Gå til innhold

Forbereder meg på det værste hele tiden - kjenner med en gang en klump i magen. Hvordan slutte å være så dramatisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så dramatisk. Jeg bruker alt for mye tid på å bekymre meg og bekymringen sitter som en klump i magen og en spenning i kroppen. Er ofte at jeg kommer på en bekymring, så googler jeg og så svartmaler jeg noe helt sinnsykt og forbereder meg på krise. 

Et par eksempler på bekymringer som har gått over styr bare de siste dagene:

1) For ca to timer siden innså jeg at jeg kanskje kan ha gjort noe feil i skattemeldingen min. Etter googling, bekymring og katastrofetenking så sitter jeg nå to timer senere og er oppriktig redd for at jeg skal havne i fengsel, selv om jeg samtidig forstår at det ikke er sannsynlig da det er snakk om en veldig liten sum jeg har glemt å registrere, jeg har aldri gjort noe kriminelt og jeg selv kommer til å kontakte skatteverket osv og søke hjelp.

2) I går våknet jeg og hadde en hel fri dag foran meg til å få gjort en del ærender. Sto opp og var litt rar i magen, som jeg har vært mye i det siste pga stress. Begynte å google symptomene mine og kommer da fram til at dette kan være tarmkreft = aka i mitt hode ER det tarmkreft og jeg begynner å lese om alle mulige ubehagelige undersøkelser osv. Igjen vet jeg at dette er lite sannsynlig. 

3) Jeg har litt vondt i en tann, men har nylig sjekket den hos tannlege og skal vente litt og se hvordan ting utvikler seg. Med en gang jeg kjenner at det iser litt eller gjør litt vondt så flyger katastrofetankene til "nei nå har jeg sikkert fått en betennelse i tannkjøttet som sprer seg og som setter seg på luftveiene også dør jeg i natt". 

Så oppsummert vil jeg da altså i følge mitt dramatiske hode både havne i fengsel, få kreft og så dø av en betennelse i tannen.
Noe som blir komisk når man leser det her, jeg kan jo le av det selv. Likevel føles uroen like ekte i kroppen, og jeg bruker alt for mye tid på dette tullet. Det er slitsomt å kaste bort så mye tid på å bekymre seg når 99% av det jeg er redd for ikke skjer. 

Hvordan kan et bekymringsmenneske som meg skjerpe seg litt og "stoppe" denne tankekarusellen. Noen som har psykiske verktøy/tips? 

Anonymkode: b38ce...c7c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

skatteetaten*

AnonymBruker
Skrevet

En til kommentar: hvis noen har sett første sesong av "White Lotus" og husker han pappan som tror at han har prostatakreft, og at hele hans verden typ går under fordi han tar sorgen på forskudd - jeg er som han

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst. Kanskje du skal kontakte en psykolog? 

Anonymkode: a7e75...7c0

• Liker 1
Skrevet

Personlighetsforstyrrelse? 
Har du hatt noen i livet ditt som har oppført seg tilsvarende, eventuelt opplevd noe tap, traume, trussel som gjør at du tenker slikt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres ut som angst. Kanskje du skal kontakte en psykolog? 

Anonymkode: a7e75...7c0

Ja jeg har gått til psykolog for angst før, har bare ikke råd til det nå. Men har lært meg en del verktøy osv. Har bare blitt litt ekstra mye sånn overtenking i de siste pga at det er mye i livet som er litt kaos akkurat nå (jeg er arbeidsløs pga kontraktbrudd og masse greier). Så da blir vel angsten sterkere også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok angst ja. Kanskje til og med helseangst. Sjekk om det finnes rask psykisk helsehjelp i kommunen din. Det er gratis tilbud

Anonymkode: 87d0f...128

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja jeg har gått til psykolog for angst før, har bare ikke råd til det nå. Men har lært meg en del verktøy osv. Har bare blitt litt ekstra mye sånn overtenking i de siste pga at det er mye i livet som er litt kaos akkurat nå (jeg er arbeidsløs pga kontraktbrudd og masse greier). Så da blir vel angsten sterkere også. 

Du må jobbe med verktøyene dine hver dag når du får forverring slik som nå. Har du brukt ABC metoden eller den kognitive diamanten for eksempel? Prøv å legg merke til når du begynner å katastrofetenke. Sett deg ned med penn og papir, gå systematisk gjennom det. Øv og øv. :)

Anonymkode: 0e864...70b

• Liker 1
Skrevet

Lag en to do list, når du har de konkrete stegene foran deg blir det sikkert mindre kaos i hodet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (5 minutter siden):

Lag en to do list, når du har de konkrete stegene foran deg blir det sikkert mindre kaos i hodet. 

To-do list hjelper ikke med katastrofetanker 

Anonymkode: afe7a...6e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må jobbe med verktøyene dine hver dag når du får forverring slik som nå. Har du brukt ABC metoden eller den kognitive diamanten for eksempel? Prøv å legg merke til når du begynner å katastrofetenke. Sett deg ned med penn og papir, gå systematisk gjennom det. Øv og øv. :)

Anonymkode: 0e864...70b

Kjenner ikke til disse metodene, vil du fortelle litt om ABC-metoden og den kognitive diamanten? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...