AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Hei! Jeg begynner å bli utrolig sliten da jeg i flere måneder har opplevd at kroppen begynner å dirre når jeg skal sove. Først var jeg redd det var noe med hjertet, men etter utallige EKG, legevaktsbesøk og døgnmåling finner de ingenting. Pulsen min er også normal når det skjer. Stoffskifte er også sjekket, og dette er normalt. Jeg sliter mye med angst. Inkludert helseangst. Jeg tror kanskje det kan ha noe med det å gjøre. Det jeg lurer på er om noen har noen tips og råd til hva jeg kan gjøre for å slippe det? Den siste uka har jeg nesten ikke sovet, og ikke klart å sovne før rundt 4-5 om natten pga at kroppen begynner å dirre med en gang jeg kjenner at søvnen griper meg. Så vokner jeg til og dette skjer om og om igjen. Jeg er så sliten og trenger sårt å sove. Har noen av dere slitt med det samme? Og har dere noen råd? Sovemedisin er uaktuelt for meg pga familiære traumer. Setter pris på all hjelp!:) Anonymkode: fc959...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Jeg begynner å bli utrolig sliten da jeg i flere måneder har opplevd at kroppen begynner å dirre når jeg skal sove. Først var jeg redd det var noe med hjertet, men etter utallige EKG, legevaktsbesøk og døgnmåling finner de ingenting. Pulsen min er også normal når det skjer. Stoffskifte er også sjekket, og dette er normalt. Jeg sliter mye med angst. Inkludert helseangst. Jeg tror kanskje det kan ha noe med det å gjøre. Det jeg lurer på er om noen har noen tips og råd til hva jeg kan gjøre for å slippe det? Den siste uka har jeg nesten ikke sovet, og ikke klart å sovne før rundt 4-5 om natten pga at kroppen begynner å dirre med en gang jeg kjenner at søvnen griper meg. Så vokner jeg til og dette skjer om og om igjen. Jeg er så sliten og trenger sårt å sove. Har noen av dere slitt med det samme? Og har dere noen råd? Sovemedisin er uaktuelt for meg pga familiære traumer. Setter pris på all hjelp!:) Anonymkode: fc959...3f1 Dette opplever jeg også. Utrolig ubehagelig. En slags ubeskrivelig "kald og varm" innvendig og svært ekkel dirring. Jeg har også slitt med mye angst, og det kan jo være relatert til det. Men jeg har jo ikke angst når det skjer. Da skal jeg jo sove. Jeg vet ikke, men det er merkelige greier. Anonymkode: c6add...146 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Jeg begynner å bli utrolig sliten da jeg i flere måneder har opplevd at kroppen begynner å dirre når jeg skal sove. Først var jeg redd det var noe med hjertet, men etter utallige EKG, legevaktsbesøk og døgnmåling finner de ingenting. Pulsen min er også normal når det skjer. Stoffskifte er også sjekket, og dette er normalt. Jeg sliter mye med angst. Inkludert helseangst. Jeg tror kanskje det kan ha noe med det å gjøre. Det jeg lurer på er om noen har noen tips og råd til hva jeg kan gjøre for å slippe det? Den siste uka har jeg nesten ikke sovet, og ikke klart å sovne før rundt 4-5 om natten pga at kroppen begynner å dirre med en gang jeg kjenner at søvnen griper meg. Så vokner jeg til og dette skjer om og om igjen. Jeg er så sliten og trenger sårt å sove. Har noen av dere slitt med det samme? Og har dere noen råd? Sovemedisin er uaktuelt for meg pga familiære traumer. Setter pris på all hjelp!:) Anonymkode: fc959...3f1 Høres ut som om du har veldig stress i kroppen og vanskelig å få slappet av. En slags flight or fight-følelse. ❤️ Jeg hadde også en forferdelig periode med dette. Det jeg gjorde var: En banan en time før leggetid (magnesium i bananen hjelper musklene til å slappe av) ingen skjerm (data/nettbrett/tv) 1 time før leggetid lufte godt på soverommet før legging 2 dyner (helst skulle jeg nok hatt en vektdyne, men det hadde jeg ikke råd til) litt bevegelse hver dag (enten tur eller lett yogaøkt som jeg fant på youtube) være utendørs minst 20 minutter hver dag (er noe med lyset, som gjør at du blir trøtt om kvelden) hadde en youtube-meditasjon på øret når jeg la meg Anonymkode: da63c...303 1 2
Skogkløver Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 Har du sovet med pulsklokke? Kam være verdt å sjekke om pulsen din er normal når du sover/legger deg 😊 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 Går du i samtaler eller får noe behandling for angsten din? Medisiner? Det er vel gjerne de to tingene som funker best. Jeg hadde problemer med søvn i en periode når jeg hadde angst og det var helt fryktelig. Jeg var jo kjempetrøtt og det var ikke noe problem å sovne, følte meg heller ikke redd der og da, men jeg våknet 20-30 ganger i løpet av natten og trodde jeg skulle dø. Fikk kanskje to timer søvn i løpet av en natt på det beste og slik holdt det på i dagevis. Jeg gikk heldigvis i behandling mens det skjedde så jeg fikk oppfølging. Etterhvert fikk jeg medisin for å dempe symptomene mine, ikke fordi de var farlige på noen måte, men for å hjelpe meg slappe av og komme ut av den stressede modusen jeg var i. Når jeg sluttet å "sloss" og tro at jeg skulle dø så gikk det etterhvert over. Anonymkode: 733c4...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 Overaktivt nervesystem. Anonymkode: db8e6...c47 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 Jeg har mye av dette. For min del skyldes det kronisk psykisk stress. Jeg har et overaktivt nervesystem. Det er ubehagelig men en del av det å leve med indre stress. Stress kan lage utrolig mange ubehagelige symptomer. Anonymkode: 856f6...84c 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Høres ut som om du har veldig stress i kroppen og vanskelig å få slappet av. En slags flight or fight-følelse. ❤️ Jeg hadde også en forferdelig periode med dette. Det jeg gjorde var: En banan en time før leggetid (magnesium i bananen hjelper musklene til å slappe av) ingen skjerm (data/nettbrett/tv) 1 time før leggetid lufte godt på soverommet før legging 2 dyner (helst skulle jeg nok hatt en vektdyne, men det hadde jeg ikke råd til) litt bevegelse hver dag (enten tur eller lett yogaøkt som jeg fant på youtube) være utendørs minst 20 minutter hver dag (er noe med lyset, som gjør at du blir trøtt om kvelden) hadde en youtube-meditasjon på øret når jeg la meg Anonymkode: da63c...303 Tusen takk for svar! ❤️ Skal prøve alt dette! Anonymkode: fc959...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Går du i samtaler eller får noe behandling for angsten din? Medisiner? Det er vel gjerne de to tingene som funker best. Jeg hadde problemer med søvn i en periode når jeg hadde angst og det var helt fryktelig. Jeg var jo kjempetrøtt og det var ikke noe problem å sovne, følte meg heller ikke redd der og da, men jeg våknet 20-30 ganger i løpet av natten og trodde jeg skulle dø. Fikk kanskje to timer søvn i løpet av en natt på det beste og slik holdt det på i dagevis. Jeg gikk heldigvis i behandling mens det skjedde så jeg fikk oppfølging. Etterhvert fikk jeg medisin for å dempe symptomene mine, ikke fordi de var farlige på noen måte, men for å hjelpe meg slappe av og komme ut av den stressede modusen jeg var i. Når jeg sluttet å "sloss" og tro at jeg skulle dø så gikk det etterhvert over. Anonymkode: 733c4...fd7 Jeg er under behandling hos DPS, så får hjelp der ☺️ Tusen takk for svar❤️ Anonymkode: fc959...3f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 Skogkløver skrev (39 minutter siden): Har du sovet med pulsklokke? Kam være verdt å sjekke om pulsen din er normal når du sover/legger deg 😊 Sover med pulsklokke og alt blir logget.☺️Pulsen er helt normal både når jeg legger meg og når jeg sover. Anonymkode: fc959...3f1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 Jysk har salg på vektdyner nå, så da ble det jaggu bestilt, håper det kan hjelpe!☺️ Anonymkode: fc959...3f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå