Gå til innhold

Kan slettes

Pusapalooza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skogscamping er for 1-2 netter, max tre er lov men jeg syns to er nok for min del. Kjører et sted og rusler et stykke inn i skogen 

Liker også å telte på campingplass, fint å ha tilgang til kjøkken og dusj og toalett. Spørs nok litt hvor i landet og når på året men jeg har alltid fått ledig teltplass ved drop in, dvs ringer når vi er på vei å hører om det er ledig også er det kanskje fullt på en men ledig på neste. Veldig koselig å oppleve Norge ved å dra fra campingplass til campingplass og ta noen netter i vill natur i mellom når vei til neste campingplass er langt eller for å spare penger :)

Anonymkode: 2a090...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, På campingplasser har du tilgang til vann kjøkken, toalett og strøm.. … så du vil ha det litt mer komfortabelt.. men prisene har blitt ganske høye også får teltcampere, selv fortrekker eg fricamping, og særlig hvis du har en lavbudsjett ferie..:) du må gjerne gå et lite stykke, men de kan du stort sett campe hvor du vil. Ved vann, fjord fjell.. ect—

Endret av vannm75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres koselig ut med sånn ferie med barn og hund! 

Jeg foretrekker campingplasser. Det blir ganske mye å bære med seg selv om teltet ikke er så tungt, om man skal sove i naturen.  Soveposer, liggeunderlag. Mat, drikke, noe å lage mat i. Mye om barna er for små til å bære noe selv. Du bør øve på å sette opp teltet før dere drar på tur. Om ikke barna er store nok til å hjelpe, blir det vanskelig å sette opp nytt telt om det er vind. Har dessverre erfaring med det.

Du kan sjekke nettsider til campinger, der står det hva teltplass koster, og om man må bestille på forhånd. På noen campinger er det ikke mulig å forhåndsbestille, så da bør en ikke ankomme sent. 

Skal det bli sol og varmt, kan det være lurt å plassere teltet et skyggefullt sted, slik at morgensolen ikke gjør at dere blir så varme at dere må opp før planlagt.

Noen campinger tillater ikke hund i det hele tatt, mens noen tillater hund i telt.

Endret av MyMichelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannm75 skrev (På 30.5.2023 den 3.45):

.

Endret av Pusapalooza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker meg ikke på campingplasser. 

På ut.no kan du få tips til overnattingssteder som kan være greie å ha som førstetur  Evt bare google fine lavterskel teltturer el. 

Det finnes uendelig mange steder hvor man kan telte ikke langt fra bilen, men likevel føle at man er ute i naturen. Selv liker jeg å telte nær vann, å kunne fiske litt, kanskje bade osv. 

Det viktigste er jo å ha det kjekt, og å oppleve mestring. 

Skal man gå kort, og kan gå flere turer betyr ikke 1kg forskjell i telt noenting. Skal man gå på fjelltur er det selvsagt viktigere. 

Vi storkoser oss på tur. Å bare være sammen. Ligge i soveposen å lese bøker, ha havregryn på stormkjøkken til frokost. Spille kort i teltet. Osv. 

Du kan forøvrig få svært mye bra utstyr på finn! Og du bør sjekke om din kommune har frilager/bua, hvor du kan leie utstyr omtrent gratis! 

God tur!

Anonymkode: e3ab3...ef5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.5.2023 den 22.21):

Jeg liker meg ikke på campingplasser. 

På ut.no kan du få tips til overnattingssteder som kan være greie å ha som førstetur  Evt bare google fine lavterskel teltturer el. 

Det finnes uendelig mange steder hvor man kan telte ikke langt fra bilen, men likevel føle at man er ute i naturen. Selv liker jeg å telte nær vann, å kunne fiske litt, kanskje bade osv. 

Det viktigste er jo å ha det kjekt, og å oppleve mestring. 

Skal man gå kort, og kan gå flere turer betyr ikke 1kg forskjell i telt noenting. Skal man gå på fjelltur er det selvsagt viktigere. 

Vi storkoser oss på tur. Å bare være sammen. Ligge i soveposen å lese bøker, ha havregryn på stormkjøkken til frokost. Spille kort i teltet. Osv. 

Du kan forøvrig få svært mye bra utstyr på finn! Og du bør sjekke om din kommune har frilager/bua, hvor du kan leie utstyr omtrent gratis! 

God tur!

Anonymkode: e3ab3...ef5

Takk for gode tips! Ut.no var ny for meg. Kan tenke meg å campe ved vann selv, så barna kan bade. Må bare finne steder hvor jeg kan ha med bilen. Dette er helt nytt for meg, og jeg lurer på om det er et oppheng i tanken om at det kan være veldig fint eller om jeg faktisk blir å like det. Har så lyst å gi barna  gode og minnerike opplevelser.

Endret av Pusapalooza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje jeg spør dumt nå, men hvordan ordner dere toalett besøk ved fri camping? 

Anonymkode: dab28...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pusapalooza skrev (5 timer siden):

Takk for gode tips! Ut.no var ny for meg. Kan tenke meg å campe ved vann selv, så barna kan bade. Må bare finne steder hvor jeg kan ha med bilen. Dette er helt nytt for meg, og jeg lurer på om det er et oppheng i tanken om at det kan være veldig fint eller om jeg faktisk blir å like det. Har så lyst å gi sønnen gode og minnerike opplevelser.

