Gå til innhold

Hva kan en på 13 mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har passet to barn den siste tiden, den ene forstår tilsynelatende det endte som blir sagt, da den reagerer adekvat, spiser med gaffel, kan gå i oppover og nedoverbakker, er veldig sosial og samhandler hele tiden. Kan herme etter lyder man lager med munnen, skrur på TVn, tar av seg genser selv med litt hjelp, holder dusjen selv osv 

Den andre kunne ikke noe av dette eller tilsvarende, kunne reise seg men ikke gå, kunne et par ord, var litt mer "i sin egen verden".

Hva er det MEST normale? Skjønner at forskjellene kan være store, men noe er likevel mer normalt. 

Anonymkode: 7e6d9...717

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe midt i mellom?

Anonymkode: 2a117...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler. Barn er helt ulike og lærer ting på ulike stadier i livet. Det ene er ikke nødvendigvis mer normalt enn det andre. Når jeg spurte helsesøster om hva vi bør være på utkikk etter fra 8 mnd til ett år, sa hun bare: Det varierer veldig, men vi vil at de skal kunne gå helst fra 18 mnd. Da tenkte jeg at det er veldig stort spenn! 

Anonymkode: 452c0...95e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite for 21 år  siden at hvis mitt barn ikke gikk når det var 15-16 mnd gammelt, ble man henvist til barnefysioterapeut og videre utredning.

Tydeligvis andre regler nå siden man forventer at det går til det er 18 måneder.

Anonymkode: 2a117...fc6

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg er vanskelig å svare på selv om jeg jobber med småbarn, og møter mange på 13 mnd. 

Å spise med gaffel og ta av seg en genser opplever jeg at de færreste kan helt enda, de fleste spiser med hendene. Gå stødig ved 13 mnd. er nok helt gjennomsnittlig, det er mange som går før og mange som går senere. Å herme etter lyder gjør nok de fleste, men noen er mer opptatte av det. Flertallet kan noen få ord, noen sier 10-20 tydelige ord, noen ingen og noen helt få har over 20 ord. Å være veldig sosial og samhandle med omgivelsene eller være mer i  tenker jeg handler mest om barnets om temperament.

Det høres ut som det første barnet du beskriver er tidligere enn gjennomsnittet motorisk, og har lært seg mange hverdagsferdigheter som vanligvis kommer senere, kanskje fordi det har kommet langt med motoriske ferdigheter, samt barnet er (svært?) sosialt anlagt og vil gjøre det andre gjør? Begge er normale, men kanskje det andre barnet er en mer typisk for en på 13 mnd. 

Anonymkode: 1f906...f63

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De skjønner mer enn man tror, men det er ikke uvanlig at et barn på 13 mnd. hverken har lært å gå eller si sitt første ord. Når sønnen min rundet ett år kunne han si ca. 10 ord, men det er jo store forskjeller🥰

Anonymkode: be968...46b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...