Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stilling på 82% som nattevakt, å fant nettopp ut at jeg er gravid. 

Etter som det er så stor sjangse for å miste når man jobber på natt, så ønsker jeg å finne ut hva mulighetene mine er. Vet at de kan tilrettelegge og omplassere. Men tilrettelegging vil ikke vær mulig, og omplassering er uaktuelt for meg. Hvor vanskelig er det å få svangerskapspenger? Kan man sykemelde seg om det ikke går?

vi har gått igjennom 4 behandlinger med IVF, å vi ønsker ikke å ta noen sjangser! Det å bli omplassert til å jobbe dag/kveld vil for meg bli en for stor påkjenning, da det også vil si at jeg må få opplæring på alle beboerene på boligen. Dette er da uaktuelt. 

De av dere som jobber som nattevakt og  har våre gravid, hvordan gjorde dere det? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svangerskapspenger. Få deg time hos jordmor asap. 

Anonymkode: 118ad...b43

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, leste ikke alt. Nei, du kan ikke sykemelde deg hvis du ellers er frisk. Nei, det er ikke vanskelig å få svangerskapspenger for denne årsaken, hvis jordmor ikke vet bedre viser du til artikkelen hos nhi. 

Er du sykepleier kan du for øvrig omplasseres til dag vakter uten å miste nattevaktstillegg, men det utgjør vel flere vakter enn pdd siden nattevakter (ofte?) er lengre enn dag/kveldsvakter. 

AnonymBruker
Skrevet

DU kan strengt tatt ikke sykemelde deg, men legen din kan. Jeg ville pratet med jordmor og tatt det derfra.

Anonymkode: 89ece...360

AnonymBruker
Skrevet
Loland92 skrev (2 minutter siden):

Stemmer, jobber kun natt :)

Da ber du arbeidsgiver om tilrettelegging og om ikke det går, ber du jordmor om å søke svangerskapspenger. Du bør gjøre det i morgen :) 

Anonymkode: 1606f...aea

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager, leste ikke alt. Nei, du kan ikke sykemelde deg hvis du ellers er frisk. Nei, det er ikke vanskelig å få svangerskapspenger for denne årsaken, hvis jordmor ikke vet bedre viser du til artikkelen hos nhi. 

Er du sykepleier kan du for øvrig omplasseres til dag vakter uten å miste nattevaktstillegg, men det utgjør vel flere vakter enn pdd siden nattevakter (ofte?) er lengre enn dag/kveldsvakter. 

Er pleiemedarbeider, ikke at det har noe å si. Men det stemmer at en nattevakt er lenger enn dag/kvelds vakter. Men som jeg skrev, så er det uaktuelt å jobbe dag/kveld.

men får prate med jordmord å se hva vi kommer frem til er det lureste å gjøre :)

AnonymBruker
Skrevet

Min lege mente det sikkert ikke var så farlig å jobbe natt. Jordmor mente det var opp til meg selv, men støttet meg. Hadde SA i uke 6 tre måneder tidligere, så jeg ønsket ikke å ta noen sjanser (jobbet natt da). Valgte likevel å jobbe frem til uke 8 da jeg hadde noe ferie og korte uker med 2 netter per uke. Ble så sykemeldt fra uke 8-12 (da det er størst sjans for SA som nattevakt). Deretter ble jeg delvis sykemeldt. Jobbet i snitt to netter per uke. Pga. sykemeldingsgrad skulle jobbet 3 vakter noen uker, men jeg hadde litt ferie til gode og brukte feriedager (kunne nok blitt sykemeldt mer, men valgte selv å bruke feriedagene for å kunne ta det litt rolig). Jobbet frem til uke 32. Da begynte jeg å slite mer med bekkenet. 

Fikk valget mellom å gå over på dag/aften eller fortsette med to netter per uke på natt. For arbeidsgiver er også pliktig til å tilrettelegge. Og legen kunne ikke bare sykemelde meg uten videre når arbeidsgiver var villig for tilrettelegging. Jeg ønsket ikke å jobbe dag/aften, så valgte likevel å jobbe natt. Jeg tipper stress har en del å si også. Der jeg jobbet var det som regel stille og rolig og vi kunne sove litt på skift (avtale med arbeidsgiver). 

Det sies at jo flere netter på rad, desto større sjanse for SA. Likevel tenker jeg at kroppen er vant til natt. Jeg er skikkelig B-menneske, og hadde slitt med søvn dersom jeg skulle starte kl 07 på jobb. Kan godt hende det kunne gjort skade også selv om det ikke er forsket på.

Du kan ikke få svangerskapspenger når arbeidsgiver kan tilrettelegge. Det er en dårlig unnskyldning å si du ikke vil ha opplæring på brukerne. Du jobber jo natt, men kjenner de egentlig ikke???

Anonymkode: c1c47...525

AnonymBruker
Skrevet
Loland92 skrev (4 minutter siden):

Er pleiemedarbeider, ikke at det har noe å si. Men det stemmer at en nattevakt er lenger enn dag/kvelds vakter. Men som jeg skrev, så er det uaktuelt å jobbe dag/kveld.

men får prate med jordmord å se hva vi kommer frem til er det lureste å gjøre :)

Hvorfor er det uaktuelt med dag/kveld?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min lege mente det sikkert ikke var så farlig å jobbe natt. Jordmor mente det var opp til meg selv, men støttet meg. Hadde SA i uke 6 tre måneder tidligere, så jeg ønsket ikke å ta noen sjanser (jobbet natt da). Valgte likevel å jobbe frem til uke 8 da jeg hadde noe ferie og korte uker med 2 netter per uke. Ble så sykemeldt fra uke 8-12 (da det er størst sjans for SA som nattevakt). Deretter ble jeg delvis sykemeldt. Jobbet i snitt to netter per uke. Pga. sykemeldingsgrad skulle jobbet 3 vakter noen uker, men jeg hadde litt ferie til gode og brukte feriedager (kunne nok blitt sykemeldt mer, men valgte selv å bruke feriedagene for å kunne ta det litt rolig). Jobbet frem til uke 32. Da begynte jeg å slite mer med bekkenet. 

Fikk valget mellom å gå over på dag/aften eller fortsette med to netter per uke på natt. For arbeidsgiver er også pliktig til å tilrettelegge. Og legen kunne ikke bare sykemelde meg uten videre når arbeidsgiver var villig for tilrettelegging. Jeg ønsket ikke å jobbe dag/aften, så valgte likevel å jobbe natt. Jeg tipper stress har en del å si også. Der jeg jobbet var det som regel stille og rolig og vi kunne sove litt på skift (avtale med arbeidsgiver). 

Det sies at jo flere netter på rad, desto større sjanse for SA. Likevel tenker jeg at kroppen er vant til natt. Jeg er skikkelig B-menneske, og hadde slitt med søvn dersom jeg skulle starte kl 07 på jobb. Kan godt hende det kunne gjort skade også selv om det ikke er forsket på.

Du kan ikke få svangerskapspenger når arbeidsgiver kan tilrettelegge. Det er en dårlig unnskyldning å si du ikke vil ha opplæring på brukerne. Du jobber jo natt, men kjenner de egentlig ikke???

Tusen takk for langt svar!

jeg har opplæring på de beboerene jeg skal ha opplæring på som nattevakt. På boligen jeg jobber på er det stor forskjell på arbeidet man gjør når man jobber dag/kveld og natt. Som nattevakt bytter jeg på 2 beboere, men på boligen har vi tilsammen 7 beboere. Skal jeg gå dag/kveld, må jeg få ny opplæring på alle beboerene, også de jeg har opplæring på på natt. 

jeg har i snart 3 år kun jobbet natt, da det å jobbe dag/kveld ikke er noe for meg. Dette vil da bli en stor påkjenning for meg å skulle bytte fra natt til dag/kveld, samtidig som jeg må få ny opplæring på alle beboerene.

syns ikke selv dette er dårlig unnskyldning, da dag/kvelds jobb ikke er for alle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det uaktuelt med dag/kveld?

Kopierer det jeg svarte til noen andre her :)

jeg har opplæring på de beboerene jeg skal ha opplæring på som nattevakt. På boligen jeg jobber på er det stor forskjell på arbeidet man gjør når man jobber dag/kveld og natt. Som nattevakt bytter jeg på 2 beboere, men på boligen har vi tilsammen 7 beboere. Skal jeg gå dag/kveld, må jeg få ny opplæring på alle beboerene, også de jeg har opplæring på på natt. 

jeg har i snart 3 år kun jobbet natt, da det å jobbe dag/kveld ikke er noe for meg. Dette vil da bli en stor påkjenning for meg å skulle bytte fra natt til dag/kveld, samtidig som jeg må få ny opplæring på alle beboerene.

AnonymBruker
Skrevet
Loland92 skrev (1 time siden):

jeg har opplæring på de beboerene jeg skal ha opplæring på som nattevakt. På boligen jeg jobber på er det stor forskjell på arbeidet man gjør når man jobber dag/kveld og natt. Som nattevakt bytter jeg på 2 beboere, men på boligen har vi tilsammen 7 beboere. Skal jeg gå dag/kveld, må jeg få ny opplæring på alle beboerene, også de jeg har opplæring på på natt. 

jeg har i snart 3 år kun jobbet natt, da det å jobbe dag/kveld ikke er noe for meg. Dette vil da bli en stor påkjenning for meg å skulle bytte fra natt til dag/kveld, samtidig som jeg må få ny opplæring på alle beboerene.

syns ikke selv dette er dårlig unnskyldning, da dag/kvelds jobb ikke er for alle.

Jeg vet noen leger er restriktive med å sykemelde så lenge arbeidsgiver kan tilrettelegge. Og arbeidsgiver kan jo det. Du kan nok få sykemelding uke 8-12 tipper jeg basert på faren iflg NHI. Jeg ønsket også diskresjon mtp at jeg ikke var 12 uker enda. Hadde vært merkelig å plutselig gå over på dag/aften noen uker da. Ville spurt om mulighet for sykmelding frem til uke 12, så får du ta det derfra. Antar det kan være tungt arbeid på dag som gjør at du måtte hatt mye tilrettelegging? Natt er vel roligere? Er det mulighet for å sove innimellom? Selv om det ikke er hvilende vakter, så kan tilrettelegging være å ta noen powernaps. Det kan vel la seg gjøre om dere er flere på jobb, og de evt. kan vekke deg ved behov? Mulig det kan fungere sammen med delvis sykemelding. Siden dere har hatt flere IVF, så bør det også være større forståelse for redselen å miste siden dere ikke så lett blir gravid. Så mulig sykemeldingen kan baseres på psykiske årsaker også. 

Høre med lege, og hør med jordmor. Dere har vel bedriftshelsetjeneste også?

AnonymBruker
Skrevet

Du får se da, men hvis jeg skulle antatt, så antar jeg at det å bytte til dag blir ansett som tilrettelegging.  Antar du ikke kan fortsette i natt når du får barn og at det ikke vil bli tatt høyde for en hel graviditet - for det blir hverdagen i etterkant - men det finner du jo ut av ved å søke! Lykke til :)  Det står man kan gjøre helt annet arbeid i reguleringen. 

AnonymBruker
Skrevet
Loland92 skrev (4 timer siden):

Men kjære deg. Dette er jo ikke en god nok grunn. Du må jo ta den opplæringen og heller jobbe dag. Kan ikke få fri fordi du ikke gidder? Hva gjør du når barnet kommer da? Skal du bare jobbe natt da og?

det er helt normalt å måtte lære seg nye ting innimellom. 

Anonymkode: 0f6b6...e96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men kjære deg. Dette er jo ikke en god nok grunn. Du må jo ta den opplæringen og heller jobbe dag. Kan ikke få fri fordi du ikke gidder? Hva gjør du når barnet kommer da? Skal du bare jobbe natt da og?

det er helt normalt å måtte lære seg nye ting innimellom. 

Anonymkode: 0f6b6...e96

Leser du i det heletatt hva jeg skriver? Jeg har da aldri skrevet noe om at jeg ikke gidder å jobbe. Om jeg kunne jobbet natt som vanlig uten at det var noe risiko for å miste barnet, hadde jeg valgt det fremfor å gå hjemme! Men som jeg skriver kommer det til å bli en stor påkjenning for meg å gå dag/kveld. Noe som igjen kan føre til at det blir en fare for barnet. Å du påstår at dette er et bedre alternativ? Igjen som jeg sa, er ikke det å jobbe dag/kveld for alle.

ser heller ikke problemet med å fortsette å jobbe på natt når barnet kommer? Jeg må som alle også jobbe, men om jeg velger å jobbe når alle andre sover, å sover når alle andre er i barnehage/skole eller jobb, så er det mitt valg.

hele poenget med denne tråden var for å finne ut hva alternativer jeg hadde, å hva andre i min situasjon har gjort. Ingen valg er tatt, så syns det er veldig unødvendig å komme med slike kommentarer uten at du vet hele historien.

enig i at det er helt normalt å lære seg nye ting innimellom, noe jeg er helt for. Men du kan da prøve å se ting fra flere sider innimellom, vi er alle forskjellige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Loland92 skrev (5 minutter siden):

Leser du i det heletatt hva jeg skriver? Jeg har da aldri skrevet noe om at jeg ikke gidder å jobbe. Om jeg kunne jobbet natt som vanlig uten at det var noe risiko for å miste barnet, hadde jeg valgt det fremfor å gå hjemme! Men som jeg skriver kommer det til å bli en stor påkjenning for meg å gå dag/kveld. Noe som igjen kan føre til at det blir en fare for barnet. Å du påstår at dette er et bedre alternativ? Igjen som jeg sa, er ikke det å jobbe dag/kveld for alle.

ser heller ikke problemet med å fortsette å jobbe på natt når barnet kommer? Jeg må som alle også jobbe, men om jeg velger å jobbe når alle andre sover, å sover når alle andre er i barnehage/skole eller jobb, så er det mitt valg.

hele poenget med denne tråden var for å finne ut hva alternativer jeg hadde, å hva andre i min situasjon har gjort. Ingen valg er tatt, så syns det er veldig unødvendig å komme med slike kommentarer uten at du vet hele historien.

enig i at det er helt normalt å lære seg nye ting innimellom, noe jeg er helt for. Men du kan da prøve å se ting fra flere sider innimellom, vi er alle forskjellige.

Det er ikke slik at det er mer fare for baby hvis du plutselig må jobbe dag. Her er det snakk om vondt i viljen. Du må kunne ha opplæring på brukerne, du kan ikke si "jeg kan ikke". Da beholder du ikke jobben lenge. Er det snakk om at noen kan utagere, så må jo selvsagt leder gi deg ansvaret for de hvor det ikke er fare for det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):
Sitat
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke slik at det er mer fare for baby hvis du plutselig må jobbe dag. Her er det snakk om vondt i viljen. Du må kunne ha opplæring på brukerne, du kan ikke si "jeg kan ikke". Da beholder du ikke jobben lenge. Er det snakk om at noen kan utagere, så må jo selvsagt leder gi deg ansvaret for de hvor det ikke er fare for det. 

Her er det åpenbart at du skriver uten å ha noe som helst peiling på denne type jobb! Jeg gidder ikke å prøve å forklare noe mer til deg, virker som du har låst deg på en mening du mener er riktig.

AnonymBruker
Skrevet
Loland92 skrev (32 minutter siden):

Jeg har gitt deg flere svar. 

Du sier bare du ikke kan jobbe dag og  at det er opplæring på brukerne som er problemet. Du må  spesifisere bedre hvis vi skal forstå. 

Selv jobbet jeg på sykehjem. Kunne ikke nektet å gå over på dag som tilrettelegging bare fordi jeg ikke orket mer opplæring i f.eks stell, eller bli flyttet til annen, "lettere" avdeling for å ikke slite ut bekkenet f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner er heller ikke hvorfor å ta ny opplæring er til fare for barnet. Prøvde å lese hva du skrev, men jeg leser også bare at du ikke har lyst til å jobbe dag/kveld 

Anonymkode: 473dd...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...