AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Leste denne med forundring: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/na-ma-du-spare-pa-vannet-_-slik-redder-du-hagen-1.16419753 Det enkleste og viktigste rådet er jo å vanne når sola har gått ned. Da er fordampingen kraftig redusert og plantene får ta til seg fukten mye bedre. Anonymkode: 83b66...c49 4 1
ops2 Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Enig. Jeg bruker også plastflasker i store potter med sommerblomster. Jeg skjærer av bunnen og setter de opp-ned. Jeg har brukt gaffatape rundt åpningen, siden det var pes å bore hull i korken. I gaffatape kan jeg stikke et hull med en spiker. Stikk denne flasken inn i bladverket på for eksempel margeritter, og vann oppi flasken. Vannet siver sakte ut, slik at jorden blir virkelig gjennomvåt. Det fungerer som en trakt og leder vannet akkurat dit det skal. Vanlig vanning med slange eller kanne oppå jorden kan føre til at det blir for mye på en gang og det renner over kanten. Og så er ompotting i store planter det beste en kan gjøre for sommerblomstene. Stort volum med jord lønner seg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #3 Skrevet 30. mai 2023 Her leste jeg med forundring saken på nrk.no om vannsparingstiltak. Her er jeg så heldig at jeg ikke trenger å tenke på å vanne i hagen. Jeg må vel ut en tur i dag mens det ennå er opphold,og tømme enkelte for vann. Anonymkode: 4e843...d52
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #4 Skrevet 30. mai 2023 Godt å ha vann som kommer fra fjellet, utømmelig vannkilde Anonymkode: 77de7...f08
Belima Skrevet 30. mai 2023 #5 Skrevet 30. mai 2023 Her jeg bor har jeg vanning onsdag og lørdag i år. Har hatt restriksjoner i mange år uten at det har vært et problem for plantene. Sådde ny plen i fjor og da er det lov å vanne den utenom de faste dagene. Bruker ikke spreder på plantene, men vanner godt med slange "rett ned" i jorda om kvelden. Plen vannes ikke, fordi røttene skal komme seg dypt ned. Vanner en nok, sjekk hvor dypt ned vannet har kommet, så er det ikke noe problem med to dager i uka. Det er alltid lov å vanne med kanne de andre dagene i uka.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #6 Skrevet 30. mai 2023 Belima skrev (1 time siden): Her jeg bor har jeg vanning onsdag og lørdag i år. Har hatt restriksjoner i mange år uten at det har vært et problem for plantene. Sådde ny plen i fjor og da er det lov å vanne den utenom de faste dagene. Bruker ikke spreder på plantene, men vanner godt med slange "rett ned" i jorda om kvelden. Plen vannes ikke, fordi røttene skal komme seg dypt ned. Vanner en nok, sjekk hvor dypt ned vannet har kommet, så er det ikke noe problem med to dager i uka. Det er alltid lov å vanne med kanne de andre dagene i uka. Vi har og onsdager og lørdager 😁 Eneste negative med det hittil er at vi er nyinnflyttet til kommunen og visste ikke at det var vannsparingstiltak her (nabokommunen vi flyttet fra har ikke det), så vi hadde tenkt å endelig bruke langhelgen ute med dypvask av platting. Fikk beskjeden på fredag og det var da tiltakene trådte i kraft 😅 Og iom at vi ikke kunne lørdag, er det utsatt til onsdag kveld om været holder seg (vi har rom 18-23 onsdag og lørdag). Forrige eiere har verken vasket eller beiset så vi skal begge deler. Meeen man tilpasser seg bare jo 😊 Anonymkode: cfd6f...170 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #7 Skrevet 30. mai 2023 Plen som økologisk dødsone er jo virkelig ikke noe å satse på. Bare et ferskt eksempelvideo blant hundrevis av andre: Anonymkode: 83b66...c49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå