Gå til innhold

Er ikke satsen hos sifo litt lav på klær til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen er uvklær en nødvendighet 

Anonymkode: 6d1c5...4a1

For noen er det sikkert det. Men slikt regnes ikke med i SIFO. 

Anonymkode: 1b798...d48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så du tenker at ungene kan bruke dock boots i 20 grader og regn like greit som rundt 0 grader og slaps? Eller uforede støvler med ullsokk i 0 grader? Ungene må være komfortable også, det er viktig. 

Vi har kun 1 vinterdress og 1 regndress, så enig i at man ikke trenger flere sett når man kan ta det med hjem hver dag om man skal ut. 

Utfordringen vår her i trøndelag er at det er alt fra -20 til +10 om vinteren, og nå i april/mai har det vært alt fra minusgrader og snø til +23 og knallsol. Med andre ord må de ha mye tilgjengelig vår/sommer/høst. 

De bruker 110 nå så håper klærne varer litt lengre. 

Anonymkode: 02093...a1e

Hva jeg mener er irrelevant, budsjettet er ikke lagd for de praktiske klærne, men hva barna ha gjennom året, i enkel, men god kvalitet til moderat pris. 

Anonymkode: 1e459...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke en myte. Ortopeder vil fortelle deg akkurat det samme. 

Anonymkode: 7461c...836

Her er en ortoped som visstnok sier det er ok. Jeg har ikke hørt på episoden men her er linken hvis noen er interessert. 

https://radio.nrk.no/serie/norgesglasset/sesong/201904/DMTA01010319?fbclid=IwAR1_UMWEmD24Gy5pvyDNuVfsD7Y2i5SepkpX9sy0N-AJfgkdL0Cgfah5gxs#t=1h30m31.92s

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

litt usikker men tror altså ikke at jeg bruker 500 kr månedlig - 6 tusen årlig pr barn på klær. Tror det er mindre. Barna er nå 6 og 8. Dyreste blir vel vintersko ja. Dunjakker og jakker har jeg en god erfaring med å kjøpe brukt. Verre med overtrekkbukse, de må kjøpes nye og det går fort 2-3 pr vinteren (hull i knær) men der fant jeg ut at det blir like fort hull på dyre fra Bergans og Reflex, som i billige fra H&M and Kappahl, så kjøper de billige. Det er sant at sokker og truser og sånne små ting koster jo litt, men de kan også brukes en stund. Vintersko har jo da virkelig 3 måneders bruk her jeg bor, og neste år er de for små. 

Det går an å kjøpe vintersko brukt også! Det er nettopp fordi det er så mange som kvier seg for brukte sko for barn - så det er stortsett kjøperens marked. Bortsett fra Viking kanskje. 

Anonymkode: 0e04d...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva jeg mener er irrelevant, budsjettet er ikke lagd for de praktiske klærne, men hva barna ha gjennom året, i enkel, men god kvalitet til moderat pris. 

Og det er nødvendig for et barn å ha forede sko på vinterstid i Norge. Samtidig kan ikke barnet bruke vintersko når det er 20 pluss. Så begge deler er nødvendige.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og det er nødvendig for et barn å ha forede sko på vinterstid i Norge. Samtidig kan ikke barnet bruke vintersko når det er 20 pluss. Så begge deler er nødvendige.

Vintersko, ja. De klarer seg fint med vanlige støvler med gode ullsokker når det er over 0 grader. Men vi syns det er praktisk med Dockboots i stedet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vintersko, ja. De klarer seg fint med vanlige støvler med gode ullsokker når det er over 0 grader. Men vi syns det er praktisk med Dockboots i stedet. 

Når det er under 0 grader da? 

Anonymkode: 2bdf8...e98

Skrevet

Jeg venter barn og skal sette opp budsjett. Så jeg lurer oppriktig: hva er nødvendig for et barnehagebarn? 

Kan du gi en liste? 

I avdelingen i bhg vi har krever de:

- vinterstøvler, foret regnstøvler, regnstøvler uten for, innesko, sommersko ute.

- vinterdress, parkdress/skalldyr dress, foret regntøy, ikke foret regntøy

- fleece sett

- vintervotter, regnvotter, lue, hals

- 2 sett med ull om vinteren som man skal ha innerst.

- 2 hele skift av bukser, genser/body, sokker, strømpebukser. Om sommeren: t skjorte og shorts.

- evt om vinteren en tykk ullgenser/sett

- sitteunderlag når de skal på tur.

- kulde krem om vinteren, sol krem om sommeren. 

...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Joda, vintersko og sommersko er nødvendig. Men det er ikke alle steder i landet man har bruk for et skopar av hver sort. Jeg tenker da på sandaler, joggesko, goretex, støvler med og uten fôr, og vintersko.  For eksempel så klarte jeg meg fint uten gummistøvler uten fôr da jeg var barn, fordi det sjelden regner her på sommeren.  (Jeg klarer ikke å gå med støvler nå  som voksen fordi jeg får gnagsår av alle sorter, lurer på om det er fordi jeg ikke er vant med det hehe) Min brukte ofte støvler i barnehagen pga gjørmete uteområde med bekk, men har ikke brukt støvler en eneste gang etter at hun begynte på skolen, så jeg hadde ikke trengt å kjøpt nye. Hun har støvler med fôr til vinterbruk. Goretex-sko bruker hun ofte, mens andre (på KG) svarer at de ikke har behov, og heller bruker støvler. Jeg tipper at i for eksempel Bergen, så klarer barnehagebarna seg sikkert med dockboots-type og får sikkert ikke brukt vanlige vintersko så ofte (?)

Så man bør kjøpe det man bruker og ikke se seg blind på at man nødvendigvis ha en av hver sort. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter barn og skal sette opp budsjett. Så jeg lurer oppriktig: hva er nødvendig for et barnehagebarn? 

Kan du gi en liste? 

Ser at du har fått svar og vil legge til at du behøver ikke fôret sett med regnklær. Jeg kjøpte til min, men synes det er upraktisk fordi fôret fort blir vått fordi fuktighet trekker oppover beina og ermene. Jeg synes det går like greit å bruke vanlige regnklær med ull-mellomlag under. 

Det er ikke alle barnehager som har krav om innesko. De bruker ikke innesko her. 

Du trenger klær og sko/støvler etter sesong, pluss et par skift med vanlige inneklær. Gjerne ull om vinteren. Vinterdress, regntøy, yttertøy til høst/vår (f.eks skallklær). Softshelldress ble brukt mye her (ikke så kald vinter så  vinterdressen ble for varm i perioder) Lue til vinter og høst/vår. Mellomlag i ull eller fleece. Av erfaring, er det lurt med flere par votter. Sjekk om de sover ute i vogn. I så fall bør du ha egne soveklær (som er helt tørre). Det kommer jo an på hvor du bor, og hvor gode tørkemuligheter du har, men mange steder er det praktisk med to sett regntøy. 

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (40 minutter siden):

- vinterstøvler, foret regnstøvler, regnstøvler uten for, innesko, sommersko ute.

- fleece sett

- 2 hele skift av bukser, genser/body, sokker, strømpebukser. Om sommeren: t skjorte og shorts.

...

Da ville jeg ha skrevet tilbake at kuldekrem er ikke anbefalt for barn 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper aldri dyre merkeklær, handler klær på Kaph Ahl, Lindex, og sport outlet, og sko på sport outlet/obs. Vi kjøper også en del klær brukt - men her er det faktisk vanskelig å finne ting som duger. 

Og vi bruker langt mer enn 500 kr i mnd.. 

Bare nå i vår, har vi måttet ha nye støvler, nye goretex-sko, og nye joggesko. Støvlene kostet vel 200 kr på sport outlet, goretex-skoene rundt 350 på sport outlet, og joggeskoene rundt 300 på obs. 

Minstemann må ha nytt regntøy, vinterdress, og vårdress minst en gang i året. Selv om vi kjøper Didriksons på salg på Obs, Friends vårdress på Obs, og Kaxs på Kaph Ahl, blir det flere tusen kroner. Så skal han gjerne ha en skalljakke, en lett vindjakke, o.l. i tillegg. 

Og så kommer luer og votter, som er forbruksvare og forsvinner som dugg for solen i bhg ørten ganger i året, så vi må kjøpe nytt hele pokkers tiden. 

Så er det inneklær. Bukser går det hull på knærene på no time - hurra for smågutter som elsker å kravle omkring med biler.. 

Anonymkode: 0e636...2ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

- fleece sett

...

Hvorfor regntøy både med og uten for? Er jo bare å ta fleece eller ull under den uten for.

Det der hadde jeg tilt spørsmålstegn ved, tar ikke alt barnehagepersonell sier for god fisk. Bedre med ull under enn de klamme regntøyene med påsatt fleece. 

Anonymkode: 6dd90...25a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor regntøy både med og uten for? Er jo bare å ta fleece eller ull under den uten for.

Det der hadde jeg tilt spørsmålstegn ved, tar ikke alt barnehagepersonell sier for god fisk. Bedre med ull under enn de klamme regntøyene med påsatt fleece. 

Anonymkode: 6dd90...25a

Våre barn har aldri hatt foret regntøy. Vi kler heller på med klær under - det er jo mye mer praktisk... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når det er under 0 grader da? 

Da bruker man vinterskoene

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda, vintersko og sommersko er nødvendig. Men det er ikke alle steder i landet man har bruk for et skopar av hver sort. Jeg tenker da på sandaler, joggesko, goretex, støvler med og uten fôr, og vintersko.  For eksempel så klarte jeg meg fint uten gummistøvler uten fôr da jeg var barn, fordi det sjelden regner her på sommeren.  (Jeg klarer ikke å gå med støvler nå  som voksen fordi jeg får gnagsår av alle sorter, lurer på om det er fordi jeg ikke er vant med det hehe) Min brukte ofte støvler i barnehagen pga gjørmete uteområde med bekk, men har ikke brukt støvler en eneste gang etter at hun begynte på skolen, så jeg hadde ikke trengt å kjøpt nye. Hun har støvler med fôr til vinterbruk. Goretex-sko bruker hun ofte, mens andre (på KG) svarer at de ikke har behov, og heller bruker støvler. Jeg tipper at i for eksempel Bergen, så klarer barnehagebarna seg sikkert med dockboots-type og får sikkert ikke brukt vanlige vintersko så ofte (?)

Så man bør kjøpe det man bruker og ikke se seg blind på at man nødvendigvis ha en av hver sort. 

Dette var et noe bedre utdypet innlegg enn mitt. Takk for at du gidder 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke om man bor et sted det er mye slaps og sørpe (som det kan være også når det er under 0 grader - ref dammer med is oppå).. Vinterskoene er mye lavere enn doc boots, og holder ikke om ungene hopper i sørpedammer. I tillegg til at goretex ikke holder like godt som forede støvler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke hvis det er slaps og store vanndammer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke om man bor et sted det er mye slaps og sørpe (som det kan være også når det er under 0 grader - ref dammer med is oppå).. Vinterskoene er mye lavere enn doc boots, og holder ikke om ungene hopper i sørpedammer. I tillegg til at goretex ikke holder like godt som forede støvler. 

Vinterskoene er ikke mye lavere, de er litt lavere. Mine bader i sølepytter med Viking vintersko (kjøpt brukt for øvrig) uten problemer. De holder helt nydelig i sørpete vær. Vi bor for øvrig i Lofoten, og her er det sørpe 95% gjennom vinteren - som varer til mai/juni om vi er heldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vinterskoene er ikke mye lavere, de er litt lavere. Mine bader i sølepytter med Viking vintersko (kjøpt brukt for øvrig) uten problemer. De holder helt nydelig i sørpete vær. Vi bor for øvrig i Lofoten, og her er det sørpe 95% gjennom vinteren - som varer til mai/juni om vi er heldig. 

Og de cm'ene har faktisk en del å si. Bor i Bergen, hvor det er MYE regn og dritt og slaps og sørpe, og vinterskoene kan gå og ta seg en bolle - også Viking.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...