AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Samboeren jobber kun nattevakter i 100% stilling, noe som gir han flere fridager enn hvis han hadde jobbet 100% dagtid. Når han har jobbet natt, kommer han hjem rundt 07.30 tiden, spiser litt og legger seg. Han står opp igjen alt mellom 14 og 16 tiden. Så prioriterer han å dra avgårde med kamerater og tar seg en "blås". Han kommer hjem etter ett par timer, noen ganger påvirket og noen ganger ikke. Han sovner ofte igjen på sofaen for så å være våken ett par timer før han drar på jobb 20.00. På fridagene sine er han sliten og orker ikke å finne på så mye, men han har alltid tid og overskudd til å være med kamerater eller hjelpe dem, noe som skjer hver dag. Jeg begynner å bli ganske så lei nå. Blåsene hans gikk fra å være ca 1 gang i uken til nå å bli hver dag. Dette er ikke ok, og når jeg tar det opp eksploderer han og kjefter på meg for å ikke ha noen forståelse for at han er sliten og ikke ha noen sympati og å nekte han å være med kamerater. Vår sønn er snart 2 år gammel og jeg har gått hjemme med han disse årene, vi har ett tett bånd og han er en ordentlig mammagutt. Jeg tar opp dette med kvalitetstid og familietid gang på gang, men ingenting skjer. Nå kjenner jeg at jeg har fått nok. Pga sykdom er jeg avhengig av medisiner for å klare hverdagen. Jeg vet at dette kommer han til å bruke mot meg ved ett eventuelt brudd og jeg er redd for at han skal dra det så langt at han klarer å knekke meg så jeg mister mye den daglige omsorgen, han er flink til å snakke for seg og manipulere. Nå kommer dere til å kjefte meg huden full om at jeg er dum som finner meg i dette og at det er omsorgssvikt og det er jeg enig i. Jeg kan ikke la dette gå utover oss lenger og ikke utover min sønn. Nå skal jeg og min sønn avgårde ett par uker og da skal jeg begynne å planlegge veien ut av dette. Men tilbake til overskriften min og fokuset bort fra samboers avhengighet, er jeg for kravstor til dette med kvalitetstid? Har du en mann som jobber natt, hvordan løser dere dette? Selvom jeg tenker å planlegge en vei ut av dette så er jo mitt håp så klart at samboeren finner en vei ut av dette og at vi kan klare å holde sammen mest pga sønnen vår. Anonymkode: 3ae53...c61 1 1
fru Alving Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 Jeg tror du innerst inne vet at du ikke er for kravstor. Du og ikke minst gutten din fortjener bedre enn dette. At samboeren din prioriterer å ruse seg fremfor å være med barnet sitt sier egentlig alt. Søk støtte hos venner og familie. Du trenger nok ikke å være redd for å miste daglig omsorg for barnet ditt. 4 1
Andro Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 Han har et rusproblem. Problemet er ikke at han jobber natt, men at han ikke bruker den våkne fritida si til noe vettugt, som er hyggelig for deg og barnet deres. Ingen mister barna sine fordi de bruker reseptbelagte medisiner for konkrete plager, når de ellers mestrer hverdagen sin. Han kan miste rett til samvær uten tilsyn fordi han har problemer med å holde seg nykter. Barn kan ikke være sammen med voksne som ruser seg. Jeg skjønner ønsket ditt om å finne tilbake til hverandre, men det er helt urealistisk. Han er ikke interessert. Du kan aldri konkurrere mot rusmiddelavhengighet, og det miljøet som tjener på holde han avhengig. Du må få ham ut av boligen så snart du kommer hjem fra ferie. Den eneste du kan endre er deg selv. Ta tak. Ham kan du ikke endre, og det er ikke slik at du er mer "flink" eller mer "god" ved å holde ut i et destruktivt forhold til en som røyker seg bort fra dagliglivet. Han har valgt. (Ikke rart jobben blir slitsom når han ruser seg til hverdags) Du er aleneforelder, og skal planlegge livet ditt deretter. 4 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 fru Alving skrev (38 minutter siden): Jeg tror du innerst inne vet at du ikke er for kravstor. Du og ikke minst gutten din fortjener bedre enn dette. At samboeren din prioriterer å ruse seg fremfor å være med barnet sitt sier egentlig alt. Søk støtte hos venner og familie. Du trenger nok ikke å være redd for å miste daglig omsorg for barnet ditt. Tusen takk. Ja innerst inne vet jeg jo svaret, men med en manipulerende samboer begynner man jo å tenke på hva som er riktig og ikke riktig. Anonymkode: 3ae53...c61 1
fru Alving Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk. Ja innerst inne vet jeg jo svaret, men med en manipulerende samboer begynner man jo å tenke på hva som er riktig og ikke riktig. Anonymkode: 3ae53...c61 Skriv ned en typisk uke du, hva han gjør og ikke gjør. Så tar du det opp når dere skal til mekling. Samboeren din kommer ikke til å få vanlig samvær med sønnen sin slik han oppfører seg. Jeg tror dessverre ikke dette endrer seg om han ikke selv ser at han har et rusproblem.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 Vi har det "likt". Men samboers "blås" går ikke utover meg eller barna. Han jobber skift og har derfor mer fri enn ellers. Men han kan ta seg en blås eller to i helgen med kompiser. Eller på en fridag. Men det går ikke på bekostning av barna. Er han med kompiser fredag, så er vi som familie sammen hele lørdag/halve lørdag og jeg er f.eks med venninner innimellom. Er det ukedag og han har fri og tar en blås, så er han hjemme etter barna er lagt. Og før det har han gjerne hentet i barnehage, vi har spist middag sammen eller han har tatt de med på lekeplassen. Vet mange er i mot "et blås" når man har barn, men jeg sammenligner det med et-to glass vin. Jeg har sett flere fulle foreldre. Tenker et blås eller to / et par glass vin en dag i uken er helt ok. Men selvsagt, noen tåler mindre enn andre. Og det blir et problem når han må ha et blås hver dag og ikke bidrar. Da er han avhengig. Han klarer ikke prioritere og bry seg om dere. Hvis du går på medisiner så vil jo legen støtte deg. Du får kontakte barnevernet og skaffe advokat. Han må nok ta tisseprøver, og det tar nok tid før de er ren. Ellers ville jeg samlet litt dokumentasjon. Har du meldinger som viser at han er borte? Kan du begynne å sende melding og skrive "Skulle ikke du vært hjemme kl 18? Vi avtalte jo å spise middag sammen da". Greit å ha noe å vise til. Anonymkode: 476c2...e62 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 Du må ut av dette forholdet. Enkelt og greit. At du er kronisk syk og går på medisiner betyr ingenting så lenge ungen blir fulgt opp, elsket og blir ivaretatt. Det er ikke noe han kan bruke mot deg såfremt han ikke kan dokumentere og bevise at du utsetter barnet for omsorgssvikt. Eier dere sammen? Jeg ville sagt at du vil ut av forhokdet og at han må flytte ut. Si at du vil bli boende med ungen og når han har ny adresse kontakter du Husbanken for refinansiering så du kan kjøpe han ut. Om dere ikke eier sammen så be han flytte ut eller du finner deg noe nytt asap. Ungen vil uansett vli boende fast hos deg pga barnets alder og hans nattjobbing. På mekling ville jeg tatt opp at han ruser seg og at han ikke vil få samvær uten narko test før samvær. Du må bare rette deg opp og ta på løvinnemasken. Kjemp for deg selv og ungen. Han får du ikke gjort noe med. Han må selv ta ansvar for egne handlinger og prioriteringer.
Gjest WhisperingWind Skrevet 29. mai 2023 #8 Skrevet 29. mai 2023 Når han er ute og om han lager problemer mht samvær sender du bekymringsmelding til barnevernet om at han røyker hasj. " Hvor alvorlig er det at barnevernet har fått greie på at du har brukt hasj? Alvorligheten avhenger av hvorvidt ditt hasjbruk har gått utover barna. Har du røyket en gang i blant, uten barnas tilstedeværelse, er vår erfaring at det sjelden resulterer i tiltak fra barnevernet. Dersom du bruker narkotika i stor grad og du anses som avhengig, vil det ofte bli ansett som misbruk. Slikt misbruk vil kunne lede til tiltak fra barnevernet."
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #9 Skrevet 29. mai 2023 Du bor sammen med en rusmisbruker og for barnets del må dere komme dere vekk snarest. Ta kontakt med nærmeste krisesenter for hjelp og veiledning. Og du bør vurdere å kontakte arbeidsgiveren hans siden han møter ruset på jobb. Anonymkode: ab7f4...574 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #10 Skrevet 29. mai 2023 Du er ikke for kravstor. Han har meldt seg ut av familien AS (om han noengang har vært medlem der...) og prioriterer for mye tid med kamerater. Han er sliten sier han. Ja det blir han jo av en blås hver dag. Det har effekt lik beroligende og sovetabletter. Velger han blås så har han også valgt å ikke være opplagt og våken. Han prioriterer altså 1). Jobb (forsåvidt bra), 2) blås. 3). Kamerater. Og når han er så slapp så er han jo heldig som har deg til å vaske, rydde, lage mat og passe barnet. Anonymkode: a5457...fe2 1
lajlaj Skrevet 29. mai 2023 #11 Skrevet 29. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Samboeren jobber kun nattevakter i 100% stilling, noe som gir han flere fridager enn hvis han hadde jobbet 100% dagtid. Når han har jobbet natt, kommer han hjem rundt 07.30 tiden, spiser litt og legger seg. Han står opp igjen alt mellom 14 og 16 tiden. Så prioriterer han å dra avgårde med kamerater og tar seg en "blås". Han kommer hjem etter ett par timer, noen ganger påvirket og noen ganger ikke. Han sovner ofte igjen på sofaen for så å være våken ett par timer før han drar på jobb 20.00. På fridagene sine er han sliten og orker ikke å finne på så mye, men han har alltid tid og overskudd til å være med kamerater eller hjelpe dem, noe som skjer hver dag. Jeg begynner å bli ganske så lei nå. Blåsene hans gikk fra å være ca 1 gang i uken til nå å bli hver dag. Dette er ikke ok, og når jeg tar det opp eksploderer han og kjefter på meg for å ikke ha noen forståelse for at han er sliten og ikke ha noen sympati og å nekte han å være med kamerater. Vår sønn er snart 2 år gammel og jeg har gått hjemme med han disse årene, vi har ett tett bånd og han er en ordentlig mammagutt. Jeg tar opp dette med kvalitetstid og familietid gang på gang, men ingenting skjer. Nå kjenner jeg at jeg har fått nok. Pga sykdom er jeg avhengig av medisiner for å klare hverdagen. Jeg vet at dette kommer han til å bruke mot meg ved ett eventuelt brudd og jeg er redd for at han skal dra det så langt at han klarer å knekke meg så jeg mister mye den daglige omsorgen, han er flink til å snakke for seg og manipulere. Nå kommer dere til å kjefte meg huden full om at jeg er dum som finner meg i dette og at det er omsorgssvikt og det er jeg enig i. Jeg kan ikke la dette gå utover oss lenger og ikke utover min sønn. Nå skal jeg og min sønn avgårde ett par uker og da skal jeg begynne å planlegge veien ut av dette. Men tilbake til overskriften min og fokuset bort fra samboers avhengighet, er jeg for kravstor til dette med kvalitetstid? Har du en mann som jobber natt, hvordan løser dere dette? Selvom jeg tenker å planlegge en vei ut av dette så er jo mitt håp så klart at samboeren finner en vei ut av dette og at vi kan klare å holde sammen mest pga sønnen vår. Anonymkode: 3ae53...c61 Kjære du. Du har allerede fullt ansvar for sønnen deres. Du har ingenting å tape, bortsett fra håpet om at en hasjavhengig slappfisk skal forbedre seg. Han gaslighter deg når du prøver å ta det opp med han, det blir aldri bedre. Om han skal bruke medisinene dine mot deg, så er det bare å bruke blåsen mot han. Endret 29. mai 2023 av lajlaj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå