AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Dumt spørsmål kanskje og det kommer jo helt an på typen kreft. Men si at man får en kreftform som ikke er kjent for å være spesielt aggressiv og som vokser sakte. Kan man i noen tilfeller oppleve å leve i for eksempel 10 år med kreften og være helt eller nesten helt symptomfri? Eller blir dette bare sånne one in a billion- mirakeltilfeller? Anonymkode: 180eb...e99
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Prostatakreft er vel en sånn? Sies vel det er en kreft du dør med, ikke av. Men er hovedsaklig godt voksne menn over 60 som får det, så de skal jo ikke leve er helt liv med kreften. Min bestefar hadde saktevoksende kreft på spiserøret, den var det heller ikke noen vits i å gjøre noe med. Han levde i nesten 10 år til, og døde av andre årsaker. Anonymkode: 9c2a2...465 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Ja det finnes langsomtvoksende kreft. og det kan du leve med. men de fleste kreftformer sprer seg raskt hvis de ikke behandles ja… 🙁 Anonymkode: 8d6b0...c40 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 Jeg hadde skjoldbruskkjertelkreft. Det hadde jeg nok hatt i mange år. Etterhvert ville det sannsynligvis spredd seg til blant annet lymfer, men det kunne nok tatt enda noen år.. Anonymkode: db3e9...b76 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 Kreft i seg selv kan ta mange år før den viser seg. Min mor hadde kreft, og det var først da det spredde seg til skjelettet,og ga smerter, at det ble oppdaget. Dessverre var det da for sent, og hun døde noen måneder senere. Anonymkode: f4179...fe1 2
Eva-Lena Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 Kreft er jo dessverre noe du kan ha uten å vite det. Min mamma hadde ingen symptomer på kreft, men ble innkalt til mammografi. Da fant de ut at hun hadde brystkreft som også var i lymfene. Den kreftformen var ikke mulig å bli kvitt og den vokste raskt. Hun fikk flere cellegift behandlinger, men ble dårlig av det. Fikk stråling som hun også reagerte på. Hun døde 2.5 år senere. Hun hadde dødd mye tidligere om hun ikke hadde fått cellegift. Ei venninne av moren min var hos legen med en vond skulder. Samtidig spør legen om de skal ta en GU og hun sier greit. Hun hadde underlivsundersøkelse og ble operert uken etter. Hun hadde ingen symptomer heller. Hun ble helt frisk etter operasjon og cellegift. Jeg virkelig hater GU, men for å være føre var så gjør jeg det. Når folk merker at noe er galt, så har de ofte hatt kreft en stund. Derfor er det viktig å sjekke seg. 2
Purple_Pixiedust Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Prostatakreft er vel en sånn? Sies vel det er en kreft du dør med, ikke av. Men er hovedsaklig godt voksne menn over 60 som får det, så de skal jo ikke leve er helt liv med kreften. Min bestefar hadde saktevoksende kreft på spiserøret, den var det heller ikke noen vits i å gjøre noe med. Han levde i nesten 10 år til, og døde av andre årsaker. Anonymkode: 9c2a2...465 Som oftest ja, men prostatakreft kan spre seg det også. Min far fikk spredning til skjelettet. Dette var i 2014. Han fikk cellegift og slikt og det går foreløpig bra med han, men han kan komme til å dø av den og ikke med den.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 Det finnes ekstremt mange varianter av kreft. Innkapslet kreft f eks har ikke så lett for å spre seg.. men i gen regel uten unntak. Anonymkode: a056c...9af 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 Det er jo på en måte definisjonen på kreft - ukontrollert celledeling. Dvs at hvis det er kreft har det potensiale til å spre seg, sakte eller raskt og lokalt eller til andre organer. Anonymkode: be127...0fb 1
MyMichelle Skrevet 30. mai 2023 #10 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dumt spørsmål kanskje og det kommer jo helt an på typen kreft. Men si at man får en kreftform som ikke er kjent for å være spesielt aggressiv og som vokser sakte. Kan man i noen tilfeller oppleve å leve i for eksempel 10 år med kreften og være helt eller nesten helt symptomfri? Eller blir dette bare sånne one in a billion- mirakeltilfeller? Anonymkode: 180eb...e99 I tittelen skriver du «ubehandlet kreft». Svaret til tittelen er «Ja, den sprer seg». Når man oppdager symptomer kan det være for sent, for da er spredningen så stor. Er du redd, så må du gå til lege i stedet for å håpe at alt går bra. Jeg har hatt flere slektninger og venner som tenkte slik. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #11 Skrevet 30. mai 2023 Morfar har en form for lymfekreft som kan arte seg sånn. De starter ikke med noen form for behandling før en markør i blodet ligger over en viss verdi, men det kan gå mange år før den stiger så mye. Grenseverdien for når de gjør noe er riktig nok lavere jo yngre pasienten er. Legene fortalte at mange opplever symptomer lenge før de setter i gang behandling og at det ikke er uvanlig å gå både 5 og 10 år med symptomer før grenseverdien er nådd, og derfor vil de ved enkelte symptomer forholde seg til lavere grenseverdier. Anonymkode: 519fd...73d
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #12 Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Prostatakreft er vel en sånn? Sies vel det er en kreft du dør med, ikke av. Men er hovedsaklig godt voksne menn over 60 som får det, så de skal jo ikke leve er helt liv med kreften. Min bestefar hadde saktevoksende kreft på spiserøret, den var det heller ikke noen vits i å gjøre noe med. Han levde i nesten 10 år til, og døde av andre årsaker. Anonymkode: 9c2a2...465 Min svigerfar hadde prostata-kreft. Han gikk til strålebehandling/cellegift, men han døde AV sykdommen. Ikke med den. Anonymkode: 7d078...997
William_S Skrevet 30. mai 2023 #13 Skrevet 30. mai 2023 Det er noen kreftformer som knapt sprer seg, basalcellekreft feks https://nhi.no/sykdommer/hud/papler-nuppete-utslett/hudkreft-basalcellekreft/ Ellers vil jo ubehandlet kreft stort sett spre seg, noen kreftformer er mer aggresive enn andre (feks bukspyttkjertelkreft) 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 Nei, noen sprer seg så langsomt at man dør med dem og ikke av dem. Anonymkode: 99564...84b
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #15 Skrevet 30. mai 2023 William_S skrev (2 minutter siden): Det er noen kreftformer som knapt sprer seg, basalcellekreft feks https://nhi.no/sykdommer/hud/papler-nuppete-utslett/hudkreft-basalcellekreft/ Ellers vil jo ubehandlet kreft stort sett spre seg, noen kreftformer er mer aggresive enn andre (feks bukspyttkjertelkreft) Basalcellecarsinom sprer seg veldig sakte og lager aldri fjernmetastaser. Men det spiser jo opp stadig mer av vevet rundt. Husker en nabo som hadde sår på øret i årevis og som aldri ville til legen, skulle ikke bry legen med det liksom. Såret endte opp med å spre seg til hele øret og de endte jo da opp med å fjerne masse av selve øret, måtte ta hudtransplantat fra armen osv. Han skulle nok ønske at han hadde tatt tak mye tidligere da ja. Det ble jo en nokså stor operasjon til slutt som krevde mye mer ressurser fra helsevesenet enn om han hadde tatt tak i det tidligere. Anonymkode: 6a5d6...e33
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #16 Skrevet 30. mai 2023 Hvis kreftcellene har en veldig enkel celleoppbygging (lav- eller udifferensierte), så mener jeg at de sprer seg mye fortere enn dersom de er høydifferensierte (komplekse celler). Anonymkode: 6a5d6...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå