Gå til innhold

Er det vanlig at unge tenåringer har så høye krav og forventinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Frykter at jenta som blir 14 i år aldri kommer til å føle lykke på grunn av urealistiske krav om alt man skal ha. Hun har alltid vært av typen som tar hele hånden om man tilbyr lillefingeren, men spesielt det siste året har det tatt helt av på grunn av tiktok og pinterest. Hun kommer flere ganger daglig,- hver eneste dag og maser om alle tingene hun ønsker seg. Vi snakker klær til over 1000,- plagget, smykker til 2-3000,- per stykk, flere dyre sko, headset til over 4000,-. Sminke og hudpleieprodukter til svimlende summer. Det er én ting at hun ønsker seg unødvendig dyre ting i så ung alder, men at det skal mases, kreves og forventes hver dag er ikke så kjekt. Vi har aldri hatt godt med penger, så vi har aldri hatt råd eller mulighet til å skjemme henne bort med materialistiske ting. Først nå vi sitter litt godt i det, men jeg ønsker ikke å overdrive pengebruken. Kjenner på at det er litt sårt med de høye forventingene og dyre ønskene hennes. Jeg kan aldri overraske henne med noe for hun ønsker seg jo noe dyrere og bedre. Får hun først noe hun ønsker seg til jul/bursdag (ikke av de dyre tingene jeg har nevnt) er takknemligheten ekstremt kortvarig før hun begynner å mase igjen. Hun er mye sur, frekk og utakknemlig.  Hun blir også så sint at hun begynner å gråte om jeg kjøper meg noe for hun ønsket seg  det jo selv og det er urettferdig at jeg kjøpte det til meg selv og ikke henne. 

Vi har nettopp pusset opp rommet hennes og det er stadig klager om at det er for lite (det er det ikke), sengen er for liten, pulten er for liten osv. Hun ser fine rom på pinterest og tiktok med takhengte møbler og synes rommet hennes er for kjedelig. Det store, flotte klesskapet er heller ikke bra nok. Hun er sint for at hun ikke har eget bad tilkoblet soverommet sånn som oss foreldre. Hun legger seg også opp i utseendet på hus og bil. Vil at alt skal se så stort, dyrt og fancy som mulig ut. Prøver å få henne til å forstå at man ikke kan få alt man ønsker seg som barn og at det er visse goder som hører voksenlivet til. Det er viktig for meg at hun lærer å spare til ting selv, og at penger er noe man må jobbe for. Vokste opp med lite penger selv og er glad for den lærdommen jeg fikk fra det. 
Er dette en vanlig fase? Hvordan få føttene hennes plantet ned på jorda? Hun er midterste barn av tre, og de to andre er ikke lik henne i det hele tatt på dette.

Anonymkode: 61d14...440

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Best å lære henne nå, ellers vil hun jo få servert virkeligheten før eller senere uansett når hun skal klare seg selv. 

Anonymkode: f5532...75f

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som ei typisk fjortis jente 

Anonymkode: 5a1c9...e30

AnonymBruker
Skrevet

Du må være streng. Ja ikke uvanlig, men blir bare værre om du ikke er streng.

Si hun får søke jobb når hun blir 16 på matbutikk eller noe i den duren, også kan hun jo gå med avis, gjøre husarbeid for andre/få seg en liten bi-jobb. Så kan du si at om hun vil ha noe dyrt må hun spare til det selv fra dette og bursdagspenger.

Hun må lære verdien av penger - og at penger tar lang tid å tjene og kort tid å bruke.

Anonymkode: a4185...af7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Frykter at jenta som blir 14 i år aldri kommer til å føle lykke på grunn av urealistiske krav om alt man skal ha. Hun har alltid vært av typen som tar hele hånden om man tilbyr lillefingeren, men spesielt det siste året har det tatt helt av på grunn av tiktok og pinterest. Hun kommer flere ganger daglig,- hver eneste dag og maser om alle tingene hun ønsker seg. Vi snakker klær til over 1000,- plagget, smykker til 2-3000,- per stykk, flere dyre sko, headset til over 4000,-. Sminke og hudpleieprodukter til svimlende summer. Det er én ting at hun ønsker seg unødvendig dyre ting i så ung alder, men at det skal mases, kreves og forventes hver dag er ikke så kjekt. Vi har aldri hatt godt med penger, så vi har aldri hatt råd eller mulighet til å skjemme henne bort med materialistiske ting. Først nå vi sitter litt godt i det, men jeg ønsker ikke å overdrive pengebruken. Kjenner på at det er litt sårt med de høye forventingene og dyre ønskene hennes. Jeg kan aldri overraske henne med noe for hun ønsker seg jo noe dyrere og bedre. Får hun først noe hun ønsker seg til jul/bursdag (ikke av de dyre tingene jeg har nevnt) er takknemligheten ekstremt kortvarig før hun begynner å mase igjen. Hun er mye sur, frekk og utakknemlig.  Hun blir også så sint at hun begynner å gråte om jeg kjøper meg noe for hun ønsket seg  det jo selv og det er urettferdig at jeg kjøpte det til meg selv og ikke henne. 

Vi har nettopp pusset opp rommet hennes og det er stadig klager om at det er for lite (det er det ikke), sengen er for liten, pulten er for liten osv. Hun ser fine rom på pinterest og tiktok med takhengte møbler og synes rommet hennes er for kjedelig. Det store, flotte klesskapet er heller ikke bra nok. Hun er sint for at hun ikke har eget bad tilkoblet soverommet sånn som oss foreldre. Hun legger seg også opp i utseendet på hus og bil. Vil at alt skal se så stort, dyrt og fancy som mulig ut. Prøver å få henne til å forstå at man ikke kan få alt man ønsker seg som barn og at det er visse goder som hører voksenlivet til. Det er viktig for meg at hun lærer å spare til ting selv, og at penger er noe man må jobbe for. Vokste opp med lite penger selv og er glad for den lærdommen jeg fikk fra det. 
Er dette en vanlig fase? Hvordan få føttene hennes plantet ned på jorda? Hun er midterste barn av tre, og de to andre er ikke lik henne i det hele tatt på dette.

Der løser du enkelt, ved å fortelle henne : beklager penger vokser ikke på trær, og det du ønsker deg er dobbelt av matbudsjettet vi har. Så du kan gjerne kjøpe alt du vil, en da må du skaffe deg jobb, så du har noe å betale med. 

Samme beskjed ga jeg til min, og jammen skaffa han seg jobb som 15åring. Fast i helger, samt fikk litt jobb hos private i tole, med snømåking, maling osv. 

Anonymkode: fca44...b01

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke oppdratt jenta de siste 14 år? Skylde på tiktok du...

Anonymkode: 8fedd...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å la virkeligheten slå inn hardt og brutalt når hun må klare seg selv. Alltid gøy å se bortskjemte snørrunger gå fullstendig på trynet fordi de ikke var forberedt på å møte verden. Mange av de i dag.

Anonymkode: 2b83a...e4d

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der løser du enkelt, ved å fortelle henne : beklager penger vokser ikke på trær, og det du ønsker deg er dobbelt av matbudsjettet vi har. Så du kan gjerne kjøpe alt du vil, en da må du skaffe deg jobb, så du har noe å betale med. 

Samme beskjed ga jeg til min, og jammen skaffa han seg jobb som 15åring. Fast i helger, samt fikk litt jobb hos private i tole, med snømåking, maling osv. 

Anonymkode: fca44...b01

Fullstendig enig.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortell datteren din at man kan utføre lett arbeid og arbeide som avisbud fra man er 13, og hvis hun ønsker seg alle disse tingene, er det bare å begynne å løpe med avisen i stedet for å la TikTok styre livet.

Meg, meg, meg, vil ha og krever - tenåringer har vært tenåringer til alle tider, men dagens kravmentalitet er rett og slett deprimerende å være vitne til; alt dette fører til, er bortskjemte mennesker som tror at de er verdens navle.

Og aksepterer ikke resten av verden dette, blir man jaggu krenket.

Redd henne fra denne narsissismen før det er for sent; hun kommer til å få et hardt liv om hun ikke lærer litt ydmykhet i forhold til økonomi; virkeligheten er noe helt annet enn illusjonen TikTok.

Endret av - Brian
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sa hen som ikke har barn

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du har ikke barn du ? 😂 Når du har vært borti et par tenåringer kan du igjen kommentere her og faktisk ha noe å komme med .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de andre. Om du ønsker at hun faktisk skal forstå verdien av penger, så må dere nå lære henne verdien av penger.

Møt alle kravene hennes med "Ja, det må du gjerne kjøpe deg selv, men har du råd til det?"
Og slutt å gi henne ting uten videre, men innfør en form for lommepenger.
Fortell henne at hun er gammel nok til å få seg en jobb, som avisbud eller noe.
Og finn gjerne ut av noe hjemme hun kan tjene penger på å bidra med.
Vaske badet avtalt dag i uka (50kr)
Støvsuge huset avtalt dag i uka (30kr)
Lage middag (20kr)
Vaske klær (20 kr)
Lufte hunden (20kr)
Passe småsøsken (25kr timen)
Lag klare premisser for hver oppgave, men la henne være med på å påvirke rammene. (hva, hvor mye betalt, hvor ofte, og hva er kriteriene.)

La henne se hvor mye arbeid det ligger i 1000kr, og hvordan hun skal disponere de pengene hun faktisk har.
Det er mye lærdom i å faktisk gjøre noe man angrer på også. F.eks. å bruke alle de sårt opptjente pengene sine på et skikkelig kult plagg, som enten brukes 2 ganger, eller som blir ødelagt første gangen det brukes.

La henne gjerne være med på å snakke om familiens budsjett.
Fortell hvor mye det koster å bo. Og å spise. Og å kjøpe klær og sminke og alt det andre.
Snakk om forbruk og miljø og ulempene ved trender og bruk og kast.
Foreslå å spare på favorittmaten hennes, og kjøpe en billigere variant en periode for å få råd til det hun ønsker seg. (Og fortell hvor lenge det må gjøres for hver ting.)

Og om du kjøper deg ting hun ønsker seg og liker? Hvorfor gjør du det? Fordi du også følger trender og ønsker deg disse tingene? I så fall bør du vurdere om hvilke verdier du videreformidler.
Om du mener dere har råd til å kjøpe slike ting, har dere råd til å kjøpe til dere begge. Eller noe som kommer dere begge til gode.
Det er ikke sånn at du som forelder skal ha råd til personlige varer som er dyrere enn det resten av familien kan få.
Enten har dere råd til alle, eller så har dere ikke råd.
(Det er ikke sånn at de voksne kan reise på sydenferie med privat basseng og all inclusive, men for å få råd, så er barnas sommerferie 2 uker hos besteforeldre. Er man familie, så er man familie.)

Anonymkode: 2efe1...173

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har ikke peiling på tenåringer 😅 hadde lyst å gi ta et stikk her ser jeg.. men alle som har tenåringer skjønner ts 

Anonymkode: 8d0fa...310

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...