnet, eller barnepasser/mor er syk, kan far ta ut inntil tre omsorgsdager med egenmelding. Er det behov for mer, må dette dokumenteres med legeattest/sykemelding. Slik tolker jeg regelverket, i hvert fall.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/Rettigheter-syke-barn/

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (10 minutter siden):

For barn under 12 år ser det ut til å være felles regler enten barnet er sykt, eller barnepasser er syk. Det betyr at hvis barnet, eller barnepasser/mor er syk, kan far ta ut inntil tre omsorgsdager med egenmelding. Er det behov for mer, må dette dokumenteres med legeattest/sykemelding. Slik tolker jeg regelverket, i hvert fall.

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/Rettigheter-syke-barn/

Takk for svar. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han må bruke av sine syk-barn dager. De kan også brukes om mor eller barnepasser er syk.

Anonymkode: 8ca07...c2f

Takk for svar

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Far er jo ikke syk så kan derfor ikke bruke egenmelding. Sykt barn dag derimot kan han bruke. 

Anonymkode: 62b8e...d68

Takk for svar.

Gjest takinova
Skrevet

Er mor i permisjon for å være hjemme med babyen?

En del arbeidsgivere later til å tro at den andre da ikke kan bruke omsorgsdager. Men det kan man ved barnepassers sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (På 30.5.2023 den 8.35):

Er mor i permisjon for å være hjemme med babyen?

En del arbeidsgivere later til å tro at den andre da ikke kan bruke omsorgsdager. Men det kan man ved barnepassers sykdom.

Ja, det var tilfellet. Var så dårlig i går at måtte ringe etter mannen. Men det gikk bra, både med jobben og med meg. Måtte gjennom en liten operasjon i går. Crazy!

men takknemlig for at jeg faktisk fikk hjelp fra kg. Hadde ikke turt å ringe om det hadde kommet mange negative svar😅

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier kan du bruke sykt barn dager. Men, du kan også bli sykemeldt selv og så søker far om å overta din permisjon. Greit å vite om, spesielt om det skulle være noe langvarig/skje noe senere.

https://www.nav.no/foreldrepenger#sykdom

Anonymkode: b636b...c55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...