AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Før jeg var alltid en sløser. Siste ti år har jeg levd nøysomt og lagt meg opp en del penger. Merker familiens syn på meg har endret seg. De er selv især et par av dem, de mest pengeglade personer jeg vet om.De er sure på sløseren som er blitt så gjerrig og mener det er kvalmt. Har de kanskje litt uventet møtt seg selv i døra? Anonymkode: 1b830...754
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Stor forskjell på å være nøysom og å være gjerrig. Gjerrige folk er pyton og det går ofte ut over andre, nøysomme folks handlinger går kun "utover" dem selv. Er du gjerrig forstår jeg godt at familien er lei. Anonymkode: f3ba3...3cd 6 4
Olaug Olsen Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Jeg skjønner godt at du vil legge deg opp penger, nå som de økonomiske utsiktene er dystre. Jeg syns du skal fortsette å ta vare på deg selv. Det å ta ansvar for egen økonomi, er en måte å ta ansvar for seg selv på! Rart at familien ikke liker dette, siden de burde bry seg om deg på en kjærlig måte. Men det er vel ofte slik familier er... 1
viren Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Stor forskjell på å være nøysom og å være gjerrig. Gjerrige folk er pyton og det går ofte ut over andre, nøysomme folks handlinger går kun "utover" dem selv. Er du gjerrig forstår jeg godt at familien er lei. Anonymkode: f3ba3...3cd Gjerrige folk er utrolig usjarmerende. Det er de som lar andre betale for seg så de kan ruge på egne penger. Så TS - er du gjerrig har det ingenting med å "møte seg selv i døra" - det er bare du som opptrer ufyselig. Er du derimot nøysom i hverdagen og rett og slett har kuttet utgifter (uten at det har gått på bekostning av andre) høres det enten ut som misunnelse, eller bare rett og slett at de ikke forstår valgene dine (og det er deres problem, ikke ditt). 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 det kommer vel ann på hvor "nøysom" man egentlig er da. en ordentlig gjerrigknark er jo selvfølgelig sinnsykt irriterende, og snylter på alle andre så ofte man kan. Anonymkode: d0ae4...c1f 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 Hvordan vet familien at du er sparsom da? Jeg har god råd, men er sparsom selv og har ganske mye penger spart opp nå, men dette er da ikke noe jeg snakker om. Min økonomi er min sak. Anonymkode: 10b97...41e 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): det kommer vel ann på hvor "nøysom" man egentlig er da. en ordentlig gjerrigknark er jo selvfølgelig sinnsykt irriterende, og snylter på alle andre så ofte man kan. Anonymkode: d0ae4...c1f Jeg snylter selvsagt ikke på dem eller andre men gir heller avkall på mange ting og opplevelser jeg tidligere øste ut på. Det er mere min økte bevisstgjørelse de er sure på. En som sparer og er nøysom kjenner bedre pengenes verdi.En som har peiling er litt smartere enn en som sløser. En som er nøysom lar seg ikke så lett lede til å gjøre uheldige disposisjoner..Slik sett burde alle ha godt av å leve på et minimum. Når det er sagt så hater mange at dem med lite forutsetninger kommer seg opp og frem for hva hadde verden vært uten sløserne? Privat snakker jeg sjelden om penger for det er en uting. Jeg er gud forby bare blitt så fornuftig av meg. Anonymkode: 1b830...754
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet familien at du er sparsom da? Jeg har god råd, men er sparsom selv og har ganske mye penger spart opp nå, men dette er da ikke noe jeg snakker om. Min økonomi er min sak. Anonymkode: 10b97...41e De er nysgjerrige snakker med andre om adferd spør graver legger to og ti sammen. Forsnakkelse om månedsbeløp når de maser det gjør jeg ikke igjen . Kommentar kommentar kommentar. Frekke Hva shoppet hun? hun pleier da å gå amok i butikken hva har skjedd osv osv Snakker om folk i min krets om hvor mye penger de har. Gjennomsyret Anonymkode: 1b830...754
fru Alving Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 Det er forskjell på å være nøktern og gjerrig. Personlig er jeg ikke så imponert over de som hele tiden skal spare, spare til hva? Vi har en vennefamilie hvor far eier masse ekstra og har masse penger i aksjer. Han er så utrolig gnien at ungene knapt får være med på fritidsaktiviteter. Han betaler ikke bidrag til sønnen som bor halve tiden der og halve hos mor for han har ikke råd!(han har et lavtlønnsyrke) Og da tenker jeg, spare til hva, er det ikke nå de lever? Jeg tenker at det er vel og bra å ta fornuftige økonomiske valg, samtidig så er det her og nå vi lever. Når jeg tenke tilbake på livet mitt så angrer jeg ikke på at jeg ikke sparte mer, men heller på at jeg ikke reiste og opplevde mer. Det er dessuten vanskelig for folk å starte opp ting i nærmiljøet om ikke andre støtter opp og bruker penger på dette. Da tenker jeg på ting som å starte en butikk, gårdsutsalg, festivaler, konserter osv. Derfor er jeg litt kritisk til denne sparetrenden fordi folk ikke alltid tenker på at det utarmer miljøet rundt oss om alle skal bruke minst mulig penger. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 Jeg regnes nok som gnien mot meg selv, men jeg hater å føle at jeg skylder noen noe, så jeg tar "alltid" regninga hvis jeg er med andre. Men har vært mye fattig, kan aldri helt slappe av med at jeg nå har normal inntekt og at jeg ikke kan bli fattig igjen..Men vi spiser godt, barna har alt og mer enn de trenger. Bor billig og legger av 1/3 av inntekt. Syns heller folk flest har uforskammet god råd. Like greit å spare til de blir store nå. Altså soare til forbruk o.lign når de blir mer kravstore. Anonymkode: 0a18f...6a3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg regnes nok som gnien mot meg selv, men jeg hater å føle at jeg skylder noen noe, så jeg tar "alltid" regninga hvis jeg er med andre. Men har vært mye fattig, kan aldri helt slappe av med at jeg nå har normal inntekt og at jeg ikke kan bli fattig igjen..Men vi spiser godt, barna har alt og mer enn de trenger. Bor billig og legger av 1/3 av inntekt. Syns heller folk flest har uforskammet god råd. Like greit å spare til de blir store nå. Altså soare til forbruk o.lign når de blir mer kravstore. Anonymkode: 0a18f...6a3 Samme her.. Er gjerrig når det gjelder meg selv, MEN når jeg er med på ting, eller bli invitert med, så tar jeg alltid med ekstra av mat, vin etc, og deler og tilbyr raust! TS; Det går ann å være sparsom UTEN at det oppfattes kjipt.. Det jeg hadde reagert på var om du tidligere hadde vært en sløser, også ble du mer bevisst på pengebruk, og i TILLEGG begynte å kommentere andres forbruk på en nedsettende og dømmende måte… Hadde ikke vært sur for det at du sluttet å betale for verken meg eller andre, men hadde nok reagert på om jeg hadde fått kommentarer eller passiv aggressive stikk eller eller hånlige kommentarer om hvor fornuftig og bemidlet, nå som DU ikke lenger var en slik uintellektuell sløser…… Sier IKKE det gjelder deg, men det kan være de oppfatter deg slik.. Det kan også være at de faktisk er sure for at de ikke lenger nyter godt av din tidligere sløsing🤷♀️ Anonymkode: f01e8...003
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #12 Skrevet 29. mai 2023 Hvordan vet de at du har fått lagt deg opp penger, har de sjekket skattelistene? Anonymkode: ac98b...937
Gjest ti10 Skrevet 29. mai 2023 #13 Skrevet 29. mai 2023 Tja, er du nøysom eller gjerrig? Uansett har jeg inntrykk av at folk som er uøkonomiske, gjerne betrakter dem som er økonomiske som gjerrige, selv om det ofte bare er sunn fornuft det er snakk om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå