Gå til innhold

Deprimert over livssituasjonen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 31 år og kjenner mer og mer bare på en sånn håpløshet angående min egen livssituasjon. Frem til jeg var 28 var jeg usikker på hva jeg ville, reiste, festet og jobbet litt her og der. Så møtte jeg mannen jeg er sammen med nå og bestemte meg for å «komme i gang med livet». Har nå holdt på med videregående for å fullføre i 2 hele år, og må nok gå enda et år for å komme inn på studie. Selv ikke videregående fag klarer jeg på normal tid. Føler meg så mislykket og bak alle andre.. Var virkelig innstilt på å begynne studier nå, men orker nesten ikke å lese til siste eksamenen fordi jeg vet jeg må gå enda ett år. Det er så flaut også fordi jeg har sagt til «alle» at jeg endelig skal begynne i høst også blir det enda et år med videregående i en alder av snart 32.. Jeg har sikkert lagt lista veldig høyt for meg selv ift hva som er forventet for alderen men jeg er bare skikkelig deppa nå. Folk rundt meg har vært i jobb i mange år og i gang med barn 2 og 3 mens jeg liksom ikke kommer noen vei. Har vært veldig optimistisk lenge men akkurat i dag er ting bare dritt. Vi får heller ikke kjøpt bolig før jeg er ferdig utdannet med fast jobb, så jeg føler at jeg skuffer alle inkl samboeren min… Noen i samme situasjon? ❤️

Anonymkode: 3be6a...e47

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden sto det om ei dame i media. Hun var i beg av 50 årene. Hun bestemte seg bare en dag at hun skulle begynne å studere. Hun klarte alle eksamener og ble lege.

Det finnes håp for deg også, bare ikke gi opp. Tenk positivt, så går det nok helt fint.

Anonymkode: dbaa8...c83

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd til deg er å gå i terapi. Dette er livet ditt nå, du må lære deg å håndtere det.

Anonymkode: ff2f9...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp av det ordner seg. Du trenger ikke måle deg opp mot andre, sørg heller for å ha det bra med deg selv og gjør de tingene som gir deg glede. Du skal vite at menn har langt lavere krav til kvinner enn hva kvinner har til menn.

Anonymkode: 9782f...04a

AnonymBruker
Skrevet

Drit i hva andre syns. Dette klarer du fint! Se for deg hvor digg det blir i 2024 når du har kommet inn på studiet. Prøv å gled deg over det! Les på siste eksamen for i år, så har du ett mindre fag å tenke på til neste år. Du er ikke mislykka!! 

Selv er jeg 33 år, har en bachelor fra før av men skal også ta opp fag. Jeg tror jeg endelig har funnet ut hva jeg vil, men jeg kommer ikke til å komme inn i år. Herregud, jeg har sust mye rundt omkring uten å finne ut hva jeg vil de. Flytta byer 4 ganger siste 5-6 årene, og dyrket hobbyen min. Jeg bor for øyeblikket hjemme hos foreldrene mine. Jeg gir faen i hva folk syns om det. At jeg får bo hjemme en periode for å kutte utgifter for å bli det jeg har lyst til å bli, er kun mellom meg og mine foreldre. Det har uansett ikke vært noen negative reaksjoner fra folk, og det at du føler deg bakpå, er noe du tenker på mye mer enn andre rundt deg. 

Jeg heier på deg!! 

Anonymkode: dcb01...038

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil vel ikke akkurat si du har lagt lista så høyt, slik du påstår - heller ganske lavt?

Hvis du stort sett har reist og festet og småjobbet hele livet og fortsatt ikke fullført videregående mener jeg. Hvorfor skal du på død og liv studere når du åpenbart ikke passer til det. Det er mange bra jobber man kan få uten utdannelse.

Anonymkode: 95a44...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil vel ikke akkurat si du har lagt lista så høyt, slik du påstår - heller ganske lavt?

Hvis du stort sett har reist og festet og småjobbet hele livet og fortsatt ikke fullført videregående mener jeg. Hvorfor skal du på død og liv studere når du åpenbart ikke passer til det. Det er mange bra jobber man kan få uten utdannelse.

Anonymkode: 95a44...45f

Mener ikke høyt i forhold til hva jeg har oppnådd, men hvordan jeg setter alt på vent til studieplass er i boks. Altså, jeg måler min egen verdi i om jeg kommer inn eller ikke hvis det gir mening :) «Alt» avhenger liksom av å komme inn på studie og derfor blir skuffelsen ekstra stor når det ikke skjer.

Har ikke hatt noe interesse av å studere før nå, så det har aldri vært noe tema i 20-årene. Fullførte vgs men med elendige karakterer, så jeg tar de opp nå og må få 5 og 6 for å komme inn på det jeg vil. Ble kanskje litt rotete forklart i HI

AnonymBruker
Skrevet

Du har verdi selv om du ikke har gjort som «alle andre» Du har verdi i deg selv, som den personen du er. Du er ikke jobben din, eller tingene du oppnår i livet. Du er mye mer enn det. Og du er på vei en plass. Det finnes ingen fasit for hvordan du burde leve livet ditt. Du lever ditt liv, med din historie, på dine premisser. 

Anonymkode: d75c9...11c

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stå på videre, dette klarer du👏👏 

Hvilken utdannelse vil du inn på? PS! Det er mye mye gøyere å studere enn vgs. Så du har mye å glede deg til. 

Anonymkode: 3bf68...bb1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på alt det positive i livet ditt. 

Du er i live. 
Du er funksjonsfrisk.
Du er ung. 
Du har en partner. 
Du har venner. 
Du har, som nordmann, mange muligheter. 
Du har et sikkerhetsnett rundt deg. 
Du bor et sted med flott natur. 
Noen er glad i deg. Glad for å ha deg i sitt liv. 
Du kan bidra med å gjøre noe samfunnsnyttig, f.eks. frivillig arbeid. 
Du har tilhørighet. Fellesskap. 
Ditt liv er viktig. 

Anonymkode: a8afe...ea1

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du studere etter videregående? Høres ut som du bare er opptatt av å få en fast jobb, samme hva det er. 

Anonymkode: a2ee5...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du studere etter videregående? Høres ut som du bare er opptatt av å få en fast jobb, samme hva det er. 

Anonymkode: a2ee5...1cc

Absolutt ikke, hvor fikk du det fra? Da hadde jeg bare fortsatt å jobbe med «hva som helst» som jeg har gjort før 😅 Skal studere sosialt arbeid og bli sosionom :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bli?

Anonymkode: d177d...c85

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du bli?

Anonymkode: d177d...c85

Ønsker å bli sosionom, vil studere sosialt arbeid :) ts

AnonymBruker
Skrevet

Kult! Sosionom er sikkert givende. Er det ok betalt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kult! Sosionom er sikkert givende. Er det ok betalt? 

Jeg er veldig glad i «papirarbeid» samtidig som jeg ønsker å jobbe med mennesker så tror det blir veldig bra :) Det varierer en del, men alt fra 450 000 - 650 000, kommer veldig an på turnus og hvor man jobber 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du, TS! Jeg er nettopp ferdig med siste eksamen på vgs etter å ha tatt opp alle fagene til 23/5-regelen. Har holdt på i tre år og JA, det er ekstremt demotiverende innimellom, men fy søren så deilig å endelig være ferdig! Se fremover, ett år er tross alt ikke lang tid i det store og det hele, og den tiden går uansett - hvis du fortsetter nå så er du ferdig med vgs om ett år og er klar for studie!!! 🥳 

Jeg syntes også at vgs fagene var lite motiverende, det føles liksom som noe jeg burde vært ferdig med for lengst, og lite spesifikt til det jeg vil studere videre. Tipper det blir mer motiverende å studere på høyere nivå, da det er direkte rettet mot det jeg faktisk har lyst til å drive med. Så ikke mist håpet pga det :) 

Og hvis du har reist og hatt det gøy i tjueårene, så har du sikkert mange gøye opplevelser å se tilbake på? Det er jo slett ikke ingenting, mange som misunner deg det. Jeg er litt yngre enn deg men til gjengjeld har jeg ikke fått reist mye som voksen, og heller tilbrakt første halvdel av tjueårene i dårlig forhold, og jeg kan si deg at DET er noe jeg angrer på… Skulle jeg gått tilbake i tid ville jeg først og fremst ikke droppet ut av skolen, så klart, men om det ikke gikk, ville jeg i hvert fall fokusert på meg selv, hobbyer og nye opplevelser, fremfor å bli stuck med en mann jeg nå prøver å unngå å tenke på. Men uansett er det ikke noe jeg får gjort med det nå, det eneste jeg kan gjøre er å se fremover og gjøre det beste ut av situasjonen slik den er nå - og det samme gjelder deg. Jeg er sikker på at du kommer til å klare deg fint, og om noen år vil du se tilbake på denne tiden og være glad for at du ikke gav opp! ❤️

Anonymkode: ee556...5bf

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du, TS! Jeg er nettopp ferdig med siste eksamen på vgs etter å ha tatt opp alle fagene til 23/5-regelen. Har holdt på i tre år og JA, det er ekstremt demotiverende innimellom, men fy søren så deilig å endelig være ferdig! Se fremover, ett år er tross alt ikke lang tid i det store og det hele, og den tiden går uansett - hvis du fortsetter nå så er du ferdig med vgs om ett år og er klar for studie!!! 🥳 

Jeg syntes også at vgs fagene var lite motiverende, det føles liksom som noe jeg burde vært ferdig med for lengst, og lite spesifikt til det jeg vil studere videre. Tipper det blir mer motiverende å studere på høyere nivå, da det er direkte rettet mot det jeg faktisk har lyst til å drive med. Så ikke mist håpet pga det :) 

Og hvis du har reist og hatt det gøy i tjueårene, så har du sikkert mange gøye opplevelser å se tilbake på? Det er jo slett ikke ingenting, mange som misunner deg det. Jeg er litt yngre enn deg men til gjengjeld har jeg ikke fått reist mye som voksen, og heller tilbrakt første halvdel av tjueårene i dårlig forhold, og jeg kan si deg at DET er noe jeg angrer på… Skulle jeg gått tilbake i tid ville jeg først og fremst ikke droppet ut av skolen, så klart, men om det ikke gikk, ville jeg i hvert fall fokusert på meg selv, hobbyer og nye opplevelser, fremfor å bli stuck med en mann jeg nå prøver å unngå å tenke på. Men uansett er det ikke noe jeg får gjort med det nå, det eneste jeg kan gjøre er å se fremover og gjøre det beste ut av situasjonen slik den er nå - og det samme gjelder deg. Jeg er sikker på at du kommer til å klare deg fint, og om noen år vil du se tilbake på denne tiden og være glad for at du ikke gav opp! ❤️

Anonymkode: ee556...5bf

Tusen takk for fint svar 😭❤️ Masse lykke til til deg også, og bra jobba 👏🏆

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg om hva andre måtte mene. Jeg var over 30 år når jeg begynte å studere og årene med diverse jobber kom godt med på studiet. Man har en livserfaring som de på 20 ikke har. Stå på!

Anonymkode: f6125...b45

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...