AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Er kvinne i 30-årene. Har ikke født barn. Har i 7–8 år vært plaget med svie og hyppig tissetrang. Svie-følelsen forsvinner når jeg får tømt blæren, og det gjør ikke vondt å tisse. Det føles som at blæren er full, men det kommer kanskje bare 1–2 dl. Kommer ikke mer etter å ha ventet i tre minutter. Totalt per døgn tisser jeg ca. den mengden jeg drikker. Jeg merker ingen bedring, og heller ingen forverring, hvis jeg drikker mer eller drikker mindre vann. Jeg har ingen problemer med inkontinens. Føler at jeg må tisse hele tiden. Våkner flere ganger om natten pga dette. Typisk kommer ubehaget når jeg snur meg over på en annen side i søvne. Jeg sover max. 1,5 time før jeg våkner av at jeg må tisse. Det er veldig irriterende at dette går sånn utover søvnen. Det er nesten alltid stillingsendring eller annen bevegelse som setter i gang ubehaget. Bilkjøring er også ubehagelig. Her om dagen lå jeg på gulvet og lekte med nevøen min, og han rugget på hele magen min og da fikk jeg svie-følelsen enda det var kun noen få minutter siden jeg hadde vært på do. Jeg har tatt det opp med fastlegen flere ganger. Har også tatt det opp med hun som var vikar for fastlegen et år. Men ingen hjelp å få. Alt som skjer er at det tas en urinprøve og så får jeg beskjed om at jeg ikke har UVI og ingen kjønnssykdom. Og så råder de meg til å sitte og vente i 2–3 minutter før jeg tisser på nytt, men det kommer ikke mer da. Har ingen blod i urinen. Så får jeg beskjed om å trene meg opp til å holde meg lenger. Jeg har ingen problemer med å holde meg, men det gjør vondt. Når svie-følelsen/tissetrangen først er kommet så gjør det kontinuerlig vondt helt frem til jeg går på do. Jeg klarer fint å holde meg i flere timer, men det gjør vondt og jeg klarer ikke konsentrere meg om noe. Og om natten blir jeg liggende våken resten av natten eller helt til jeg gir opp og går på do. Med en gang jeg får tømt blæren forsvinner ubehaget. Jeg er veldig lei av å ha så mye vondt, og veldig lei av at dette ødelegger søvn, fritid og arbeidsdagen min. Dette hemmer meg mye i hverdagen. Er det noe jeg kan gjøre selv for å få det bedre? Som sagt så har jeg prøve å holde meg i flere timer, men det ser ikke ut til å hjelpe, og det skaper mye ubehag. Er det noen som vet om noe som kan hjelpe? Anonymkode: 52c72...4c7
Maleficenta Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er kvinne i 30-årene. Har ikke født barn. Har i 7–8 år vært plaget med svie og hyppig tissetrang. Svie-følelsen forsvinner når jeg får tømt blæren, og det gjør ikke vondt å tisse. Det føles som at blæren er full, men det kommer kanskje bare 1–2 dl. Kommer ikke mer etter å ha ventet i tre minutter. Totalt per døgn tisser jeg ca. den mengden jeg drikker. Jeg merker ingen bedring, og heller ingen forverring, hvis jeg drikker mer eller drikker mindre vann. Jeg har ingen problemer med inkontinens. Føler at jeg må tisse hele tiden. Våkner flere ganger om natten pga dette. Typisk kommer ubehaget når jeg snur meg over på en annen side i søvne. Jeg sover max. 1,5 time før jeg våkner av at jeg må tisse. Det er veldig irriterende at dette går sånn utover søvnen. Det er nesten alltid stillingsendring eller annen bevegelse som setter i gang ubehaget. Bilkjøring er også ubehagelig. Her om dagen lå jeg på gulvet og lekte med nevøen min, og han rugget på hele magen min og da fikk jeg svie-følelsen enda det var kun noen få minutter siden jeg hadde vært på do. Jeg har tatt det opp med fastlegen flere ganger. Har også tatt det opp med hun som var vikar for fastlegen et år. Men ingen hjelp å få. Alt som skjer er at det tas en urinprøve og så får jeg beskjed om at jeg ikke har UVI og ingen kjønnssykdom. Og så råder de meg til å sitte og vente i 2–3 minutter før jeg tisser på nytt, men det kommer ikke mer da. Har ingen blod i urinen. Så får jeg beskjed om å trene meg opp til å holde meg lenger. Jeg har ingen problemer med å holde meg, men det gjør vondt. Når svie-følelsen/tissetrangen først er kommet så gjør det kontinuerlig vondt helt frem til jeg går på do. Jeg klarer fint å holde meg i flere timer, men det gjør vondt og jeg klarer ikke konsentrere meg om noe. Og om natten blir jeg liggende våken resten av natten eller helt til jeg gir opp og går på do. Med en gang jeg får tømt blæren forsvinner ubehaget. Jeg er veldig lei av å ha så mye vondt, og veldig lei av at dette ødelegger søvn, fritid og arbeidsdagen min. Dette hemmer meg mye i hverdagen. Er det noe jeg kan gjøre selv for å få det bedre? Som sagt så har jeg prøve å holde meg i flere timer, men det ser ikke ut til å hjelpe, og det skaper mye ubehag. Er det noen som vet om noe som kan hjelpe? Anonymkode: 52c72...4c7 har du vært til lege med dette?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Maleficenta skrev (7 minutter siden): har du vært til lege med dette? Ja, mange ganger. Sorry hvis det forsvant i all teksten, prøvde bare å få med alt på en gang. 😊 Anonymkode: 52c72...4c7 1
Maleficenta Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, mange ganger. Sorry hvis det forsvant i all teksten, prøvde bare å få med alt på en gang. 😊 Anonymkode: 52c72...4c7 høres jo ut som uvi symptomer? Har du fått mange behandlinger mot uvi som ikke hjelper? eller kommer og hår det til stadighet? Høres jo ut som noe som bør utredes. Ville kontakta gynekolog direkte jeg om fastlegen ikke henviser deg
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 Maleficenta skrev (15 timer siden): høres jo ut som uvi symptomer? Har du fått mange behandlinger mot uvi som ikke hjelper? eller kommer og hår det til stadighet? Høres jo ut som noe som bør utredes. Ville kontakta gynekolog direkte jeg om fastlegen ikke henviser deg Jeg er blitt testet "hundre" ganger for UVI, og den er alltid negativ. Hvordan kan en gynekolog utrede? Trodde ikke de jobbet med blære? Anonymkode: 52c72...4c7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Du bør henvises til urolog. Anonymkode: 39388...f48 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 Søsteren min slet med dette og det skyldtes mye endometriosevev på blæren. Anonymkode: ce592...91d 2
Maleficenta Skrevet 30. mai 2023 #8 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er blitt testet "hundre" ganger for UVI, og den er alltid negativ. Hvordan kan en gynekolog utrede? Trodde ikke de jobbet med blære? Anonymkode: 52c72...4c7 men det er jo ikke uvi tydeligvis så da må det jo være noe annet
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #9 Skrevet 30. mai 2023 Nyrestein? Ikke alltid det er blod. Be om henvisning til ultralyd. Anonymkode: 80afe...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 Kan være svak bekkenbunn. Jeg ville dratt til gynekolog evnt fysioterapeut som har dette som spesialfelt for å utelukke det. Har heller ikke født barn, og har hatt samme symptomer. Blitt mye bedre med bekkenbunnstrening. Kanskje gå til gynekolog fremfor fysio, for å utelukke andre ting "der nede" også. Anonymkode: ce229...24f
Bålkaffe Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 Ville hoppet over fastlegen og tatt en tur til både gynekolog og urolog, for å sjekke om det er noe fastlegen har oversett. Dette er ikke normalt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 Har det slik de gangene det er en nyrestein på vei ut🤷♀️ ikke alltid de gir smerte i nyrene først. Anonymkode: e707c...a29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå