Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier så er jeg lærer og er gravid. Om noen uker skal klassen min på leirskole. Jeg er lærer på 8. trinn og vi er tre klasser fra skolen som skal reise sammen, og også tre kontaktlærere. Jeg vil være omtrent 11 uker på vei når vi skal reise, så jeg har i utgangspunktet ikke så lyst til å fortelle hverken elever eller ledelsen om graviditeten helt enda (har dessuten bare årsvikariat, så er redd for å ikke få jobb videre om ledelsen finner ut at jeg er gravid). Samtidig gruer jeg meg veldig til å måtte være kvalm og uvel og måtte ha ansvaret 24/7. Har vært på leirskole med elever flere ganger tidligere, og vet av erfaring at det kan oppstå både sykdom eller uro som gjør at det blir lite søvn på de voksne. Samtidig er enkelte av elevene utagerende, og jeg vil kanskje ikke være den beste til å håndtere disse i nåværende tilstand? Det vil jo også være mange friluftsaktiviteter som klatring, soving i telt osv på programmet som jeg virkelig ikke ønsker å delta på som gravid. Jeg er i utgangspunktet motvillig mot å sykemelde meg som gravid med mindre det er absolutt nødvendig, men her ser jeg nesten ingen annen utvei. Jeg ønsker selvsagt heller ikke å sette kollegaer i en vanskelig situasjon der de plutselig blir underbemannet eller noen andre brått blir beordret til å reise. Er det andre lærere her som har vært i en lignende situasjon eller har noen råd om hva jeg bør gjøre? Det kan også nevnes at vi fra før har en jente på 1,5 år som jeg gruer meg veldig til å evt reise fra.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

drar dere på leirskole midt i sommerferien?? 

Anonymkode: ae99a...28f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville brukt det andre barnet som unnskyldning for ikke å dra, for dette er kanskje en tur som varer noen dager? Det er litt lenge å reise fra et så lite barn så lenge, selv om det er sammen med pappaen sin 🙂 Eventuelt kan du vel si nei takk til klatring? Så forstår jeg ikke helt at det skal være feil å sove i telt som gravid, men du tenker kanskje på at det er ubehagelig? 🙂

Anonymkode: bc879...b73

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

drar dere på leirskole midt i sommerferien?? 

Anonymkode: ae99a...28f

Nei, vi drar på leirskole siste uka før sommerferien. 

Skrevet

Jeg ville brukt det andre barnet som unnskyldning for ikke å dra, for dette er kanskje en tur som varer noen dager? Det er litt lenge å reise fra et så lite barn så lenge, selv om det er sammen med pappaen sin 🙂 Eventuelt kan du vel si nei takk til klatring? Så forstår jeg ikke helt at det skal være feil å sove i telt som gravid, men du tenker kanskje på at det er ubehagelig? 🙂

Anonymkode: bc879...b73

Ja, det river litt i hjertet å skulle være borte i 5 dager, selv om jeg vet hun vil ha det fint med pappaen såklart. Er mest fordi jeg sover så forferdelig dårlig og er kvalm om natta som gjør at jeg kvier meg litt for å sove i telt. Er ikke som at det blir mulig å hente seg inn og sove litt på dagtid slik jeg pleier å gjøre hjemme. Den eneste grunnen til at jeg fungerer ok på jobb nå er at jeg sover 11-12 timer i døgnet utenom jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt for meg å dra fra et barn på 1,5 år i flere dager. Det gjelder nok for mange, så du kan fint bruke det som unnskyldning. 

Anonymkode: b2d8c...d38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enten så må du fortelle det og få inn en som erstatter deg, ellers så må du få sykemelding. Det er vel heller ikke helt sikkert at du vil få sykemelding i og med at du ikke er syk nå i graviditeten. Det er jo en mer tilretteleggingssak og for at det skal tilrettelegges så må jo arbeidsgiver informeres. 

Anonymkode: 71b50...9f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sagt det var uaktuelt å reise fra barnet ditt så mange dager på rad 😊

Anonymkode: ea9a8...c15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde vært helt uaktuelt for meg å dra fra et barn på 1,5 år i flere dager. Det gjelder nok for mange, så du kan fint bruke det som unnskyldning. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville sagt det var uaktuelt å reise fra barnet ditt så mange dager på rad 😊

Dette barnet har vel en far. 

Anonymkode: 4841d...538

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette barnet har vel en far. 

Jo, men barnet er såpass ungt at det kan oppleves traumatisk at det som gjerne er hovedomsorgspersonen forsvinner i flere dager. Veldig mange barn er veldig knyttet til mamma i den alderen. Høres ikke ut som om det er noe problem i Ts sitt tilfelle, men for mange hadde det var problematisk. Hos oss klarte ikke far i huset å komme inn i rollen før langt senere, så det hadde vært helt grusomt for alle tre om jeg skulle reist vekk i flere dager da barnet var så ungt.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, men barnet er såpass ungt at det kan oppleves traumatisk at det som gjerne er hovedomsorgspersonen forsvinner i flere dager. Veldig mange barn er veldig knyttet til mamma i den alderen. Høres ikke ut som om det er noe problem i Ts sitt tilfelle, men for mange hadde det var problematisk. Hos oss klarte ikke far i huset å komme inn i rollen før langt senere, så det hadde vært helt grusomt for alle tre om jeg skulle reist vekk i flere dager da barnet var så ungt.

Det holder ikke å si at jeg reiser ikke fra barnet mitt i 5 dager. Det er ikke gyldig grunn i jobbsammenheng. Det burde da alle vite. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det holder ikke å si at jeg reiser ikke fra barnet mitt i 5 dager. Det er ikke gyldig grunn i jobbsammenheng. Det burde da alle vite. 

Står det noe sted at skolen kan pålegge ansatte å bli med, da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa det i uke 12 til nærmeste leder at jeg var gravid. Men at han ikke måtte si det til noen andre før jeg sa fra. Dette pga sykefravær og legetimer, så han visste hva det handlet om. Det gikk helt fint. Du kan jo gjøre det samme og be om å få slippe. Hvis kolleger spør, så finn på noe sånt som at du har en viktig avtale midt i uka eller noe, så du fikk slippe turen :)

Anonymkode: adb78...1b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke sant. Og ingen hadde forslått for en mann å bruke dette argumentet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Du sier at du ikke vil si noe siden du er i 1 års vikariat..oh at dette kan skade atdu kanskje får jobb etterpå. Når du føder så er du jo ferdig med vikariat..og ut i permisjon..og sjanse for at du får en ny jobb når du kommer tilbake er jo lite . Regner med at du er vikar for noe andre?

2 hva med bare fortelle, vær ærlig...hva om du kommer opp på leirskole og blir syk, kvalm etc..da er det litt seint å si du er gravid. Si det nå og se om de kan finne en løsning 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Står det noe sted at skolen kan pålegge ansatte å bli med, da?

Leirskole er en del av lærerplanen, så jeg vil da anta at det er en arbeidsoppgave som man må utføre som lærer. Skal du ha tilrettelegging må det begrunnes med noe helt annet enn at "man ikke vil/ikke har lyst"

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sa det i uke 12 til nærmeste leder at jeg var gravid. Men at han ikke måtte si det til noen andre før jeg sa fra. Dette pga sykefravær og legetimer, så han visste hva det handlet om. Det gikk helt fint. Du kan jo gjøre det samme og be om å få slippe. Hvis kolleger spør, så finn på noe sånt som at du har en viktig avtale midt i uka eller noe, så du fikk slippe turen :)

Anonymkode: adb78...1b5

Ja, det er nok det jeg kanskje må gjøre. Er bare litt skeptisk til å si noe før kontrakt for neste skoleår er signert. Er redd de blir påvirka til å ikke ville ansette meg videre når de vet at jeg uansett skal ut i permisjon etterhvert. Men må kanskje bare håpe de ansetter meg allikevel 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, harehopp123 said:

Ja, det er nok det jeg kanskje må gjøre. Er bare litt skeptisk til å si noe før kontrakt for neste skoleår er signert. Er redd de blir påvirka til å ikke ville ansette meg videre når de vet at jeg uansett skal ut i permisjon etterhvert. Men må kanskje bare håpe de ansetter meg allikevel 😊

Ja, og de har jo strengt tatt ikke lov til å diskriminere deg pga graviditet og jeg antar at de trår litt mer varsomt i det offentlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjerpings.. det er ikke farlig å ligge i telt/klatre osv som gravid.. og hvor utagerende er disse elevene? Frøet er veldig godt beskytta i magen din så tidlig og skansen for at noe skjer er minimal. Kvalme og dårlig form som gjør deg ute av stand til å gjøre jobben din er dog sykemeldingsgrunnlag, men antagelig så øker der sjansen for at du ikke får mer jobb etter vikariatet med en «ubegrunna» sykemelding enn en graviditet..

Anonymkode: c4ebf...74c

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

1. Du sier at du ikke vil si noe siden du er i 1 års vikariat..oh at dette kan skade atdu kanskje får jobb etterpå. Når du føder så er du jo ferdig med vikariat..og ut i permisjon..og sjanse for at du får en ny jobb når du kommer tilbake er jo lite . Regner med at du er vikar for noe andre?

2 hva med bare fortelle, vær ærlig...hva om du kommer opp på leirskole og blir syk, kvalm etc..da er det litt seint å si du er gravid. Si det nå og se om de kan finne en løsning 

1. I skolen følger årsvikariat skoleår. Altså går det vikariatet jeg har nå ut i juni. Om jeg får forlenget har jeg kontrakt et år til, slik at jeg er i full jobb fram til permisjonen. Du har rett i at jeg da ikke har jobb etter endt permisjon, men sånn er det ofte for lærere da det dessverre er ganske vanlig å ikke få fast jobb på en del år mange steder. Men som regel ordner det seg heldigvis med at man kan få jobbe som vikar eller noe slikt fram til nytt skoleår selv om permisjonen slutter midt i et år.

2. Ja, det er nok kanskje det jeg må gjøre 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...