AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Trenger råd. Har en 10 mnd gammel Bichon Frisé som fremdeles ikke er helt husren. Går fint på dagtid, fordi vi går ofte ut med henne. Tisser og bæsjer ute. Går tur før vi legger oss. Fri tilgang på hage. Er mye sammen, får også mental stimuli. Virker trygg og glad. Ikke noe problem med å være alene, verken piper eller bjeffer når vi går fra henne. Likevel sover hun ikke natta igjennom, for flere ganger i uka ligger det bæsj i gangen når vi står opp. Er ikke dette litt unormalt på såpass stor valp? Vi har hatt en periode tidligere hvor vi prøvde å bruke bur på natta, men hun roet seg ikke i buret og ser ut til å trives mye bedre når hun får større plass og kan bytte på sovestillinger og ulike underlag. Så nå har hun tilgang til et rom der hun sover. Rommet er i tilknyting til en gang, og hun går altså til gangen for å bæsje på natta. Har prøvd å stenge av så hun ikke kommer seg til gangen, men da går hun på do i rommet der hun oppholder seg. Jeg kan ikke ha henne i senga hos meg, for det forstyrrer min søvn. Har hatt henne (på gulvet) på soverommet hos meg, men har hendt hun har bæsjet der også, så det hadde ingen effekt, så nå er hun tilbake i det andre rommet + gangen. Bedre at hun bæsjer i gangen enn på soverommet mitt… HVA skal vi gjøre..? Når bør vi gi siste måltid? Har prøvd siste ukene å ikke gi mat etter kl 18, og kutte ned på godbiter. Men likevel har vi uhell inne. Anonymkode: 336d0...005
Tanuki Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Trenger råd. Har en 10 mnd gammel Bichon Frisé som fremdeles ikke er helt husren. Går fint på dagtid, fordi vi går ofte ut med henne. Tisser og bæsjer ute. Går tur før vi legger oss. Fri tilgang på hage. Er mye sammen, får også mental stimuli. Virker trygg og glad. Ikke noe problem med å være alene, verken piper eller bjeffer når vi går fra henne. Likevel sover hun ikke natta igjennom, for flere ganger i uka ligger det bæsj i gangen når vi står opp. Er ikke dette litt unormalt på såpass stor valp? Vi har hatt en periode tidligere hvor vi prøvde å bruke bur på natta, men hun roet seg ikke i buret og ser ut til å trives mye bedre når hun får større plass og kan bytte på sovestillinger og ulike underlag. Så nå har hun tilgang til et rom der hun sover. Rommet er i tilknyting til en gang, og hun går altså til gangen for å bæsje på natta. Har prøvd å stenge av så hun ikke kommer seg til gangen, men da går hun på do i rommet der hun oppholder seg. Jeg kan ikke ha henne i senga hos meg, for det forstyrrer min søvn. Har hatt henne (på gulvet) på soverommet hos meg, men har hendt hun har bæsjet der også, så det hadde ingen effekt, så nå er hun tilbake i det andre rommet + gangen. Bedre at hun bæsjer i gangen enn på soverommet mitt… HVA skal vi gjøre..? Når bør vi gi siste måltid? Har prøvd siste ukene å ikke gi mat etter kl 18, og kutte ned på godbiter. Men likevel har vi uhell inne. Anonymkode: 336d0...005 Bichon frise her og! Har vært et sabla strev å få den husrein, overtok ham da han var 7mnd ca og da var han vant til å gjøre fra seg hvor han ville. For å unngå uhell inne så får han mat til faste tider, og ikke etter kl.19. Lar han sove ved siden av sengen min om natten, men ikke alltid, han har ogå et stort bur han kan sove i om natten etter behov. Tar ham også med på en kort tur før leggetid, om han ikke gjør fra seg da, så går det stort sett fint om kvelden. Var jeg deg ville jeg fortsette å ha gode rutiner, kanskje prøve en ekstra tur ut før leggetid. Din hund er enda ung, så han trenger kanskje mer tid. Den andre hunden vi har, også omplassering, er vant til å gjøre fra seg på tisseunderlag, noe som vår bichon har begynt å kopiere, i grunn veldig kjekt, ville kanskje vurdert å prøve det om ingenting annent hjelper. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Da trenger hunden lufting utover natta. Hunden deres er sturen men den øå på do på natta og da får dere gjøre det. Anonymkode: f1ca1...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 Vet du ca når den gjør fra seg? Hvor lenge er det mellom siste kveldstur og første morgentur? Er det midt i natta eller mer 1 time før dere likevel skal opp? Løsningen er uansett å ta hunden ut selv om det er kjipt med nattlufting, men til den kan holde seg lenge nok så må det nok til. Anonymkode: b740f...811 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 Nei, vet ikke hvilken tid den gjør fra seg. Den får siste tur ved 19-20- tiden, og lufting i hagen ved 22-23 tiden. Vi står opp kl 7, da er det ut i hagen, og så tur ved 8-tiden. Pleier å bæsje på morgenen (enten i hagen eller på turen), så problemet er vel egentlig at hun bæsjer såpass ofte … Altså både kveld (ikke alltid) , natt + morgen, ca tre ganger per døgn. Og jeg ønsker jo at hun heller bæsjer morgen, midt på dag og kveld, (istedenfor natt), hvis hun må så mange ganger. TS Anonymkode: 336d0...005
Rotemor Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, vet ikke hvilken tid den gjør fra seg. Den får siste tur ved 19-20- tiden, og lufting i hagen ved 22-23 tiden. Vi står opp kl 7, da er det ut i hagen, og så tur ved 8-tiden. Pleier å bæsje på morgenen (enten i hagen eller på turen), så problemet er vel egentlig at hun bæsjer såpass ofte … Altså både kveld (ikke alltid) , natt + morgen, ca tre ganger per døgn. Og jeg ønsker jo at hun heller bæsjer morgen, midt på dag og kveld, (istedenfor natt), hvis hun må så mange ganger. TS Anonymkode: 336d0...005 Gir dere ofte mat? Også sent? Dere burde ihvertfall gå tur kl. 22.00 og se til at den bæsjer. Mange tisser kun i Hagen. Min hund måtte alltid på skikkelig tømmetur selv om jeg ønsket å slippe🙄😊 De små hundene er ofte vanskelig å få renslige. Det kan vel ta et år og vel så det. Endret 29. mai 2023 av Rotemor 1
Gliffy Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, vet ikke hvilken tid den gjør fra seg. Den får siste tur ved 19-20- tiden, og lufting i hagen ved 22-23 tiden. Vi står opp kl 7, da er det ut i hagen, og så tur ved 8-tiden. Pleier å bæsje på morgenen (enten i hagen eller på turen), så problemet er vel egentlig at hun bæsjer såpass ofte … Altså både kveld (ikke alltid) , natt + morgen, ca tre ganger per døgn. Og jeg ønsker jo at hun heller bæsjer morgen, midt på dag og kveld, (istedenfor natt), hvis hun må så mange ganger. TS Anonymkode: 336d0...005 Prøv å legge tur til kvelden i stedet. Mange hunder bæsjer ikke hvis de bare får en liten lufting, de må ha ordentlig tur. Så hvis du går minst en halvtime med henne om kvelden er det nok større sjans for at hun for gjort seg helt ferdig og kan vente til morgenen igjen. Endret 29. mai 2023 av Gliffy Skrivefeil 1
Chiubi Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 Flytt måltidene, ikke gi mat om kvelden. Og sørg for lang nok tur om kvelden til at hunden får bæsjet før den legger seg for natten.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 Ja, dere har sikkert rett, at litt lengre tur senere på kvelden kanskje ville løst problemet. Er nok helst det at det passer meg dårlig å gå ut så sent, og har en annen hund også som er fornøyd med hagen på kvelden, så hadde vært så fint om de begge kunne bare gått i hagen (de får mer enn nok tur tidligere på dagen altså). Prøver å ikke gi mat etter kl 18, men hender det blitt litt godbiter hvis vi trenger eller kanskje en sånn kyllinghals å gnage på. Anonymkode: 336d0...005
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 Vår hund bæsjer etter frokost kl 0630 og etter middag kl 17. Får ikke godbiter eller mat utenom dette til vanlig. Kan få et griseøre i ny og ne. Kan bli for mye mat for liten mage, og hyppigere dobesøk. Anonymkode: b866d...6af
Norja Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Bytt ut den siste luftingen med en tur rundt kvartalet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå