Gå til innhold

Er ikke satsen hos sifo litt lav på klær til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn i barneskolealder og greier oss veldig fint innafor 6000 i året. Vi arver noe, og yngstemann arver fra eldste.

Skjønner at ikke alle har den muligheten. Men mine barn har noen favoritter og bruker stort sett bare 30% av det de har uansett 😆

Jeg tror det er store forskjeller på hvor mye klær til barna folk mener at man trenger å ha.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men SIFO kan da ikke gå ut fra en bruktpris eller at noe er gratis. Alle kan ikke kjøpe brukt, for noen må jo kjøpe nytt for at det skal være brukt til salgs etterpå.

Anonymkode: 7461c...836

Men ingen MÅ kjøpe ALT nytt.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes som andre at sifo har et svært romslig budsjett, men 500 i måneden på klær er veldig lite.

Har tvillinger på 3 år. Handler mye brukt men da blir det ofte halv pris av salgspris som likevel er en del.

Eksempler fra i år (frakt på ca 59-99 er ikke tatt med)

Reima vinterdress ca 400 finn

Dock boots pent brukt 200 finn

Nye ullsåler fra billigkjede til dock boots ca 70

Overtrekksbukse vår, ca 250 (salg)

Vårjakke, ca 200-300 (salg)

Regndress, ca 400 finn

Regnvotter ca 150 (ny)

Ullundertøy ca. 350 per sett (ønsker oss til jul og bursdag men måtte kjøpe til et sett til hver etter nyttår). 

Lette joggesko, ca. 250 (salg)

Gummistøvler, ca 200 (salg)

Tror da hele budsjettet til og med mai er brukt opp, men har kjøpt truser (7 pack hm), sokker, 2-3 t-skjorter, 2 joggebukser, lette sandaler, fingervotter, ny hals til ene, 1 ny genser, bestilt garn til svigermor som skal strikke ny genser og bukse til begge, fotstrikk til brukt tøy som trengte nye, 1 flaske vaskemiddel til impregnering, vi har fått overgangssko i gave osv... Må nå ha badetøy, shorts og caps eller solhatt. 

Anonymkode: 02093...a1e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kjøper alt brukt, bruker rundt 1500 kr i året på klær. Til 3 barn. Synes at 500 pr barn pr måned høres uforsvarlig ut med mindre man er styrtrik.

Anonymkode: bb421...993

Kan jo ikke regne med at alle får ting nærmest gratis. Merkelig å tro det. 1500 i året på klær forutsetter åpenbart det. 

Anonymkode: 6dd90...25a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kjøper alt brukt, bruker rundt 1500 kr i året på klær. Til 3 barn. Synes at 500 pr barn pr måned høres uforsvarlig ut med mindre man er styrtrik.

Rik for å kjøpe klær til barn for 500 pr mnd???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes 500 er litt knapt ja! Enda vi arver og kjøper en del brukt. Når de er små vokser de ut av ting så fort, pluss at man må ha ørten skift til barnehage og SFO. Når de blir større, er det stadig viktigere å ha klær som man har valgt selv. Selv om man kjøper brukt, er det ikke gratis det heller akkurat… Jeg vet ikke hva vi ligger på, men kanskje 0-500 kr i en vanlig måned, og ganske mye mer i sesong-skiftene.

Anonymkode: 63446...74a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser de beregner 500 kr måneden for klær og sko til barn, men de trenger jo nytt hver sesong omtrent, og sko og dresser jo ikke akkurat rimelig. Inneklær oftere de første årene og ullklær er dyrt også, selv på tilbud blir det jo litt med flere sett ullundertøy. 

Hva mener dere, er det realistisk med 500 kr måneden? Er snakk om barnehagebarn. 

Vi bruker ikke mer enn det i måneden til bhg-barn. Kjøper mye brukt, eneste vi bruker mye penger på er sko og vinterdresser. 

om man ikke får brukt, får strikket eller kjøper brukt, så kan det nok bli litt dyrere ja.

Anonymkode: 4e8e6...0b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det anbefales ikke å kjøpe brukte sko. Hvordan løser du det?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøper gjerne litt for stort og opplever at barnet kan ha samme jakke eller overtrekksbukse i 2 år. Feks en overtrekksbukse i 110 har passet fra barnet var 3 (litt for stor) til 5 (litt for liten).

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er en myte skobutikkene fant opp som overraskende mange fortsatt sluker rått. Det er ingen forskning som tilsier at det er farlig å kjøpe brukte sko. Kun skobutikkene selv.

Anonymkode: 8c113...526

Det er ikke en myte. Ortopeder vil fortelle deg akkurat det samme. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ma.Ya skrev (24 minutter siden):

Jeg har to barn i barneskolealder og greier oss veldig fint innafor 6000 i året. Vi arver noe, og yngstemann arver fra eldste.

Skjønner at ikke alle har den muligheten. Men mine barn har noen favoritter og bruker stort sett bare 30% av det de har uansett 😆

Jeg tror det er store forskjeller på hvor mye klær til barna folk mener at man trenger å ha.

Men ingen MÅ kjøpe ALT nytt.. 

Selvfølgelig ikke. Men satsene kan ikke ta utgangspunkt i at noen får noe brukt eller gratis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes 500 er litt knapt ja! Enda vi arver og kjøper en del brukt. Når de er små vokser de ut av ting så fort, pluss at man må ha ørten skift til barnehage og SFO. Når de blir større, er det stadig viktigere å ha klær som man har valgt selv. Selv om man kjøper brukt, er det ikke gratis det heller akkurat… Jeg vet ikke hva vi ligger på, men kanskje 0-500 kr i en vanlig måned, og ganske mye mer i sesong-skiftene.

Nettopp. Og i områdene der man har kald vinter, holder det ofte ikke med en billig lettdress.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi kjøper gjerne litt for stort og opplever at barnet kan ha samme jakke eller overtrekksbukse i 2 år. Feks en overtrekksbukse i 110 har passet fra barnet var 3 (litt for stor) til 5 (litt for liten).

Synes ikke man skal belage seg på at barn skal bruke for store og for små klær. 

Klær i riktig størrelse er viktig for motorikken og barna beveger seg store deler av dagen, så de bør passe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altfor lite her! Tenk bare dockboots, støvler, vintersko, joggesko, pensko, gymsko, innesko, goretexsko.. Så kan det hende de vokser utav det eller det blir ødelagt.. så skal de ha yttertøy til høstvær, vinterklær helst to sett, regnklær (her ønsker barnehagen to sett) ulltøy i hvert fall 5-6 sett til hver kid, klær til hverdagen, klær til fest, fleeceklær, ull mellomlag, luer, votter, halser, pannebånd, sokker..😄😄😄

Anonymkode: 37f7d...d86

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nettopp. Og i områdene der man har kald vinter, holder det ofte ikke med en billig lettdress.

Det er sant. For ikke å snakke om vintersko og cherrox, ryker jo 3-4 månedsbudsjett bare der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre her som bør tenke over hvilken skade de påfører kloden vår med så mange unødvendige kjøp av klær her. Bare en brøkdel av det de nevner er nødvendig. 

Anonymkode: 2b0b9...536

• Liker 7
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig, satsene på klær er lave. Regner med det går minst 3000kr i året bare på sko til barnet på seks år, og da kjøper jeg alltid sko når Skoringen har salg. Man er helt avhengig av å kjøpe brukt for å komme seg under 6000kr i året. For større barn/ungdommer er det enda dyrere.

Anonymkode: 27552...c2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sjekket for eldre barn (som også vokser i et forrykende tempo), men min barneskolegutt bruker L i herrestørrelse og 47 i sko. 

Jeg kjøper det jeg kan på tilbud og ligger stort sett i forkant, men har garantert brukt mer enn 6 000 årlig de siste årene.

Fordelen nå, er at han sannsynligvis kan bruke den størrelsen noen år.

Anonymkode: 7e4e2...d1b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange foreldre her som bør tenke over hvilken skade de påfører kloden vår med så mange unødvendige kjøp av klær her. Bare en brøkdel av det de nevner er nødvendig. 

Barnehagen har gjerne en liste over hva som er minimum for at ungene skal kunne være ute minst halve dagen. Hva mener du er unødvendig? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men SIFO kan da ikke gå ut fra en bruktpris eller at noe er gratis. Alle kan ikke kjøpe brukt, for noen må jo kjøpe nytt for at det skal være brukt til salgs etterpå.

Men SIFO legger ikke merkesko-og klær i budsjettet heller. UV-klær er ikke en nødvendighet, og bør ikke regnes med i et slikt budsjett f.eks.

Anonymkode: 1e459...7ae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnehagen har gjerne en liste over hva som er minimum for at ungene skal kunne være ute minst halve dagen. Hva mener du er unødvendig? 

Det som ikke er nødvendig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...