Gå til innhold

Hvorfor krever ikke foreldre at barn skal ha hodetelefoner på i det offentlige rom, når de bruker mobil/nettbrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på reise i langhelgen og sett barnefamilier på fly, venterom og buss, og mange barn har skjerm som "barnevakt" på reisen.

Ikke alle barna jeg har sittet i nærheten av har avskrudd lyd eller hodetelefoner/earpods på, og forpester miljøet rundt seg med tiktok oppspeedet musikk som skifter hvert 8 sekund, eller barnemusikk med skrik og rop fra tegnefilmer.

Hvis ikke barnet vil ha hodetelefoner på, SKAL lyden være avskrudd.

Vet jo av erfaring at mange foreldre synes at sitt barn er mest festlig og fantastisk i hele verden, og tror at alle andre mener det samme, men sånn er det desverre ikke.

Og ja, jeg har barn selv...

Anonymkode: e14c7...64c

• Liker 17
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Har fire barn og våre har alltid hatt hodetlf/airpods++ når vi er ute å reiser. Spesielt på type charterturer har dette vært ekstra slitsomt. Klok av skade begynte vi derfor å oppgradere billettene til de fremste radene for å få en finere overfart.

Synes også det er rart at flyvertene/flyvertinnene ikke slår ned på dette.

Nå er ikke ungene mine perfekte og her hjemme er det fort 2-3 tik tok lyder om gangen, men hadde aldri utsatt andre for det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Alvario skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Har fire barn og våre har alltid hatt hodetlf/airpods++ når vi er ute å reiser. Spesielt på type charterturer har dette vært ekstra slitsomt. Klok av skade begynte vi derfor å oppgradere billettene til de fremste radene for å få en finere overfart.

Synes også det er rart at flyvertene/flyvertinnene ikke slår ned på dette.

Nå er ikke ungene mine perfekte og her hjemme er det fort 2-3 tik tok lyder om gangen, men hadde aldri utsatt andre for det.

Blir helt koko i hodet av alle disse forskjellige lydene, så her hjemme er det avskrudd lyd eller earpods hvis de er i stuen/kjøkkenet sammen med oss andre, men på sitt rom kan de ha lyden på.

Ts

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror mange foreldre blir litt immun mot lyder på en måte. Har vært på besøk hos venner der barna roper i munnen på hverandre uten at foreldrene legger merke til det omtrent. De er vel blitt hørselsskadet underveis eller noe sånt.

Barn roper jo hele tiden, de fleste må minnes på hvert 5 minutt om å bruke innestemme, hvis ikke går de automatisk tilbake til roping av en eller annen merkelig grunn. Så da er det kanskje ikke så rart at foreldrene har vent seg til et høyt lydnivå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er enkelt: noen foreldre er late. De gjemmer seg bak at ungen får meltdown om hen må ha hodetelefoner på seg for å unngå å måtte erkjenne at de er for lat til å oppdra sitt eget barn. De blir døve for lyden selv og driter i at de plager alle rundt dem. 

Gi denne tråden et par minutter til så skal dere se selvrettferdigheten til dem som ikke orker å oppdra barna sine. Og de kommer garantert til å dra opp totalt usaklige eksempler på at fulle medpassasjerer eller høylytte ungdommer er like plagsomt… som om det er et argument for hvorfor ungen deres skal få terrorisere alle rundt seg…

Anonymkode: d3cc5...6cc

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Gliffy skrev (2 minutter siden):

Tror mange foreldre blir litt immun mot lyder på en måte. Har vært på besøk hos venner der barna roper i munnen på hverandre uten at foreldrene legger merke til det omtrent. De er vel blitt hørselsskadet underveis eller noe sånt.

Barn roper jo hele tiden, de fleste må minnes på hvert 5 minutt om å bruke innestemme, hvis ikke går de automatisk tilbake til roping av en eller annen merkelig grunn. Så da er det kanskje ikke så rart at foreldrene har vent seg til et høyt lydnivå.

Det skjønner jeg men forskjell på hjemme og ute i det offentlige rom da.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

kanskje alle sånne foreldre har full guffe på deres egne mobiltelefoner også? 

for eksempel når de skal sende eller motta tekstmeldinger eller noe. Så blir alle nødt til å høre på den konstante klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk-klikk hver gang de skal skrive noe. Pluss alle lydene og vibreringen som følger med hver gang de skal sende eller motta meldingene deres. 

Anonymkode: a8c2a...ba6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje foreldrene er de samme som selv har lyd på videoer, snakker høyt i telefonen osv på bussen og ikke skjønner at man ikke skal plage andre i det offentlige rom. Kjempeirriterende! 

Anonymkode: 9f11a...4ac

• Liker 4
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det skjønner jeg men forskjell på hjemme og ute i det offentlige rom da.

Ts

Ja, og jeg er enig i at det er en uting. Det var vare en teori fra min side om at foreldrene hr blitt tilvent et konstant høyt støynivå slik at de ikke legger merke til det og derfor ikke bryr seg.

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, det er helt fryktelig plagsomt å høre på!! Skikkelig dårlig folkeskikk! Dette har vært grobunn for de største kranglene med stebarna her, hvor jeg (som har mye lyd på jobb, og har tinnitus) prøver å oppdra til å ha lyden HELT av, bruke ørepropper eller ta med tlf på rommet. Foreldrene er dessverre helt hjernedøve på dette området. Jeg har også bedt fremmede barn skru av lyden, men det er jo litt ubehagelig å oppdra andres barn… 

Anonymkode: dd37f...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har vært på reise i langhelgen og sett barnefamilier på fly, venterom og buss, og mange barn har skjerm som "barnevakt" på reisen.

Ikke alle barna jeg har sittet i nærheten av har avskrudd lyd eller hodetelefoner/earpods på, og forpester miljøet rundt seg med tiktok oppspeedet musikk som skifter hvert 8 sekund, eller barnemusikk med skrik og rop fra tegnefilmer.

Vet jo av erfaring at mange foreldre synes at sitt barn er mest festlig og fantastisk i hele verden, og tror at alle andre mener det samme, men sånn er det desverre ikke.

Satt på toget fra Oslo til Bergen der noen barn satt med nettbrettet med høy lyd med noe psykedelisk på polsk eller noe. De kunne norsk og jeg spurte moren fint om de kunne skru ned eller bruke hodetelefoner. Men nei det gikk ikke.. Ble en lang tur!

Anonymkode: f059b...079

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Satt på toget fra Oslo til Bergen der noen barn satt med nettbrettet med høy lyd med noe psykedelisk på polsk eller noe. De kunne norsk og jeg spurte moren fint om de kunne skru ned eller bruke hodetelefoner. Men nei det gikk ikke.. Ble en lang tur!

Anonymkode: f059b...079

Fy faen, da hadde jeg satt på noe skikkelig heavy metal på min telefon til de tok hintet 

Anonymkode: c263f...43a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi med en gang noen får barn så blir de så opptatt av barnets behov  og barnets fortreffelighet og eget behov at de ikke er i stand til å innse at barnet er en pest og en plage og forstyrrer alle rundt. 

Anonymkode: 61920...c46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi hodetelefoner gir redusert hørsel og fordi kampen om lydløse maskiner er umulig å vinne enkelte ganger uten å lage enda større støymengder i det offentlige rom.

Anonymkode: 71cbb...2ea

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fordi hodetelefoner gir redusert hørsel og fordi kampen om lydløse maskiner er umulig å vinne enkelte ganger uten å lage enda større støymengder i det offentlige rom.

Øve på å skru av lyden før man sitter på flyet? 

Anonymkode: 5e508...778

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da har du feile høretelefoner, de finnes for barn og.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så enig! Jeg fatter ikke hvordan foreldrene kan tenke at det er greit. 

Anonymkode: a8933...f09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om du er så bekymret for dette, lar du heller ikke barnet ditt ha på lyd på nettbrett/mobilen i det offentlige rom. Det finnes fine øretelefoner for barn, der det er en lav nok maksgrense på hvor høyt lyden kan skrues opp, så det ikke går utover hørsel.

Anonymkode: a8933...f09

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...