Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å høre både fra deg som jobber som leder, hva skulle du ønske at du visste før, hva har du gjort som var lurt, noen dyrkjøpte erfaringer du har lært av?  Og fra deg som som har en leder, hva liker du/ liker du ikke ved ledere, hva skulle du ønske at lederen din visste, gjorde/ ikke gjorde?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig å se og anerkjenne alle, og at de under deg opplever rettferdighet og likestilling. Ikke likestilling som i kjønn (det også, såklart), men som i at alle er verdt noe der, at det ikke er for hierarkisk. At man blir hørt, at det et trygt. Jeg liker ledere hvor døren alltid er åpen og hvor de snakker med alle, ikke bare sin nærmeste ledergruppe. Hvor det er åpent for konstruktiv kritikk.

Rettferdighet som i at man ikke føler man jobber dobbelt så mye imens man tjener dobbelt så lite som en over seg. Det går jo også litt på det å se og anerkjenne. Noen ledere premierer mest de som er like dem selv, men overser andre personlighetstyper. Den stille arbeidshesten kan bli oversett, eller hun som ikke er overstrømmende blid og ekstrovert. De som tar opp problemer kan bli sett på som negative og uønsket, finn deg en annen jobb hvis du ikke liker denne liksom. Den innfallsvinkelen tror jeg ikke er sunn. Man må lære litt å forstå og kommunisere med folk som er forskjellige, alle kan ikke klemmes inn i samme form og alle motiveres ikke av det samme. Du har et ansvar for å sy sammen et team av forskjellige mennesker.

Empatisk ledelse kalles det vel, fra min erfaring i arbeidslivet så tror jeg det er veldig viktig for engasjement og motivasjon.

Anonymkode: 5f8c6...3ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TA VARE på de flinkeste i stedet for å utnytte dem til de grader 

Anonymkode: fae66...83e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Gi alle en mulighet til å vise seg, mange er gått inn i en dårlig syklus med tidligere ledere som er dårlig. 

Lytt og se, la de ansatte føle seg sett og verdsatt. La de prate og lytt. 

Vær tydelig med forventninger, hva forventer du som leder og når tid skal det gjøres. 

Følg opp de som ikke fungerer, ikke godta gratispassasjerer. Da mener jeg med en til en samtaler, skriftlige referater og til slutt advarsel, muntlig og skriftlig, og dersom de ikke forbedrer seg, si de opp. Det er ekstremt tungt, men organisasjonen vil bli bedre og du vil bli verdsatt som en god og dyktig leder (selvsagt forutsatt at dette er riktig og rettferdig krav)

Lykke til👍

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellsbehandling blant ansatte . De som er late slipper unna, mens de effektive blir pøst på enda mere jobb. Det er mange som blir utnyttet for å være for snill. 

Kommunikasjon: måtte i en lang periode ta over for sjefen min da han var borte, i de mnd fikk jeg ingen kompensasjon for jobben. Hadde heller ikke fått opplæring på hans oppgaver, det gjorde meg stresset. 
Det MÅ kommuniseres og det MÅ gis ordentlig opplæring. 

Sjefer som setter ansatte opp mot hverandre, går å samler info om den ene til den andre. Mye for å ødelegge selvtillit og stemning blant de ansatte. De blir konkurrenter og jobber ikke som et team. Ødeleggende og mindre terskel for sykemeldinger. 

At de hele tiden lar deg gjøre deres jobb. Det skaper irritasjon. Og tar «avspassering» på timer de ikke har arbeidet. Sitter på kontoret hele dagen i private telefoner istedenfor å hjelpe til med det som brenner ute i butikk. 

Gjør ansatte usikker pga store humørsvingninger. Enkelte blir ikke sagt «hei» til. Og at man ikke får svar når man spør om noe el snakker. 

Derfor har jeg enkelt og greit fått meg ny jobb, mindre stress. Samme betalingen som nestleder. Og sjefen setter pris på meg og de ansatte. 

Summert opp så er det så viktig med kommunikasjon, jevnt godt humør og at du føler deg rettferdig behandlet. Og at de er villig til å gi deg ei lita «gulrot» for jobben du gjør.  

Anonymkode: a6fb6...3b0

• Liker 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Dette er oppimot den perfekte lederen for meg:

Tilgjengelige med åpen dør, ikke en som gjemmer seg på kontoret for "å gjøre jobben sin". Være tilstede.

Være et forbilde, ikke gjøre ting som de ansatte føler de ikke får lov til.

Aldri, aldri, aldri bli sint, baksnakke eller være sarkastisk.

Våge å ta imot forslag, men også villig til å forklare hvorfor det er ikke er mulig.

Å sette grenser, tydelige, klare. To-tre holder, så er det mye som faller på plass av seg selv fordi folk i arbeidslivet er stort sett voksne folk som klarer å overføre noe fra et område til et annet.

Være feilbarlig, be om unnskyldning. Tørre å være svak eller dum, og samtidig hele tiden gjøre det beste og trå til ved behov.

Å se potensialet i alle, samtidig være inneforstått med at det fins enkle ansatte og det fins kompliserte ansatte. Noen trenger et kurs for å føle de blir sett, for andre holder det med ansvar for lageret.

Jeg jobber i helesevesenet og det er særlig dette jeg savner fra de lederene jeg har hatt som jeg har blitt skeptiske til: Å se framover, være i forkant og være generøs nok til å dele med de ansatte. Jeg jobbet på et sykehjem der det skulle anskaffes en ny sofa til personalrommet. En ny sofa kan høres ut som en bitteliten ting, men i helsevesenet hvor det er så utrolig smått med penger tror jeg alle skjønte hvor viktig det var. Jeg driter fullstendig i sånt, noen av oss er ikke så interessert i sånt, men måten leder fikk med de ansatte, og brukte tid på det, var forbilledlig. Det handlet ikke om en sofa, men en prosess, hvordan ledelse foregår på en arbeidsplass. Den lederen hadde andre gode egenskaper også altså, men den sofa-historien kommer jeg aldri til å glemme.

Jeg tror man kommer langt med å være et hyggelig menneske som leder. Jeg kan tilgi mye fra en leder som ellers er et hyggelig menneske.

AnonymBruker
Skrevet

Ting er som regel lettere sagt enn gjort. Det er lett å si hva en leder bør gjøre, men noe annet å gjøre det rette. 

Anonymkode: e9cf4...7a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ting er som regel lettere sagt enn gjort. Det er lett å si hva en leder bør gjøre, men noe annet å gjøre det rette. 

Anonymkode: e9cf4...7a8

Har du noen erfaringer eller eksempler du vil dele?

AnonymBruker
Skrevet

Kommuniser tydelig, unngå krysskommunikasjon, og prioriter organisering av arbeidsoppgavene. Om du er en person med mange ideer, ikke ager på hver impuls du har før det er gjennomtenkt. Hvis du skal avgjøre noe som påvirker dine ansattes arbeidshverdag (det meste) , sørg for å spør om råd fra de som står i det, før det fattes en beslutning. Min erfaring er at mange ledere tror de vet mer om arbeidshverdagen til de ansatte enn de egentlig gjør, noe som kan føre til en del lite hensiktsmessige avgjørelser. 

Forstå at blant de ansatte, så er det mange ulike forventninger og preferanser til en leder. Noen liker autonomi, mens andre vil ha tettere oppfølging. 

Dokumenter alt som skal dokumenteres. 

Husk at din fremste jobb når det gjelder personalledelse, er å støtte dine ansatte til å gjøre en best mulig jobb. Da er det like gjerne du som må tilpasse lederstilen din, som at de skal tilpasse seg din lederstil. 

Vær tydelig, og still krav til de som sluntrer unna, i stedet for å tyne de som står på.

Anonymkode: 4f52a...e30

AnonymBruker
Skrevet

Vær leder. Vært tydelig når det trengs. Ikke la intriger mellom ansatte bli mellom de. De skal ikke løse alt bare de. Du må komme på banen og vise at du ser, legger merke til og ta en avgjørelse på hva som skal gjøres. 

Hilsen ansatt i helse-og omsorg hvor ledere ikke tør å vise at de er ledere, og legger alt over på de ansatte. Det resulterer i dårlig arbeidsmiljø og intriger og grupperinger. 

Anonymkode: 6b162...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...