Gå til innhold

Når merket du anemi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått påvist anemi nå, mangler både jern, b12 og folsyre, og jobber med bedre det. Jeg har aldri vært i god form, men nå er det virkelig ille - jeg får melkesyre i leggene bare av å se en motbakke føles det som. Kan det skyldes anemien? (Hb på 7,9, og lavt på "alt".)

Anonymkode: f36f0...8bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/blodmangel

De typiske symptomene er at du blir blek og trett. Du føler deg i dårlig form, du blir svimmel og får hjertebank og åndenød ved lett fysisk arbeid. Ved alvorlig anemi kan du få smerter i brystkassen, hodepine og smerter i bena når du går.

Anonymkode: 86cda...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jernmangelanemi. Merket ingenting før Ferritin begynte å synke samtidig som jeg gikk på høye doser jerntilskudd. Målte ikke Hb på kontrollen hvor legen så at Ferritin hadde sunket tross høye doser jern, men på kontrollen før lå Hb på 7.

Får vondt i beina så fort jeg ikke går på flatmark og blir anpusten av ingenting. Er blek og konstant trøtt. Må hvile meg etter jeg har dusja fordi det er slitsomt å dusje. Temmelig håpløst. 😛

Anonymkode: b30cf...986

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jernmangelanemi. Merket ingenting før Ferritin begynte å synke samtidig som jeg gikk på høye doser jerntilskudd. Målte ikke Hb på kontrollen hvor legen så at Ferritin hadde sunket tross høye doser jern, men på kontrollen før lå Hb på 7.

Får vondt i beina så fort jeg ikke går på flatmark og blir anpusten av ingenting. Er blek og konstant trøtt. Må hvile meg etter jeg har dusja fordi det er slitsomt å dusje. Temmelig håpløst. 😛

Glemte røyting. Har mistet sikkert en tredjedel av håret.

Skrevet

Jeg merket det ikke før legen fortalte meg det. Dvs. jeg fikk en anelse om at noe ikke var helt rett da jeg i sin tid svimte av mens jeg var på førstehjelpskurs :fnise: . Det påfølgende legebesøket med blodprøver bekreftet at det var dårlig stelt med både hemoglobin og jernlagre. 

Da jeg var blitt obs på problemet kunne jeg selv bedømme om det var på tide å fylle på igjen. Jeg hadde en temmelig bratt bakke som måtte forseres hver dag og når jeg ikke klarte komme opp halve bakken før jeg ble andpusten så var det på tide med nytt påfyll av jern. 

I det daglige merket jeg ingenting til det. Jeg trodde bare jeg hadde dårlig kondis for jeg var lite trent. Sannsynligvis var kroppen min så vant til lave verdier at jeg hadde tilpasset meg det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan vondt i bena får du?

Anonymkode: d6b75...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt anemi i mange år, hovedsakelig jern, men nå har jeg lav jern og lav blodprosent (HB) etter svangerskap og litt komplisert fødsel. Er en del under referansegrensen. Jeg har egentlig aldri merket noe til det, men når jeg fikk jerninfusjon merket jeg forskjell etterpå - så det har over laaaang tid gitt så svake symptomer at det har vært umulig å merke, og jeg har vært klar over anemien i mange år. 

Anonymkode: fad96...100

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vondt i bena får du?

Anonymkode: d6b75...b2b

I musklene, spesielt i leggene.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Glemte røyting. Har mistet sikkert en tredjedel av håret.

Tok blodprøver her om dagen og fikk beskjed av legen at jernlageret mitt har falt ned til 18 og at jeg bør ta jern. Jeg har mistet så mye hår den siste mnd, det er håndfuller hver gang jeg har vasket håret :( 

Anonymkode: 44057...c0d

Skrevet

Jeg innså det ikke før jeg lå og sov nesten hele tiden, måtte sitte og kle på meg, sitte i dusjen og fikk blodtrykksfall og besvimelser. Jeg var innlagt i psykiatrien og der hadde jeg også lavt blodtrykk og lav puls så ble sendt til sykehus. Hadde alvorlig ortostatisk hypptensjon og hadde rett og slett begynnende hjertesvikt. Anemien kom av blodtap noen uker før. Jeg ble bedre av infusjon. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 14.08):

Jeg har fått påvist anemi nå, mangler både jern, b12 og folsyre, og jobber med bedre det. Jeg har aldri vært i god form, men nå er det virkelig ille - jeg får melkesyre i leggene bare av å se en motbakke føles det som. Kan det skyldes anemien? (Hb på 7,9, og lavt på "alt".)

Anonymkode: f36f0...8bb

Absolutt. Hb på 7,9 er svært lavt og vil gi tunge bein, tungpust, hjertebank og masse andre symptomer. Kroppen venner seg til det utrolige, hadde du fått 7,9 raskt pga akutt blødning/skade hadde du sannsynligvis måtte innlegges og ville ikke klare å stå på beina. Tenk at du bare skal ta det med ro frem til verdiene er bedre. Unngå for mye stress og motbakker! god bedring :)

Anonymkode: dd207...470

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...