AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #1 Skrevet 29. mai 2023 Heisann! Siden jeg var ung har jeg aldri vært interessert i å kjøpe egen bolig. Jeg liker å flytte på meg og føler jeg binder meg hvis jeg kjøper noe. Jeg vil være gjeldsfri resten av mitt liv. Jeg har bra inntekt, ingen bolig jeg eier- men leier. Er i 30 årene. Det jeg merker er at folk tenker at «det er sikkert noe gale med den personen» siden jeg ikke kjøper. Men jeg ser heller ikke på at du tar opp et lån i banken- som at du «eier». Du gjør jo vel teoretisk ikke det- da du må låne penger av banken for å kjøpe noe(?) Forstår ikke helt dette med at «det er jo bedre å eie enn å betale andres nedbetaling av lån». Anonymkode: e2906...08a 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Jeg tror du legger for mye i hva andre tenker og mener. Jeg har ikke oversikt over hvem som eier eller leier av de jeg kjenner, og jeg skiller ikke mellom dem på noen som helst måte. Selv fortrekker jeg å eie, av tre grunner. 1) verdistigningen, har tjent mange millioner. 2) kunne gjøre hva man vil med stedet, her har vi lagt om hagen, satt inn større vinduer, byttet gulv, og mye mer. 3) jeg nærmer meg gjeldsfri, noe som vil si alderdom uten leie/lån, noe som vil være et veldig godt bidrag til pensjon når den tiden kommer. Det sagt har jeg leid i perioder det passer meg best, som da jeg flyttet mye rundt. Anonymkode: e0335...4f2 12
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Folk er forskjellige, du liker å flytte på deg, jeg gjør det ikke. Er veldig stedbunden, både av personlighet og fordi jeg har barn, liker å være nær familie og liker å pusle med huset mitt. Liker å kunne gjøre endringer uten å spørre noen om lov først. Er forøvrig gjeldfri da vi har prioritert å betale boliglån mens renta var lav, så vi eier faktisk selv og leier ikke av banken. Anonymkode: 70fd1...51b 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 Det er ikke bare penger / lån. Når du leier, kan du bli kastet ut når som helst. Man er aldri trygg. Anonymkode: e11c1...b16 8 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke bare penger / lån. Når du leier, kan du bli kastet ut når som helst. Man er aldri trygg. Anonymkode: e11c1...b16 Men hvis Ts liker å flytte på seg, så spiller jo ikke det noen rolle. Ts, lev det livet på den måten du ønsker å gjøre spiller ingen rolle hva andre mener og alle trenger ikke å være i den A4 bobla. Stå for det du gjør og kos deg med det. Anonymkode: c2416...49a 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 Det avhenger av hva slags liv du ønsker å leve. Noen bruker masse penger på hobbier og reise og lever litt enklere. Men på sikt vil leien bli dyrere, siden penger mister verdi. Eiendom og aksjer øker i verdi. Ønsker du å bo i en liten leilighet om 20-30 år? Anonymkode: 76812...757
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 Vi er forskjellige, og det er en fin ting. Egen bolig gir en helt annen mulighet til å innrede som man trives med, og jeg er glad for at jeg ikke må flytte. Det passer meg, men jeg forstår at andre kan like forandring. Som kronisk syk så er jeg også mest hjemme, og jeg har stor glede av egen hage. Både plantene, fuglene, pinnsvinet og nabokattene som går forbi. Jeg blir allikevel provosert av folk som tror det er noe galt med at andre ikke har kjøpt egen bolig - og tror det må være noe galt med de. Har sett et par tråder her inne hvor mennesker dømmes for det - kanskje spesielt i datingsituasjoner. Det tenker jeg er trangsynt. Anonymkode: bb626...52d 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 Du må jo gjøre det som passer deg best, uavhengig av hva du tror andre tenker. Selv forstår jeg ikke hvordan man kan føle seg hjemme et sted der man ikke får lov å henge hyller eller bilder på veggene, må akseptere plutselige besøk og inspeksjoner under merkelige påskudd, akseptere gamle ubrukelige hvitevarer som knapt fungerer, vinduer som trekker og burde vært skiftet for femten år siden, mugg, råte og skadedyr, varmtvannstank fra 60-tallet som suger strøm, husleieøkning og at man kanskje ikke har noe sted å bo om tre måneder. Det er ikke for meg. Da betaler jeg heller leie til banken, og gradvis eier jeg mer og betaler mindre og i mellomtiden kan jeg spikre, male, ommøblere og være alene og rote så mye jeg vil. Anonymkode: 5df46...357 4 1
RedPimpernell Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 Siden jeg eier kan jeg gjøre som jeg vil med huset jeg bor i. Ingen kan kaste meg ut. Huset stiger i verdi og jeg betaler det gradvis ned. Det betyr at når jeg blir eldre kan jeg selge det og ta ut overskudd jeg kan bruke til andre ting. Det viktigste er dog at når jeg blir pensjonist og har nedbetalt huset så bor jeg i praksis nesten gratis og kan bruke pensjon min på å reise i stedet for å betale husleie. I tillegg så betaler jeg nå lavere avdrag på lånet enn jeg ville betale for å leie noe tilsvarende. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir allikevel provosert av folk som tror det er noe galt med at andre ikke har kjøpt egen bolig - og tror det må være noe galt med de. Har sett et par tråder her inne hvor mennesker dømmes for det - kanskje spesielt i datingsituasjoner. Det tenker jeg er trangsynt. Anonymkode: bb626...52d Jeg mener alle skal få gjøre som de vil. Men jeg reagerer på din bruk av ordet "dømme". Jeg ser ikke ned på noen. Men for meg er økonomisk trygghet viktig fordi jeg har jobbet så hardt for det selv. En mann på 40 kan gjerne være uten egen bolig, om han har flyttet mye på seg, og står økonomisk trygt i det på andre måter. Men om det også er på grunn av bohemsk livsstil, og "hand til munn", så er det ikke en mann for meg. Det ville gitt for mye usikkerhet. Anonymkode: e0335...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 Når du eier betaler du i praksis husleie til deg selv (nedbetaling av lån), mens disse pengene går rett ut av vinduet når du leier. En masse penger du aldri får noen verdi igjen for. Anonymkode: 9476a...31a 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #12 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener alle skal få gjøre som de vil. Men jeg reagerer på din bruk av ordet "dømme". Jeg ser ikke ned på noen. Men for meg er økonomisk trygghet viktig fordi jeg har jobbet så hardt for det selv. En mann på 40 kan gjerne være uten egen bolig, om han har flyttet mye på seg, og står økonomisk trygt i det på andre måter. Men om det også er på grunn av bohemsk livsstil, og "hand til munn", så er det ikke en mann for meg. Det ville gitt for mye usikkerhet. Anonymkode: e0335...4f2 Jeg brukte ordet dømme fordi jeg har lest et par tråder her hvor ts uten å vite mer om hvorfor har skrevet at det må være noe galt med en voksen mann uten egen bolig. Å ikke ville leve med en mann som lever fra "hånd til munn" er noe helt annet. Ingen av oss passer med alle, enten det går på livvstil eller personlighet. Jeg kjenner selv noen som leier fordi de liker det, men som har bygget seg opp store verdier på bl.a. aksjer og fond og som kunne kjøpt seg hus på dagen om de ville. Så din holdning har jeg ikke noe problem med, men de som slår fast at det er noe galt med et menneske som lever/velger annerledes enn majoriteten - synes jeg fortsatt er trangsynte. Jeg fikk det kanskje ikke godt nok frem i innlegget. Anonymkode: bb626...52d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #13 Skrevet 29. mai 2023 Folk flest gjør som folk flest - dessverre. Du vil være me fri, hurra for det!! Og helt enig! Jeg har kun kjøpt fordi det er en investering. Anonymkode: 4f68e...b9a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #14 Skrevet 29. mai 2023 Banken eier store deler av huset/leiligheten i starten ja, men de aller fleste er fornuftige og betaler ned en del på lånene sine. Vi har prioritert å betale ned så mye som mulig når renten var lav. Sitter nå med et hus til en verdi på rundt 6mil og har vel ca. 3 igjen på lånet. Da har vi også gjort oppgraderinger i boligen som koster da. Vi er i begynnelsen av 30-årene med helt vanlige inntekter. Vi håper på å bli gjeldsfri innen begge er 45. Inni planene er der en båt og båtplass også. Anonymkode: 649a5...09c
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #15 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Banken eier store deler av huset/leiligheten i starten ja, men de aller fleste er fornuftige og betaler ned en del på lånene sine. Vi har prioritert å betale ned så mye som mulig når renten var lav. Sitter nå med et hus til en verdi på rundt 6mil og har vel ca. 3 igjen på lånet. Da har vi også gjort oppgraderinger i boligen som koster da. Vi er i begynnelsen av 30-årene med helt vanlige inntekter. Vi håper på å bli gjeldsfri innen begge er 45. Inni planene er der en båt og båtplass også. Anonymkode: 649a5...09c Men så lenge du har lån er det fremdeles ikke du som eier. Du er gjeldsslave til banken og ingenting annet. Uansett hvor «flink» du er til å betale på lån. Og når boligmarked krasjen kommer og verdien på huset ditt går ned med 40%- og du sitter fremdeles med 3 mill i gjeld på et hus som har tapt verdi. Hvem er vinneren da? For jeg tror det er banken…. Anonymkode: e2906...08a 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 Jeg tenker at livet ikke har gått som planlagt om man ikke eier fra når man er 30-40. Det kan være sykdom, dumme valg, rus e.l. Selv om man liker å flytte mye kan man jo kjøpe noe å leie ut. Leie selv er penger ut vinduet, det blir aldri ditt. Anonymkode: 55e33...61e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Men så lenge du har lån er det fremdeles ikke du som eier. Du er gjeldsslave til banken og ingenting annet. Uansett hvor «flink» du er til å betale på lån. Og når boligmarked krasjen kommer og verdien på huset ditt går ned med 40%- og du sitter fremdeles med 3 mill i gjeld på et hus som har tapt verdi. Hvem er vinneren da? For jeg tror det er banken…. Anonymkode: e2906...08a Om verdien går ned med 40% har det ingenting å si om man fortsetter å bo der verditap/stigning har kun noe å si ved salg. I min by er det billigere med eget enn å leie. Anonymkode: 55e33...61e 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #18 Skrevet 29. mai 2023 Kommer jo an på hvordan leiemarkedet er der du vil bo og. Her jeg bor er det svært lite utvalgt for voksne som vil leie, og mest hybler til studenter. Om det er noe til voksne er det enten usentrale kjellerleiligheter eller svært dyre boliger, så dyre at det er billigere å eie. Så her ville jeg ha stusset. Anonymkode: 527a0...b46 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #19 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men så lenge du har lån er det fremdeles ikke du som eier. Du er gjeldsslave til banken og ingenting annet. Uansett hvor «flink» du er til å betale på lån. Og når boligmarked krasjen kommer og verdien på huset ditt går ned med 40%- og du sitter fremdeles med 3 mill i gjeld på et hus som har tapt verdi. Hvem er vinneren da? For jeg tror det er banken…. Anonymkode: e2906...08a Det virker som om mange som ikke eier har behov for å forsvare eget valg gjennom å tenke at vi som eier ikke har økonomisk kontroll. Om man har makset lån i usikre tider, er avhengig av to fulle inntekter, og ikke har lagt inn margin på renteøkning... Da tror jeg man sliter økonomisk på de fleste områder i livet. Scenarioet du beskriver her gjelder et lite mindretall. De fleste av oss har jo betalt veldig godt ned på dette lånet over mange år, samtidig som verdien har pekt rett opp i 20 år for min del nå. Så her kan boligmarkedet stupe, renta øke, og en av oss miste jobben, uten at vi må selge eget hus. Den økonomiske situasjonen vi er inne i nå påvirker en gruppe mer enn andre; Leietakerne. For de må dekke inn utleiers økte kostnader og renter. Anonymkode: e0335...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #20 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg tror du legger for mye i hva andre tenker og mener. Jeg har ikke oversikt over hvem som eier eller leier av de jeg kjenner, og jeg skiller ikke mellom dem på noen som helst måte. Selv fortrekker jeg å eie, av tre grunner. 1) verdistigningen, har tjent mange millioner. 2) kunne gjøre hva man vil med stedet, her har vi lagt om hagen, satt inn større vinduer, byttet gulv, og mye mer. 3) jeg nærmer meg gjeldsfri, noe som vil si alderdom uten leie/lån, noe som vil være et veldig godt bidrag til pensjon når den tiden kommer. Det sagt har jeg leid i perioder det passer meg best, som da jeg flyttet mye rundt. Anonymkode: e0335...4f2 Verdistigingen forsvinner i alle andres verdistinging. Eller skal du leve uten tak over hodet? Anonymkode: 51c27...16e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå