Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir man forelsket? Og hvorfor i noen man ikke kan være med? Hvorfor hele tiden samme person? 

Anonymkode: a84ae...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir man forelsket? Og hvorfor i noen man ikke kan være med? Hvorfor hele tiden samme person? 

samme person?

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som fascinerer deg ved personen. Utseende eller væremåte…

Anonymkode: 73edc...541

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er noe som fascinerer deg ved personen. Utseende eller væremåte…

Anonymkode: 73edc...541

Synes det er rart , har sikkert ikke vært forelsket på 10 år men de siste årene har jeg vært skikkelig forelska i han 🤪 gått noen ganger uten kontakt i flere mnder men enda er det han jeg er forelsket i og prøver å forelske meg i noen andre men får det ikke til. Men lurer veldig på det , hvordan forelskelse funker. Hadde vært enklere vist man kunne forelske seg i noen som følte det samme 😅 

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Ja si det. Det er vel bare sånn det er for å ville formere seg? Nei ikke vet jeg. Man har jo tross alt sex uten å være forelsket i sexpartneren også. 

Det er vel bare sånn det er. Folk forelsker seg. Dukker bare opp enten du vil eller ikke. Du faller for en person, både utseende, væremåte, ja alt med den personen. 

Det er da i alle fall en god følelse å være forelsket som oftest, men herregud så vondt og smertefullt det kan være også. Ikke minst ødeleggende. 

AnonymBruker
Skrevet
Warrior skrev (5 minutter siden):

Ja si det. Det er vel bare sånn det er for å ville formere seg? Nei ikke vet jeg. Man har jo tross alt sex uten å være forelsket i sexpartneren også. 

Det er vel bare sånn det er. Folk forelsker seg. Dukker bare opp enten du vil eller ikke. Du faller for en person, både utseende, væremåte, ja alt med den personen. 

Det er da i alle fall en god følelse å være forelsket som oftest, men herregud så vondt og smertefullt det kan være også. Ikke minst ødeleggende. 

Ja problemet mitt er jo der at jeg er forelsket i noen som ikke er interessert i meg. Kan kanskje være noe formerings greier men tenker ikke på sex med han bare å dulle med han egentlig

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Biokjemi

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi den andre har noe ved seg som du liker/behøver. Samme person fordi han er den av de du liker/behøver som er i nærheten. Og fordi kvinner kan være mer monogame enn menn.

Anonymkode: c6096...265

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig dette er ganske uinteressant, men jeg har endt opp med å gruble litt på det med forelskelse. 

Har endt opp med å lese bøker og høre på podcaster om forelskelse, kjærlighet, limerance og trauma bonding. Fundert på dette med trangen til å videreføre sitt DNA, ha noen å støtte seg på når en blir gammel og glede seg over barnebarn med. 

Har lest bokserien om kvinne- historie en gang i tiden og tenkt over tanker om overlevelse og selvopprettholdelse. 

Jeg liker også eventyr, filmer, bøker, dikt og sanger, om forelskelse, romantikk og kjærlighet. 

Tone rose er jo et interessant eventyr for eksempel... en kjekkas av en prins hører rykter om en vakker prinsesse som har sovet i 100 år og som kun kan vekkes med ekte kjærlighet (eller iallefall etter Disney versjonen). Prinsen måtte først finne veien til slottet, (helt uten google maps). Deretter måtte han bryte veien gjennom en masse rosebusker (alle og enhver som har jobbet med rosekratt vet hvaslags helvete det er...) Han kom sikkert frem utslitt og blodig med mindre han var riktig utstyrt med skinnjakke, motorsykkelhjelm, hansker og stor hagesaks. Prinsen vet ikke engang hvordan Tone rose ser ut eller hvordan hun tar seg ut etter "100 år" i sannsynligvis depressiv tilstand. Han vet relativt lite om henne sånn egentlig. Han er likevel overbevist ( kanskje kun ut i fra hennes tittel, slott og eiendom) og tar seg gjennom krattet. Hele slottet er under depresjon, hagen er overgrodd det er ganske tragisk scene han møter.  Han kysser henne med "true loves kiss" (hva enn det er, men uten samtykke, ikke bra, men henger ikke meg opp i det i denne kortversjonen). Alt våkner til liv igjen. Hvordan forløpet var, var vel også på en måte forutbestemt av en gjeng mer eller mindre med bitre gamle hekser. Forutbestemt...

Det er mye vi er foret med fra barnsben av fortellinger om den store fantastiske kjærligheten. Så våkner vi kanskje til kynisme etter dårlig erfaring for mye hjertesmerte etc...vil eller tør ikke prøve igjen. 

Uansett, moralen med mitt svar er at man kan velge å være kynisk og vitenskapelig om forelskelse og kjærlighet eller tro på det som et vakkert eller eventuelt trist og tragisk eventyr. Det hele sitter opp i hodet egentlig. Forelskelse er jo bare noe man føler og det kan være kraftig, trenger det noe ytterligere forklaring? Bør man helst analysere vekk alt av følelser slik at man tror ingenting er ekte lenger. Alt har kun en årsak i trauma fra opplevelser fra din egen fødsel, biologisk eller økonomisk behov. 

Anonymkode: 969ac...a85

Skrevet

Fordi gener som repliseres overlever. Så de genene som koder for oppførsel som øker sjansen for at det blir puling vil i større grad repliseres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forelskelse, hva er det? 

For meg er det: At jeg har en person i livet som gjør hverdagen bedre, som gir meg en stadig påminnelse om hvor jævla deilig livet kan være. Ei som jeg ikke kan ta tankene vekk fra, ei som jeg dagdrømmer om å kysse osv osv. 

Slik har jeg det med dama! Vært sammen i litt over to år og jeg kan ikke huske å ha hatt det så bra noen gang. 

Anonymkode: 306b7...093

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forelskelse, hva er det? 

For meg er det: At jeg har en person i livet som gjør hverdagen bedre, som gir meg en stadig påminnelse om hvor jævla deilig livet kan være. Ei som jeg ikke kan ta tankene vekk fra, ei som jeg dagdrømmer om å kysse osv osv. 

Slik har jeg det med dama! Vært sammen i litt over to år og jeg kan ikke huske å ha hatt det så bra noen gang. 

Anonymkode: 306b7...093

du elsker henne. Er ikke lenger forelsket

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (7 timer siden):

du elsker henne. Er ikke lenger forelsket

Er ikke det forelskelse da?🤪

Skrevet

Det aner jeg ikke 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er ikke det forelskelse da?🤪

nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...