AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Hadde opprinnelig veldig lyst å føde vaginalt, men nå begynner jeg å tvile. Forrige fødsel endte med katastrofe snitt og dette gjør meg til risikofødende. Jordmødrene på sykehuset og på legekontoret er derimot i overkant positive til vaginal fødsel. Føler de lyver om risiko og ikke bryr seg et fnugg om jeg skulle få så alvorlige skader at livet mitt blir ødelagt. Det er liksom i annen rekke og min helse også psykisk betyr ingenting så lenge det blir vaginal fødsel. Jeg forstår ikke dette presset og vurderer virkelig å ta abort nå før uke 18 fordi jeg er livredd for gjentakelse og jordmødre bare ler det vekk. Anonymkode: 75dc4...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Be om å få samtale med gynekolog/fødselslege på sykehuset - det er de som avgjør om du kan få innvilget planlagt keisersnitt. Ikke kast bort tid og energi på å snakke med jordmødre/fastlege som ikke skal ta den avgjørelsen uansett. Anonymkode: c5266...ad6 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde opprinnelig veldig lyst å føde vaginalt, men nå begynner jeg å tvile. Forrige fødsel endte med katastrofe snitt og dette gjør meg til risikofødende. Jordmødrene på sykehuset og på legekontoret er derimot i overkant positive til vaginal fødsel. Føler de lyver om risiko og ikke bryr seg et fnugg om jeg skulle få så alvorlige skader at livet mitt blir ødelagt. Det er liksom i annen rekke og min helse også psykisk betyr ingenting så lenge det blir vaginal fødsel. Jeg forstår ikke dette presset og vurderer virkelig å ta abort nå før uke 18 fordi jeg er livredd for gjentakelse og jordmødre bare ler det vekk. Anonymkode: 75dc4...5e6 Gå til fastlegen (eller jordmor, men ut i fra det du skriver virker det ikke som om din jordmor er helt med). Insister på henvisning til forløsningssamtale hos gynekolog/obstetriker på sykehuset. Det skal ikke være noe problem å få keisersnitt når du allerede har et. Det er helt klart tryggest for barnet ditt (men bare marginalt i Norge, på grunn av god overvåkning og rask tilgang på keisersnitt i løpet av en feilet vaginal fødsel). I noen land er det sånn at det kan være vanskelig for de som har et keisersnitt fra før å få lov til å føde vaginalt, fordi det regnes som for stor risiko... Anonymkode: 52f5b...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå til fastlegen (eller jordmor, men ut i fra det du skriver virker det ikke som om din jordmor er helt med). Insister på henvisning til forløsningssamtale hos gynekolog/obstetriker på sykehuset. Det skal ikke være noe problem å få keisersnitt når du allerede har et. Det er helt klart tryggest for barnet ditt (men bare marginalt i Norge, på grunn av god overvåkning og rask tilgang på keisersnitt i løpet av en feilet vaginal fødsel). I noen land er det sånn at det kan være vanskelig for de som har et keisersnitt fra før å få lov til å føde vaginalt, fordi det regnes som for stor risiko... Anonymkode: 52f5b...ce8 Har allerede vært hos fastlegen som insisterer på at alt tas gjennom jordmor, så der stoppet den prosessen. Anonymkode: 75dc4...5e6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 Så merkelig, det pleier ikke å være vanskelig å få keisersnitt når man allerede har gjennomgått ett 🤔 Livmor, buk, muskler osv har jo blitt skjært tvers gjennom én gang, det er jo fare for revning når riene dine blir kraftige. Hadde helt klart bedt om vurdering av en annen lege. Anonymkode: 7d67d...3f3 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har allerede vært hos fastlegen som insisterer på at alt tas gjennom jordmor, så der stoppet den prosessen. Anonymkode: 75dc4...5e6 Det er jo bare tull og sta fastlege. Min fastlege henviste meg til sykehuset for slik samtale om keisersnitt. Egentlig trenger du ikke se en jordmor noensinne i svangerskapet, du kan ta alle kontroller og alt gjennom fastlege. Gå tilbake og si du vil HAN skal gjøre det Anonymkode: 69079...22e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 Tipper du har tett i at lege/ jordmor later som at vaginalt er positivt i ditt tilfelle. Tror jeg hadde tatt en prat med lege/ jordmor og sagt du vurderer abort. For å se om de forstår alvoret da. Anonymkode: a72a4...5ef
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde opprinnelig veldig lyst å føde vaginalt, men nå begynner jeg å tvile. Forrige fødsel endte med katastrofe snitt og dette gjør meg til risikofødende. Jordmødrene på sykehuset og på legekontoret er derimot i overkant positive til vaginal fødsel. Føler de lyver om risiko og ikke bryr seg et fnugg om jeg skulle få så alvorlige skader at livet mitt blir ødelagt. Det er liksom i annen rekke og min helse også psykisk betyr ingenting så lenge det blir vaginal fødsel. Jeg forstår ikke dette presset og vurderer virkelig å ta abort nå før uke 18 fordi jeg er livredd for gjentakelse og jordmødre bare ler det vekk. Anonymkode: 75dc4...5e6 Bestill time hos en privat gynekolog. Få hun/han til og henvise deg til keisersnitt. Fortell om angsten du har for å føde vaginalt. Er din psykiske frykt stor nok kan du få det innvilget. (Dersom du ikke har fysisk medisinsk grunn). Henvisningen har ALT Og si for at du skal bli vurdert/ få innvelger sectio. Den må være begrunnet godt. Får du samtale på sykehuset må du ha argumentene dine klare. Velg et lite sykehus (dersom du kan og svangerskapet og du er fin). De store sykehusene spesielt helse vest sier nei til sectio i 90% av tilfellene. Masse lykke til❤️ Anonymkode: 741a3...546 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så merkelig, det pleier ikke å være vanskelig å få keisersnitt når man allerede har gjennomgått ett 🤔 Livmor, buk, muskler osv har jo blitt skjært tvers gjennom én gang, det er jo fare for revning når riene dine blir kraftige. Hadde helt klart bedt om vurdering av en annen lege. Anonymkode: 7d67d...3f3 Det er så liten risiko at det ikke sees som farlig. Det du nevner er det som minst sannsynlig vil skje ved fødsel etter keisersnitt fikk jeg beskjed om. Anonymkode: 75dc4...5e6
frøkna Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde opprinnelig veldig lyst å føde vaginalt, men nå begynner jeg å tvile. Forrige fødsel endte med katastrofe snitt og dette gjør meg til risikofødende. Jordmødrene på sykehuset og på legekontoret er derimot i overkant positive til vaginal fødsel. Føler de lyver om risiko og ikke bryr seg et fnugg om jeg skulle få så alvorlige skader at livet mitt blir ødelagt. Det er liksom i annen rekke og min helse også psykisk betyr ingenting så lenge det blir vaginal fødsel. Jeg forstår ikke dette presset og vurderer virkelig å ta abort nå før uke 18 fordi jeg er livredd for gjentakelse og jordmødre bare ler det vekk. Anonymkode: 75dc4...5e6 Si dette, du bør ha rett på planlagt keisersnitt. Du må sette ned foten og si du nå tenker på abort pga frykten for fødselen.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tipper du har tett i at lege/ jordmor later som at vaginalt er positivt i ditt tilfelle. Tror jeg hadde tatt en prat med lege/ jordmor og sagt du vurderer abort. For å se om de forstår alvoret da. Anonymkode: a72a4...5ef frøkna skrev (3 minutter siden): Si dette, du bør ha rett på planlagt keisersnitt. Du må sette ned foten og si du nå tenker på abort pga frykten for fødselen. Jeg har allerede utrykket det uten at det endret deres syn på saken. De bare betrygger og sier at det er ufarlig og at jeg ikke skal bekymre meg. Ba også om å få starte på angst dempende for å fungere i jobb, men jeg fikk heller 50% sykemelding i 4 uker. Har også fått tilbud om føldselsforberedende kurs fra uke 30. Anonymkode: 75dc4...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #12 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har allerede utrykket det uten at det endret deres syn på saken. De bare betrygger og sier at det er ufarlig og at jeg ikke skal bekymre meg. Ba også om å få starte på angst dempende for å fungere i jobb, men jeg fikk heller 50% sykemelding i 4 uker. Har også fått tilbud om føldselsforberedende kurs fra uke 30. Anonymkode: 75dc4...5e6 Hva sier de hvis du ber dem bestille aborttimen, tro? Bor du på vestlandet? Anonymkode: 69079...22e
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #13 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva sier de hvis du ber dem bestille aborttimen, tro? Bor du på vestlandet? Anonymkode: 69079...22e Bor i Oslo. De ler det bort, forklarer at det er helt vanlig å være nervøs. At jeg burde vente til jeg har vært på fødsels forberedende kurs for da vil alt føles mye lettere, angsten kommer til å gå over når jeg kommer nærmere termin fordi da vil alle bare ha barnet ut. Anonymkode: 75dc4...5e6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #14 Skrevet 29. mai 2023 Du får keisersnitt innvilget om du har fokus på traumer fra forrige fødsel. Dette er ikke noe vanskelig, ikke hør på alt som skrives her inne. Jeg fikk det innvilget på Haukeland Sykehus som går for å være svært strenge. Etter 5 min ut i samtalen hadde jeg fått det innvilget. Jeg allierte meg med min mann, gynekologen min og jordmor på helsestasjonen. Hvis helsestasjon og fastlege ikke vil spille på lag så gå privat og legg frem saken f.eks.til en gynekolog på Volvat. Be hun sende henvisning til sykehuset for samtale om keisersnitt. Hvis sykehuset sier nei så ber du om samtale på et annet sykehus. Du får det innvilget, jeg lover. Anonymkode: 89214...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #15 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får keisersnitt innvilget om du har fokus på traumer fra forrige fødsel. Dette er ikke noe vanskelig, ikke hør på alt som skrives her inne. Jeg fikk det innvilget på Haukeland Sykehus som går for å være svært strenge. Etter 5 min ut i samtalen hadde jeg fått det innvilget. Jeg allierte meg med min mann, gynekologen min og jordmor på helsestasjonen. Hvis helsestasjon og fastlege ikke vil spille på lag så gå privat og legg frem saken f.eks.til en gynekolog på Volvat. Be hun sende henvisning til sykehuset for samtale om keisersnitt. Hvis sykehuset sier nei så ber du om samtale på et annet sykehus. Du får det innvilget, jeg lover. Anonymkode: 89214...6d0 Et lite notat her til dere andre som leser denne tråden og bor i vestland. Skal du søke planlagt sectio og mangler fysiske medisinske grunner så søk først på Voss sykehus eller Haugesund. Går du motsatt rekkefølge - Haukeland sykehus og får nei der får du nei resterande andre plasser og. Anonymkode: 741a3...546
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 Å true med abort i uke 18 fremstår bare useriøst. Trusler virker stort sett ikke på slikt. Jeg ville heller bare stått på mitt og fokusert på hvorfor du vil ha det. Din psykiske og fysiske helse står sterkest for at du skal kunne ta vare på babyen i tiden etterpå. Ta kontakt med fastlege igjen, bytt han om det ikke går og ta kontakt direkte med sykehuset til syvende og sist og be om en samtale. Anonymkode: 97768...567 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde opprinnelig veldig lyst å føde vaginalt, men nå begynner jeg å tvile. Forrige fødsel endte med katastrofe snitt og dette gjør meg til risikofødende. Jordmødrene på sykehuset og på legekontoret er derimot i overkant positive til vaginal fødsel. Føler de lyver om risiko og ikke bryr seg et fnugg om jeg skulle få så alvorlige skader at livet mitt blir ødelagt. Det er liksom i annen rekke og min helse også psykisk betyr ingenting så lenge det blir vaginal fødsel. Jeg forstår ikke dette presset og vurderer virkelig å ta abort nå før uke 18 fordi jeg er livredd for gjentakelse og jordmødre bare ler det vekk. Anonymkode: 75dc4...5e6 Du har helt rett. Sånn er det i Norge. Anonymkode: 870dd...548 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #18 Skrevet 29. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Å true med abort i uke 18 fremstår bare useriøst. Trusler virker stort sett ikke på slikt. Jeg ville heller bare stått på mitt og fokusert på hvorfor du vil ha det. Din psykiske og fysiske helse står sterkest for at du skal kunne ta vare på babyen i tiden etterpå. Ta kontakt med fastlege igjen, bytt han om det ikke går og ta kontakt direkte med sykehuset til syvende og sist og be om en samtale. Anonymkode: 97768...567 Tja. I uke 18 er vel en av funksjonene til abortnemden å informere om at man kan få planlagt keisersnitt i Norge dersom redsel for å føde er årsak til abortønsket. Anonymkode: 52f5b...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #19 Skrevet 29. mai 2023 Hva er du redd for, TS? Og hvorfor tror du at de lurer deg eller lyver for deg? Hva skulle være motivasjonen deres for det? Jeg er kanskje naiv, men jeg stoler på at de som er utdannet til og har erfaring med dette vet hva de holder på med, med mindre noe de sier eller gjør gir indikasjoner på at de er inkompetente… Anonymkode: 45e3f...e4d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #20 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er du redd for, TS? Og hvorfor tror du at de lurer deg eller lyver for deg? Hva skulle være motivasjonen deres for det? Jeg er kanskje naiv, men jeg stoler på at de som er utdannet til og har erfaring med dette vet hva de holder på med, med mindre noe de sier eller gjør gir indikasjoner på at de er inkompetente… Anonymkode: 45e3f...e4d Vel det er vel fordi de undergraver alvoligheten fra forrige fødsel og farer denne gangen. Jeg har jo førstehånds erfaring med risikoene og eventuelle livsvarige skader jeg og barnet kan pådra oss om ikke det går som de håper. Dette ser de rett og slett bort fra. Prøv å si til foreldre som nesten mistet barn i fødsel at kommer til å gå bra er å undergrave alvologheten i det som skal skje. Å føde er faktisk farlig. Å si noe annet er å lyve. Anonymkode: 75dc4...5e6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå