Gå til innhold

Å få personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble nylig stilt borderline og engstelig unnvikende pf. Får man behandling for det? Og kan man bli helt frisk fra begge diagnosene?

Anonymkode: 66cdf...4ed

https://mentalhelseungdom.no/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/

Annonse

AnonymBruker

Hvis du er motivert, er det mulig å bli kvitt diagnosen og få et friere liv.
ISTDP er kjent for å kunne hjelpe en del pasienter som ikke får utbytte av annen terapi. Mye annet som kan funke også, men hvis du prøver andre terapier og ikke føler det hjelper, kan det være verdt å prøve ISTDP.

Det aller viktigste er å finne en terapeut du føler deg trygg med, det er enda viktigere enn retning.

Har du råd til privatpraktiserende, er det en stor fordel at du kan gå der så lenge det gir deg noe, og ikke trenger å stoppe pga rammer som dps har satt.

Anonymkode: 1b18c...5f5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Støtter ISTDP! Det er virkelig bra terapi.  

Borderline og unnvikende er en vanlig kombo. Du er mest sannsynlig ikke en utagerende borderline'r med en sånn kombo. 

Anonymkode: 6a063...ce5

Uvanlig kombo mener du vel?

Anonymkode: 6cb55...ae4

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Uvanlig kombo mener du vel?

Anonymkode: 6cb55...ae4

Vanlig kombo. Jeg også er det. Unnvikende og borderline. Tror forresten ikke jeg ville slått ut på noe pf lenger.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Støtter ISTDP! Det er virkelig bra terapi.  

Borderline og unnvikende er en vanlig kombo. Du er mest sannsynlig ikke en utagerende borderline'r med en sånn kombo. 

Jo det kan man være. Jeg har unnvikende, avhengig og emosjonelt ustabil PF og når jeg ruser meg så utagerer jeg. Men jeg er veldig rolig ellers. Skader meg aldri, blir ikke sint eller oppfarende mot helsepersonell osv.  Jeg er rusavhengig og det eg utelukkende når jeg ruser meg at jeg kan få en utagerende adferd. 

Selv om man er unnvikende så kan de sterke følelsene likevel ta overhånd og føre til utagering. Også om det ikke er rus involvert. 

Annonse

Hvordan behandling du vil få tilbud om avhenger litt av hvor i landet du borm i Trondheim og Oslo har de ganske bra tilbud for personlighetsforstyrrelser. Er du under 30 år og rusfri er det enda bedre mtp utvalg. 

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (6 minutter siden):

Jo det kan man være. Jeg har unnvikende, avhengig og emosjonelt ustabil PF og når jeg ruser meg så utagerer jeg. Men jeg er veldig rolig ellers. Skader meg aldri, blir ikke sint eller oppfarende mot helsepersonell osv.  Jeg er rusavhengig og det eg utelukkende når jeg ruser meg at jeg kan få en utagerende adferd. 

Selv om man er unnvikende så kan de sterke følelsene likevel ta overhånd og føre til utagering. Også om det ikke er rus involvert. 

Jeg tror jeg ikke utagerer noe særlig, men i dårlige perioder er eg svært farlig for meg selv. Tusen forskjellige følelser på samme dag. Fra å være kjempe glad til å svelge ting i neste sekund.

Ts

AnonymBruker
frøkna skrev (3 minutter siden):

Hvordan behandling du vil få tilbud om avhenger litt av hvor i landet du borm i Trondheim og Oslo har de ganske bra tilbud for personlighetsforstyrrelser. Er du under 30 år og rusfri er det enda bedre mtp utvalg. 

Bor i Bergen, jeg har drevet med rus tidligere, men ikke nå lengre. Er under 30

Ts

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror jeg ikke utagerer noe særlig, men i dårlige perioder er eg svært farlig for meg selv. Tusen forskjellige følelser på samme dag. Fra å være kjempe glad til å svelge ting i neste sekund.

Ts

Til å svelge ting? Som i selvskading? Selvskading er jo en form for utagering. Man kan utagere mot seg selv hvis du skjønner. 

Jeg er også sånn at jeg gjør mye mot meg selv, men kan også oppsøke situasjoner som setter meg i et dårlig lys feks at jeg blit hentet av politiet på et utested. Når jeg er veldig full. Kun for å sette meg selv i trøbbel. 

Men uansett det fins behandling mot dette. Min behandler sa noe om at i løpet av 10 år så har 80% blitt kvitt diagnosen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...