Kanskje låne friluftsfersking på biblioteket? Mye info for nybegynnere der. 😊

Anonymkode: 0d360...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange kommuner og bydeler har utlånsordninger (som Bus) for frilufts- og sportsutstyr. Da kan man prøve seg frem før man bestemmer seg for feks størrelse på telt.

https://www.bua.no/

Å overnatte i utmark er en helt annen opplevelse enn campingplass, men begge deler har sin sjarm. Hvis man kan låne utstyr har man større mulighet til å prøve begge deler.

Å øve på å slå opp og ta ned teltet hjemme på en plen, flere ganger, er veldig lurt.   Det samme gjelder kokeapparat osv. 

Flere turer à to netter er bedre enn én lang.

Anonymkode: 548dd...df5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange kommuner og bydeler har utlånsordninger (som Bus) for frilufts- og sportsutstyr. Da kan man prøve seg frem før man bestemmer seg for feks størrelse på telt.

https://www.bua.no/

(som Bua) skulle det stå .. 

Anonymkode: 548dd...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse på telt er og avhengig av vær og aktivitet.

Regner det blir det fort behov for større telt. Skal man ha mye utstyr med seg må det lagres et sted. Skal man skifte klær ofte bør man kunne stå oppreist osv. Men mye her er smakssak så Bua ordningen er genial for å prøve seg litt frem :)

Er man en familie som skal på tur vil jeg anbefale ståhøyde i teltet. Vi bruker her et Outwell Nevada 5P telt som har to "soverom" og ett "oppholdsrom". Oppholdsrommet har ståhøyde for de fleste og det er fantastisk når man skal bytte klær. Dette er det teltet vi bruker når vi skal på campingplasser eller telter nær vei. Teltet alene veier rundt 25 kg og duken kan ikke deles, så dette er ikke noe man drar  med seg i sekk innover skogen..

Ellers er camping avhengig av en balansegang mellom komfort, praktisk og penger. Og du kan kun velge to av disse tre tingene :) Det kan være billig og komfortabelt, men ofte ikke praktisk. Eller det kan være billig og praktisk, men ikke komfortabelt. Eller komfortabelt og praktisk, men definitivt ikke billig. Her må en prøve frem og da er igjen Bua genialt.

Men det mest intime på en tur er soveposen. Så jeg ville investert der først dersom dere ikke har gode soveposer fra før. Og her ville jeg investert i gode tresesongers soveposer selv om dere fokuserer mest på sommer. Ganske enkelt for de fleste sommernettene er tilsvarende høst, og sommermorgenene er som vår. Det blir ofte varmt i et telt med flere personer (les: alltid) men midt på det kaldeste på natta er da man som regel vil sove dypest og merker kulden mest. Sover man ikke da så sover man ekstremt dårlig og får en dårlig dag etterpå. Man kan alltid kle av seg når det blir vamt men har man først fått frosten i seg så er ofte natta ødelagt. Spesielt jo eldre man blir (har jeg hørt! :) ). Liggeunderlag er minst like viktig og like varierende etter person. Jeg begynte med Bergans Bamse Xtreme (og er det ungene bruker i dag) før jeg gikk videre på luftunderlag jeg likte (som jeg nå har på 6 året). Samboer har samme liggeunderlag bare litt varmere utgave.

Kjøper dere telt og skal telte i fricampe så vil jeg anbefale å kjøpe telt med mulighet for formsydd footprint. For det første så vil denne beskytte teltduken/teltbunnen mot kvister, greiner, kongler og alt annet man kommer over (men er ingen garanti). Men enda mer praktisk er at den kan brukes til å raskt få overblikk over hvor stor plass teltet trenger og hvor dere vil plassere teltet før dere begynner montering. Har spart meg og samboer for mye frustrasjon og "krangling". Kjekt å ha på campingplasser og.

Ellers er det mye en kan prate om og mange råd en kan gi. Men jeg vil avslutte med det som tar flest liv og det er fyring i telt. Ikke gjør det med mindre du vet hva du gjør og teltet/utstyret er laget for det. Trang plass og masse folk kan gjør at en primus/kokeapparat velter og setter fyr på utstyr eller personer. Skal en fyre for å holde varmen i teltet så MÅ EN ha fyringsvakt. Det er ikke bare HV/forsvaret som gjør det, men alle bør gjøre det. Flammen kan slukke, slanger lekke, flasker velte ++. Jeg har selv hatt nær døden opplevelser hvor kun marginer har gjort at det gikk bra og jeg er ikke den eneste. Men mange våger ikke å innrømme hvor dumme en har vært. Som en start vil jeg anbefale dere å teste litt ulike utstyr men sørg for at det skjer utenfor teltet til dere får erfaring og trygghet.

Ellers god tur! Prøv i nærområdet først og ta heller flere små turer enn en lang. Da kan dere eksperimentere og teste ting underveis i stede for å sikte på å få alt perfekt første gang - for det gjør dere ikke! Men morro og kos er det :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DNT har og fersking-kurs flere steder der du får innføring i det meste i løpet av en helg. 

Anonymkode: 0d360...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...