AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #161 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har vokst opp med utestemme og innestemme, så ute var det lov til å lage lyd. Det var ikke lov til å lage lyd for å lage lyd, da. Husker vi ble fortalt om gutten som ropte ulv, og advart om at dersom vi ropte som galninger slik at folk trodde noe alvorlig hadde skjedd hele tiden, så ville ingen høre oss og ta oss alvorlig den dagen noe faktisk skjedde. Dette synes jeg er greie regler. Nå har jeg et barn selv, og de gledeshylene "fant deg!" når vi leker gjemsel f.eks, eller andre tilsvarende lyder kommer jeg aldri til å he han om å dempe. De gangene han hyler for å se hvor høy lyd han klarer å lage, de gangene får han beskjed om at det kan vi gjøre et annet sted (jeg skjønner faktisk og at det er litt spennende, så vi kan finne en passende plass vi kan teste det, men lekeplassen i nabolaget er ikke det stedet). Og vill skriking bare for å skrike, det er ikke greit Anonymkode: 41a1c...65e 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #162 Skrevet 31. mai 2023 De som sier de liker unger som gauler og skriker skulle ha bodd der jeg bodde før, for en del år siden. Da var det tre barnebarn til en nabo som var ute og hylte. sammenhengende. i nesten 5 timer. HØYT. SKJÆRENDE HYYYYYYYYYYYL. Dette gjentok seg en hel helg! Ikke mulig å sitte ute pga det helvetes infernalske bråket. Kunne ikke si fra for da ble besteforeldrene sinte. De sa selv ingenting og foreldrene var komplette idioter og tilbakestående. Så ja, det finnes foreldre som burde ha lært ungene sine normal oppførsel, spesielt når det er naboer tett på. De andre nære naboene var sjeleglade da de besteforeldrene flyttet for da slapp de det vanvittige bråket! Anonymkode: 2c21b...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #163 Skrevet 31. mai 2023 Det var, for å presisere, lyd kun for å se hvor mye lyd de kunne lage. Andre lyder som kommer av at man har det gøy er ikke HYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYL! Anonymkode: 2c21b...c3b
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #164 Skrevet 31. mai 2023 Helt greit for meg at nabobarna leker og hoier litt ute. Men omtrent hver gang de er ute, så begynner minstemann å hylskrike og brøle fordi de krangler. Det er ganske irriterende. Anonymkode: 5a8dd...b9b
tussi680 Skrevet 31. mai 2023 #165 Skrevet 31. mai 2023 Jeg skjønner ikke helt hvor folk har grensene sine hen i dag. Noen voksne hyler jo som griser de og. Hvorfor kan ikke ungene hyle litt da? 2
Ida Høst Skrevet 31. mai 2023 #166 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 7.18): Jeg fatter ikke hvorfor en del foreldre ikke lærer ungene sine til å ikke være høylytte. Det er fullt mulig å lære unger å leke uten å rope og skrike. Hvis du ikke orker at ungen din roper inne, hvorfor skal vi andre plages av det ute? Anonymkode: 3dee8...f23 Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge. Barn må få ha en plass å være barn. Fri lek og aktivt (til tider høylytt) samspill er viktig. Skal barna gå å undertrykke aktivitetsbehovet 100% av tiden, vil det kunne dukke opp som regulerings- og adferdsvansker. Hvis du ikke orker at det er liv og røre rundt deg utendørs hvor Alle har rett til å ferdes, så får du gå en annen plass eller holde deg inne. Personlig synes jeg lyden av vinfulle middelaldrende damer som hylflirer og spjæler mer enn måker i verste rugesesong er helt jævli å høre på. Derfor er ikke jeg utendørs nær uteserveringer på varme sommerkvelder. De er voksne mennesker, men synes og det er godt å slippe ut litt lyd i ny og ne, og da står de fritt til å gjøre det. Dette er altså ikke et oppdragelsesproblem, ei heller et samfunnsproblem, dette er et DU-problem. Fjærn deg selv fra «ulydene», ikke krev at resten av samfunnet skal forme seg etter dine personlige preferanser. Makan til selvopptatthet. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #167 Skrevet 31. mai 2023 Lyd må man regne med. Du får flytte ut i skogen om det er så ille. Anonymkode: 10536...685 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #168 Skrevet 31. mai 2023 Ida Høst skrev (6 minutter siden): Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge. Barn må få ha en plass å være barn. Fri lek og aktivt (til tider høylytt) samspill er viktig. Skal barna gå å undertrykke aktivitetsbehovet 100% av tiden, vil det kunne dukke opp som regulerings- og adferdsvansker. Hvis du ikke orker at det er liv og røre rundt deg utendørs hvor Alle har rett til å ferdes, så får du gå en annen plass eller holde deg inne. Personlig synes jeg lyden av vinfulle middelaldrende damer som hylflirer og spjæler mer enn måker i verste rugesesong er helt jævli å høre på. Derfor er ikke jeg utendørs nær uteserveringer på varme sommerkvelder. De er voksne mennesker, men synes og det er godt å slippe ut litt lyd i ny og ne, og da står de fritt til å gjøre det. Dette er altså ikke et oppdragelsesproblem, ei heller et samfunnsproblem, dette er et DU-problem. Fjærn deg selv fra «ulydene», ikke krev at resten av samfunnet skal forme seg etter dine personlige preferanser. Makan til selvopptatthet. Barna skal jo leke. Det er ikke det det er snakk om. Foreldrene må da klare å si til ungene at de må dempe seg. Barna kan leke, le og ha det morsomt uten at de trenger å hyle. Anonymkode: 74d0e...f95 1
MonJean Skrevet 31. mai 2023 #169 Skrevet 31. mai 2023 Når de er ute og leker, så synes jeg det er greit at de lager lyd. Men når de er inne, som i butikker, restauranter, kafeer og sånn, så synes jeg at foreldre kan lære barna forskjell på inne stemme og ute stemme. 1
mammamia1 Skrevet 31. mai 2023 #170 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 10.05): Vi fikk da ikke lov og skrike og hoie og forstyrre andre. Vi var ikke inaktive , bleke eller overvektige, det ble dagens foreldre først som voksne. Det at min generasjon foreldre ikke gidder og oppdra barna sine er nitrist. Anonymkode: 167aa...7fa Dette!
Kittykat Skrevet 31. mai 2023 #171 Skrevet 31. mai 2023 Vi bor i et borettslag. Vi har selv 3 barn, men de er voksne nå. Uansett så bor vi i et borettslag med mange barnefamilier. Om sommeren så er det fullt av unger som er ute og leker med hyl, skrik og høylytte lyder. Dette er lyden av barn som leker, har det gøyt og som leker sunne leker ute. Barna er full av livsglede om sommeren. Endelig kan de slippe seg løs etter å ha vært inne hele vinteren. Det plager ikke oss i det hele tatt. Og nei, vi er ikke gamle eller har nedsatt hørsel. Bråker de helt inntil husveggen din, så kan du kanskje be dem om å trekke seg litt unna og dempe seg, men barn må få lov til å være barn når de leker ute på dagtid. Jeg kan forstå at enkelte føler det er plagsomt med barnehyl om våren og sommeren, men for meg så er det bare en del av våren og sommeren. Det hører med. Pluss at for meg så synes jeg det blir altfor stille hvis barna ikke kan lage bråk når de er ute og leker i nabolaget. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #172 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 8.08): Våre naboer har fri oppdragelse på barna sine og de skriker, ikke bare ropte til hverandre til alle døgnets tider. Utrolig slitsomt når det ikke er skrål og latter, men direkte hyling. Det er jo ikke mulig å høre forskjell på om de har ramlet ned av trampolina å knekt noe eller har det gøy slik de hyler de nabo ungene. Hadde vert fint om foreldre som føler seg truffet i tråden kunne snakket til ungene sine. Det er forskjell på barnelatter og litt skråling og den hylingen en del barn holder på med. Hilsen mamma med barn som ikke får lov til å stå å hyle til alle døgnets tider. Anonymkode: 978bc...29c Da håper jeg du virkelig vet hvordan denne familien er, og kanskje hvordan utfordringer familien kan stå i? Hos oss kan det til tider høres fordi vår gutt har PROBLEMER med å ha følelsene under kontroll, og vi HVER dag jobber med å hjelpe han til å få kontroll. Tro meg- vi har hatt mye hyling og skriking, som sikkert naboen har hørt, og jeg blir oppriktig lei meg, når kommentarer som dette kommer frem. Men du klarte å treffe et punkt, det SKAL du ha! Hilsen en mamma, som OGSÅ lærer sine barn at skriking og skårling til alle døgnets tider er lov! Anonymkode: 1cd72...d33 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #173 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da håper jeg du virkelig vet hvordan denne familien er, og kanskje hvordan utfordringer familien kan stå i? Hos oss kan det til tider høres fordi vår gutt har PROBLEMER med å ha følelsene under kontroll, og vi HVER dag jobber med å hjelpe han til å få kontroll. Tro meg- vi har hatt mye hyling og skriking, som sikkert naboen har hørt, og jeg blir oppriktig lei meg, når kommentarer som dette kommer frem. Men du klarte å treffe et punkt, det SKAL du ha! Hilsen en mamma, som OGSÅ lærer sine barn at skriking og skårling til alle døgnets tider er lov! Anonymkode: 1cd72...d33 *IKKE glemte å få med IKKE Anonymkode: 1cd72...d33
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #174 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 7.40): Det er foreldrenes jobb å lære barna selvkontroll. Anonymkode: 69bae...07e Og den selvkontrollen er en knapp ressurs. Både voksne og barn greier ikke å skjerpe seg hele tiden, når man er utendørs bør man få slippe ut litt damp, bruke utestemme som har blitt holdt tilbake hele dagen etc.! Anonymkode: fb2aa...67a 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #175 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 9.43): Nei, jeg lurer på hvorfor de må « hoie». Anonymkode: 167aa...7fa Fordi de er barn og er utendørs så endelig skal de få slippe seg løs, være fri etter å ha måttet bruke innestemme sin hele dagen. Anonymkode: fb2aa...67a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #176 Skrevet 1. juni 2023 Det er en grunn til at det heter innestemme og utestemme. Ute har man mer frihet til å lage lyd, på samme måte som naboen her benytter seg av sommeren til å ta frem sirkelsagen. Anonymkode: 4da92...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #177 Skrevet 1. juni 2023 Tenker de hoier og skriker nettopp fordi de er ute. Ivrige i lek. Har du hørt hvordan voksne brøler på en fotballkamp? Er godt over 50, også vi hoiet og skrek ute, i lek, da vi var barn. Helt normalt. Anonymkode: e9213...13c 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #179 Skrevet 1. juni 2023 Gud forby lyder oh hyling. Skal vi forby motorsag, plenklipper og kantklipper? Fordi de også lager lyd.. Anonymkode: 612e9...e5c 3
flusa Skrevet 1. juni 2023 #180 Skrevet 1. juni 2023 Er enkelte mennesker som ikke gidder å oppdra ungene sine skikkelig, og lar de gjøre som de vil..hæler ikke ungeskrik selv,heller.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå