Gå til innhold

Flyttevask og komfyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal levere fra meg en leid bolig og sliter veldig med å få ovnen helt ren inni. Har brukt en jif spray som er for fastbrent fett, men den funket ikke så veldig bra. Har bare bodd her i 6 mnd, og ikke brukt ovnen så mye, så tror den var ganske skitten da jeg flyttet inn. Hvor rent er det forventet at jeg får den? Tips til måter å få den ren?

Anonymkode: a43d3...85b

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du har prøvd ovnsrens? 

Hvis den var skikkelig nedbrent av fett er det vanskelig å få rent. Vask glasset helt rent og gjør ditt beste med ovnen 

Anonymkode: 1a537...382

AnonymBruker
Skrevet

Plumbo har en egen ovnsrens på sprayflaske som er helt rå. Fås kjøpt på bl.a. Jernia. Ta ut alt det blanke før du sprayer, hvis ikke blir det misfarget. Spray så og sett ovnen på 50 grader i et kvarters tid. Gjenta så mange ganger du trenger for å få ovnen helt ren. Du kan også bruke sprayen på stekebrettene (men ikke på den blanke ovnsristen). 

Plumbo ovnsrens er i en helt annen liga enn Jif og andre ovnsrenser jeg har kjøpt i dagligvarebutikk. 

Anonymkode: 40001...4f0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Plumbo har en egen ovnsrens på sprayflaske som er helt rå. Fås kjøpt på bl.a. Jernia. Ta ut alt det blanke før du sprayer, hvis ikke blir det misfarget. Spray så og sett ovnen på 50 grader i et kvarters tid. Gjenta så mange ganger du trenger for å få ovnen helt ren. Du kan også bruke sprayen på stekebrettene (men ikke på den blanke ovnsristen). 

Plumbo ovnsrens er i en helt annen liga enn Jif og andre ovnsrenser jeg har kjøpt i dagligvarebutikk. 

Anonymkode: 40001...4f0

Bedre enn mr muscle? Sliter så med min ovn!

Anonymkode: 1a537...382

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 6.20):

Skal levere fra meg en leid bolig og sliter veldig med å få ovnen helt ren inni. Har brukt en jif spray som er for fastbrent fett, men den funket ikke så veldig bra. Har bare bodd her i 6 mnd, og ikke brukt ovnen så mye, så tror den var ganske skitten da jeg flyttet inn. Hvor rent er det forventet at jeg får den? Tips til måter å få den ren?

Anonymkode: a43d3...85b

Vask ristene og de greiene på siden som ristene står i med stålull etter å ha lagt dem i bløt en stund 🙂 

Anonymkode: a69b0...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Varm opp komfyren til 150 grader slik at den blir god og varm, på kvelden.
Hell deretter man et par dl salmiakk i en bolle som tåler varme. Kok opp 1 liter vann med en vannkoker. Ha vannet i en bolle som tåler varme. Slå av ovnen. Sett risten midt i ovnen. Ha bollen med salmiakk øverst i ovnen. Vannet setter du nederst i ovnen. La det stå over natten med ovnsluken lukket.

Det som skjer da er at vanndampen blander seg med gassen fra salmiakken og når de får jobbet sammen, blir fettet mykt og enkelt å vaske bort.

Det fins sikkert en hel haug med kjerringråd om du søker på nett.

Anonymkode: aeb42...030

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...