AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Jeg fikk i meg to kattunger for 1,5 år siden. Jeg var nok for lite opplyst om hvor viktig rengjøring av kassene var (trenger ingen moralpreken der nå) og rengjorde hver 2-3 dag som helt klart ble for lite med 2 stk. jeg fant ut av dette ganske raskt, men den ene katten begynte etterhvert å tisse utenfor doen, på tepper, poser, klær o.l. Den andre katten gjør det ikke. jeg sliter med ekstrem skyldfølelse og føler det er min feil da doen ikke var ren nok den første måneden etter de kom hos meg. I tiden etter er kassene rengjort 1 gang daglig og så fort jeg har sett de har gjort fra seg. Men den ene katten fortsetter å tisse utenfor kassa innimellom. Har vært til veterinær flere ganger som ikke finner noe galt. Denne katten er også mye mer stresset og urolig enn broren sin, kan det heller være det som et årsaken enn at doen ikke var ren nok den første perioden his meg? Har hørt at katter tisser utenom kassen hvis doen ikke er ren, men vil de da normalt sett tisse i kassen igjen når den er rengjort? Eller kan det bli til en uvane fra første stund de tisser utenfor pga uren kasse? Anonymkode: 5819a...71b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Er katten sterilisert/kastrert? Enkelte katter, som ikke er sterilisert/kastrert, kan begynne å markere inne. Anonymkode: e7138...19a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er katten sterilisert/kastrert? Enkelte katter, som ikke er sterilisert/kastrert, kan begynne å markere inne. Anonymkode: e7138...19a Den er sterilisert ja! Han ble sterilisert da han var 5 mnd, merket ingen forskjell.. ts Anonymkode: 5819a...71b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 Har du prøvd å skaffe en do til? Anonymkode: 30401...9a1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du prøvd å skaffe en do til? Anonymkode: 30401...9a1 Ja, han har per nå 2 kasser Anonymkode: 5819a...71b
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg fikk i meg to kattunger for 1,5 år siden. Jeg var nok for lite opplyst om hvor viktig rengjøring av kassene var (trenger ingen moralpreken der nå) og rengjorde hver 2-3 dag som helt klart ble for lite med 2 stk. jeg fant ut av dette ganske raskt, men den ene katten begynte etterhvert å tisse utenfor doen, på tepper, poser, klær o.l. Den andre katten gjør det ikke. jeg sliter med ekstrem skyldfølelse og føler det er min feil da doen ikke var ren nok den første måneden etter de kom hos meg. I tiden etter er kassene rengjort 1 gang daglig og så fort jeg har sett de har gjort fra seg. Men den ene katten fortsetter å tisse utenfor kassa innimellom. Har vært til veterinær flere ganger som ikke finner noe galt. Denne katten er også mye mer stresset og urolig enn broren sin, kan det heller være det som et årsaken enn at doen ikke var ren nok den første perioden his meg? Har hørt at katter tisser utenom kassen hvis doen ikke er ren, men vil de da normalt sett tisse i kassen igjen når den er rengjort? Eller kan det bli til en uvane fra første stund de tisser utenfor pga uren kasse? Anonymkode: 5819a...71b Prøv å endre kasse, ha flere kasser, og sett dem i ulike høyder, prøv ulike sandtyper, ta bort alt som den har tisset på og vask godt. Dyr er ulike og den kunne like gjerne blitt slik uansett. Du kommer mye lenger med å forsøke å løse problemet enn å dvele over en fortid du ikke kan endre. Anonymkode: 4dd1d...3df 1 1
Gliffy Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 Det trenger ikke å ha med at du ikke rengjorde nok å gjøre, i alle fall ikke bare det. Jeg ville forsøkt litt forskjellig. Først sette ut en tredje do av en annen type. Noen katter liker ikke at det er lokk over for eksempel så kanskje han går på doen hvis han får en han liker. Hjelper ikke det kan du prøve en annen type sand. Det kan være sanden han ikke liker også. Du må nesten bare prøve deg fram,men katter vil helst tisse på sand så om han får det rette tilbudet vil han nok benytte det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 I tillegg, får den nok jaktmosjon til å bli roligere, har den plasser å bevege seg som bygger selvtillit. Anonymkode: 4dd1d...3df
William_S Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 Du har nok neppe ødelagt katten din. Jeg tror nok som flere sier her at det nok er lurest å prøve seg frem litt, kanskje med en annen type sand og lignende. Noen katter er rett og slett ganske kresne på hvordan de vil ha det. Kanskje lokasjonen på dokassa også er feil for pus? Et tips kan jo være å sette dokassa der han gjør fra seg for å se om det hjelper.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk i meg to kattunger for 1,5 år siden. Jeg var nok for lite opplyst om hvor viktig rengjøring av kassene var (trenger ingen moralpreken der nå) og rengjorde hver 2-3 dag som helt klart ble for lite med 2 stk. Anonymkode: 5819a...71b Unnskyld, ikke meningen å såre ❤️ Men tross alt bra du ikke har spist de Dette vil nok gå seg til og du hat absolutt ingen ting å ha dårlig samvittighet for ❤️ Man prøver og feiler når noe er nytt for en. Du følger de opp og gjør ditt ytterste med legebesøk osv. Det er kjærlighet, det ❤️ Et klorestativ som ikke er høyt, men litt opp fra gulvet, kan være tingen. Kanskje den trives bedre om den får gjemme seg litt. Er sikker på at dere finner ut av det. Kjempeflink er du Anonymkode: ae4ea...7b9
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 Er kattene ute? Er de bare Ine kan de kjede seg mye og få adferdsproblemer. Anonymkode: b464b...edc
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #12 Skrevet 29. mai 2023 Jeg har alltid lært at man skal ha én kasse mer en antall katter. Noen er ekstremt renslige og vil ikke bruke kassen hvis den er antydning til skitten, så minst en av kassene bør til enhver tid være helt ren. Anonymkode: aa3a5...261
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #13 Skrevet 29. mai 2023 Hei TS Jeg skjønner at dette er en trasig situasjon, og at du føler at alt er din feil, men du har ikke ødelagt katten din, og jeg har absolutt troa på at dette kan ordnes Det første jeg vil anbefale er flere kasser, forstår det som at du har to nå? Litt avhengig av hvor stort hjemmet ditt er ville jeg prøvd å ha hvertfall en eller to til, det er vanlig at katter vil ha hvert sitt toalett når de er flere sammen, og flere steder de kan gjøre fra seg i et større hus. Det finnes enkelte typer kattesand (eller annet alternativ) som er tilsatt en lukt som tiltrekker kattene, sjekk litt rundt på nett for å finne ut hva som kan leveres dit du bor. Sørg også for at området rundt kassene er rent, og at det er langt unna der hvor de har mat og vann. Du forteller også at katten ofte tisser på poser og klær, og der er det muligens en veldig naturlig forklaring. Plast avgir en svak lukt som for katter minner om urin, og det er dermed et signal til dem om at "her skal vi tisse!". Det er et merkelig fenomen, men svært utbredt, og det kan påvirke alt fra bæreposer til ting som inneholder litt plast, som feks undersiden av en dørmatte eller teppefliser, klær og jakker av blandet materiale, sko, osv. Les mer om dette her: https://betterwithcats.net/why-do-cats-pee-on-plastic-bags/ Det beste rådet er generelt å ikke la plastposer ligge fremme, og sørge for at klær og sko som inneholder plast eller komposittmaterialer henges i skap eller andre steder kattene ikke kommer til. Du kan også undersøke i dyrebutikk eller på nett om du finner rengjøringsmiddel som er spesielt egnet for katter, som ikke inneholder klor (det har litt samme virkningen pga lukten) og skrubb grundig slik at ikke katten fortsetter å tisse samme sted fordi det lukter inspirerende. Vanligvis når katter tisser utenfor kassen så er det enten fordi kassen ikke er ren nok - det problemet har du løst nå, at det ikke er nok kasser for antallet katter i husstanden, at katten har UVI, nyreproblemer eller annen sykdom, at kassene har blitt flyttet på, eller at kassene er for nært mat og vann. Sjekk alt på den listen, prøv evt kattesand som lukter fristende hvis du kan få tak i, og sørg for å ikke la ting av plast ligge fremme som et fristende alternativt toalett. Det er flere tips og råd i denne linken du kan titte på også: https://vcahospitals.com/know-your-pet/cat-behavior-problems-house-soiling Lykke til Anonymkode: aef71...d16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå