Gå til innhold

Familie som tror jeg har god råd som enslig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette normal tankegang. Trodde de fleste mener at man har bedre råd som to?

Jeg bor for meg selv og er frivillig barnløs. Jobber i lavtlønnet yrke og har 21.000 utbetalt. Har bil ( ikke lån ) og boliglån på en liten leilighet. Kan absolutt ikke si jeg føler jeg lever i luksus, men det går rundt. Røyker ikke, drikker ikke, reiser ikke på ferie og aldri på byen.

Men allikevel har familien min en mening om at jeg som enslig har god råd siden jeg bare har meg selv å tenke på. Når det f.eks blir spurt om jeg skal til utlandet igjen snart og moren min sier at der har jeg jo ikke vært på mange år, så kikker dem bare rart på meg når jeg sier at det har jeg ikke råd til. 
Foreldrene mine er gjeldfrie og søsken er gift, hvor begge er i fulle stillinger ( og en av dem med høy utdannelse, så god lønn ).

Dette er ikke ment som et innlegg for å virke bitter, jeg har selv valgt å ikke ta utdanning og dermed ha en lavtlønnet jobb. Jeg klarer meg, men har ikke råd til noe utenom det mest nødvendige, da blir jeg litt lei av at familien av en eller annen grunn tror jeg sitter så godt i det. 

Anonymkode: 827e4...a41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De foreldrene dine bør kanskje ta seg en realitetssjekk for hva ting koster. 

En liten ting.. Utdanning er ikke automatisk høyere lønn, så om du har en jobb du trives i, som ikke krever utdanning, så why not. 

Når man er to får man som husstand dobbel inntekt. La oss si at du og din partner begge har samme lønn og dere får inn 42000 i mnd. Når man er sammen, deler man på en del utgifter og man får mer penger - sammen. Da har man mye bedre råd. 

Anonymkode: 93ef2...038

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er overraskende mange som tror at aleneforeldre håver inn vanvittige summer. Vet ikke hvorfor. Barnetrygd og barnebidrag er bare en brøkdel av lønna til en voksen person, så hvordan noen får en aleneforsørgers økonomi til å liksom skulle være noe i nærheten av to samboeres/ektefellers økonomi, altså EN person med noen tusenlapper ekstra mot to personers inntekter vitner vel bare om elendige mattekunnskaper og/eller at man bor under en stein og ikke har oversikt over hva slags ytelser man får som aleneforeldre. 

Anonymkode: ce577...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er overraskende mange som tror at aleneforeldre håver inn vanvittige summer. Vet ikke hvorfor. Barnetrygd og barnebidrag er bare en brøkdel av lønna til en voksen person, så hvordan noen får en aleneforsørgers økonomi til å liksom skulle være noe i nærheten av to samboeres/ektefellers økonomi, altså EN person med noen tusenlapper ekstra mot to personers inntekter vitner vel bare om elendige mattekunnskaper og/eller at man bor under en stein og ikke har oversikt over hva slags ytelser man får som aleneforeldre. 

Nå har ikke TS barn da. 

Anonymkode: 97913...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I Dagbladet sto det at man kunne dra inn rundt en million i trygd hvis man har barn 

Anonymkode: e73fa...72a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I Dagbladet sto det at man kunne dra inn rundt en million i trygd hvis man har barn 

Dette gjaldt vel utlendinger/asylsøkere og flyktninger. Og de får som regel 5-8 barn. 

Nei aleneboende burde betalt mindre skatt. Vi betaler like mye som de med 2 inntekter. 

Anonymkode: db052...dfc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er neppe så lukrativt som dagbladet fikk det til å fremstå

https://www.faktisk.no/artikler/zlee8/dette-vet-vi-om-milliontrygdene-i-oslo

Min spekulasjon, en god del av de pengene går direkte til husleie og i en annen sin lomme. Det er nok ikke mange utleieboliger store nok til så mange barn, og de som er koster nok en del.

Nav kan også plassere mennesker i mer eller mindre ulevelige boliger og betale dyrt for det. https://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/O8PmEA/rydd-opp

Anonymkode: bdfb4...c47

AnonymBruker
Skrevet

Tror de kanskje at du tjener bedre enn du faktisk gjør? Selv om jeg ikke vil si at du har veldig god råd, syns jeg det er rart at du ikke klarer å spare opp litt til reise en gang i blant. Men det er jo ikke sikkert du har så lyst til å reise. Ja, det er dyrt å reise utenlands, men om ønsket er der, burde du klare å prioritere det. Reiste selv på ferier (ikke ofte) da jeg tjente bittelitt mer enn deg. Var veldig nøye ellers i hverdagen og levde nøkternt. 

Anonymkode: 3fb30...9b3

AnonymBruker
Skrevet

Du får si til dine foreldre at du er en eninntekts-husholdning der du må ta alle kostnader alene, og ikke en toinntekts-husholdning der alle kostnader deles på 2. Det er jo dobbelt så billig å være to i mange henseende, boligen skal jo fremdeles varmes opp, tv/internett koster like mye om en er 1 eller 2 om utgiftene osv osv. 

Rart at folk ikke klare å tenke det. Jeg fikk et slik spørsmål engang jeg fra et familiemenneske om aldri hadde vært en time singel i sitt liv liksom. Nja sa jeg, tenk deg at hans inntekt forsvinner, og du skal dekke alt med din inntekt, Jeg så at hen innså at det gikk ikke; flotte huset og flotte bilen føk rett ut vinduet og hen kommenterte dette ikke videre.

Anonymkode: 709de...6fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har bedre råd enn aleneforeldre med barn da. Samtidig er den ikke så god som de vil ha det til. Har levd på dette selv og var uten barn og angrer at jeg ikke sparte mer eller reiste mer. Men du har jo kjøpt bolig og det koster. Det er litt tvungen sparing også. Samtidig har du jo mye dårligere råd en de som er par og spes uten barn.

Anonymkode: 0f66b...745

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...