AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Vi skal straks ha konfirmasjon, og jeg gruer meg litt fordi jeg har null peiling føler jeg. Verken jeg eller mannen kommer fra en familie som er gode på skikk og bruk, og vi har ikke vært i konfirmasjon på mange, mange år. Så jeg trenger en ABC 🤣 Vi kommer ikke fra en taletrengt familie, så det blir verken taler eller sanger med mindre jeg holder en tale. Konfirmanten ønsker at jeg holder tale, så da må jeg jo bare gjøre det 😛 Men NÅR gjør jeg det? Vi skal ha treretters middag. Etter forretten? Etter middagen? Jeg har tenkt å kjøre i gang en bildefremvisning under middagen, ikke musikk, kun bilder som surrer og går. Men googler rundt og ser at de fleste har med musikk og gjerne kommentaren osv. Tanken min var å bare ha det i bakgrunnen. Men er jo litt redd for at det skal bli veldig stille? Når serverer man kaker? Vi skal være på et hotell med fine uteområder, og tanken var jo å mingle, strekke på bena, lufte unger etter middag. Men hvordan «kalle inn» til kaker, og hvor lenge etter middag gjør man det? Og gaveåpning: når åpnes gaver? Etter middag? Annonseres det? «Nå åpnes gavene» liksom? Vi har tenkt at det noteres på kortet hva gaven er -ikke sum, men f.eks «penger»- og evt penger legges i konvolutten det kom i merket med hvem det er fra, og konvoluttene tar jeg i bunadsvesken min. Jeg leser at noen har noen som er ansvarlig for å åpne og noen som er ansvarlig for å lage liste, men er det virkelig nødvendig? Hjelp, jeg gruer meg på grunn av sånne detaljer! 😆 Anonymkode: 448b3...e07
enkefru Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Mange like spørsmål og svar her, 2-3 tråder under toppen:
Millimani Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 (endret) En tale er fin å ha enten før eller etter middagen, samme det. Det blir hva dere legger opp til. I noen konfirmasjoner er det flere taler, og da kan det være greit at ikke alle talene kommer rett etter hverandre. Sånn sett er det opp til dem som ønsker å holde tale, men det ser dere etter hvert. Musikk til bildene trenger du ikke, men en beskrivelse av bildene er fint. Når dere skal ha tre retters middag er det greit å la det gå en stund til kakene kommer på bordet, men jeg tror ikke det finnes noen fasit på det. Nå har ikke jeg erfaringer fra barns/nevøers konfirmasjoner enda, men må tenke tilbake til min egen og søsken/søskenbarn. Ta det som det kommer. Angående gaveåpning: Hvis det kommer gaver i haugevis kan det være greit å ha gaveåpning hjemme, gjerne dagen før selskapet. Da kan konfirmanten åpne alle gavene som har kommet i forkant. Da kan den gavelista ligge hjemme, og kun gavene fra gjestene åpnes i selskapet. På den måten sparer man også noe tid. Så skrives en egen gaveliste i selskapet om hva som har blitt gitt i gave, evt settes det på et gavebord. Om folk blir "skuffet" over ikke å få se gavelista fra dagen før, kan dere bare si at det ble gitt f.eks. penger, smykker, gavekort, sovepose, osv. Det er heller ikke nødvendig å ha gavelista liggende offentlig med sluttsummen av pengebeløp da noen vil synes det er litt kleint. Her var jeg veldig ivrig med både meg selv, mine søsken, og mine søskenbarn. Regnskapet ble ført når alt så ut til å være åpnet. Men kanskje ga tante Heidi på morssiden 500 kr mer enn tante Bente på farssiden, og dette blir veldig synlig hvis lista ligger offentlig med pengebeløp. Tante Bente har aldri vært så betydningsfull for konfirmanten som tante Heidi har vært, men likevel. Endret 30. mai 2023 av Millimani
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå