Gå til innhold

Trolltunga spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :) Jeg tenkte å gå Trolltunga snart og ser det er meldt fint vær fra begynnelsen av juni. Men er det fremdeles snø på bakken der oppe? Vil helst gå før det er kjempemye turister, men ikke med snø :P 

Vet også at det er en ganske lang tur. Jeg er ikke i veldig god form, har akkurat begynt å trene men kondisen er ikke så bra foreløpig. Men jeg er relativt ung og normalvektig. Dere som har gått før, er det en overkommelig tur selv om man ikke er i god form? Jeg skal selvfølgelig ta med mat og drikke og ta pauser på veien. :) Hva tenker dere? 

Anonymkode: 91bd2...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hei :) Jeg tenkte å gå Trolltunga snart og ser det er meldt fint vær fra begynnelsen av juni. Men er det fremdeles snø på bakken der oppe? Vil helst gå før det er kjempemye turister, men ikke med snø :P 

Vet også at det er en ganske lang tur. Jeg er ikke i veldig god form, har akkurat begynt å trene men kondisen er ikke så bra foreløpig. Men jeg er relativt ung og normalvektig. Dere som har gått før, er det en overkommelig tur selv om man ikke er i god form? Jeg skal selvfølgelig ta med mat og drikke og ta pauser på veien. :) Hva tenker dere? 

Har gått turen et par ganger.

Det er egentlig kun de tre første kilometerne som er tøffe. Kommer du deg over den kneika er resten av turen ganske grei. Er du i ok form burde turen være veldig overkommelig. Er du i dårlig form er det egentlig bare å bruke litt mer tid og ta flere pauser ;) 

For å finne ut om det er snø nå ville jeg anbefalt og ringe til vandrerhjemmet på Odda for å høre hvordan forholdene er. Det er sikkert forkjellig fra år til år. Hør også om det er mange som går turen for tiden. Om det er mange så ville jeg stått opp tidlig slik at du slipper å gå i kø. Man må potensielt vente noen timer på at man kan gå ut på "tunga" om det er mange.

God tur :) 

Endret av Bigote
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bigote skrev (9 timer siden):

Har gått turen et par ganger.

Det er egentlig kun de tre første kilometerne som er tøffe. Kommer du deg over den kneika er resten av turen ganske grei. Er du i ok form burde turen være veldig overkommelig. Er du i dårlig form er det egentlig bare å bruke litt mer tid og ta flere pauser ;) 

For å finne ut om det er snø nå ville jeg anbefalt og ringe til vandrerhjemmet på Odda for å høre hvordan forholdene er. Det er sikkert forkjellig fra år til år. Hør også om det er mange som går turen for tiden. Om det er mange så ville jeg stått opp tidlig slik at du slipper å gå i kø. Man må potensielt vente noen timer på at man kan gå ut på "tunga" om det er mange.

God tur :) 

Tusen takk! Da skal jeg ta en telefon til vandrerhjemmet i løpet av uka og høre. :) 

Er det bedre å gå en ukedag, kanskje, mtp. hvor mange folk som er der? Og hvor tidlig er tidlig nok å begynne? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en lang og tung tur i høyfjellet. En kan unngå noen høydemeter med å betale seg opp på øverste parkeringsplassen påMågelitopp.

Ut.no sier 29 km tur/retur, 10 timer og drøye 1700 høydemeter stigning (noe mindre fra Mågelitopp, men fortsatt drøyt). 

Du må ha klær og utstyr for høyfjellet i tillegg til mat og drikke. 

Anonymkode: 927be...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i god form og går mye i fjellet. Startet frå Mågelitopp klokka 7 om morgenen en hverdag i juni. På grunn av corona, lite utenlandske turister. Uansett, mange mennesker. Turen tok for oss tre timer med lite venting på å komme seg ut på tunga. Et par partier med snø, men ellers en fin tur i 18 grader og sol.

Husk solkrem, en god niste og vann. Turen er, som nevnt, tøff i begynnelsen 😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sånn passe godt trent østlending. Gikk i snø og sludd.

Litt bratt i begynnelsen, men helt greit. Ellers veldig enkel tur. Brukte ca 6-7 timer. Så vil absolutt si det er en ganske grei tur selv om man ikke er så fjellvant. 

Anonymkode: 9d85a...199

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er sånn passe godt trent østlending. Gikk i snø og sludd.

Litt bratt i begynnelsen, men helt greit. Ellers veldig enkel tur. Brukte ca 6-7 timer. Så vil absolutt si det er en ganske grei tur selv om man ikke er så fjellvant. 

Anonymkode: 9d85a...199

Gikk du med guide, siden det var snø og sludd? :) 

Tusen takk for svar, alle sammen! :) 

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stod  i lokalavisa mi i går at det er snø på 80% av Trolltunga. De anbefaler guidet tur nå. Og en bør starte før kl 08 om morgenen. Jeg har gått der selv, rundt 20. juli for noen år tilbake og det var fantastisk med 21 grader og absolutt ingen snø, og lite gjørme (hadde ikke vært regn på ei stund). Det var en god del folk, men ville heller valgt mye folk og varmere klima enn lite folk og snø/gjørme.  Synes det har vært en iskald vår i år, så tenker den snøen kan ligge lenge. Vi brukte 12 timer på turen, men hadde lange pauser med koking av kaffe, middag på stormkjøkken osv.. en helt fantastisk dag. Holder med å være i ok form. 

Anonymkode: ab255...5a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stod  i lokalavisa mi i går at det er snø på 80% av Trolltunga. De anbefaler guidet tur nå. Og en bør starte før kl 08 om morgenen. Jeg har gått der selv, rundt 20. juli for noen år tilbake og det var fantastisk med 21 grader og absolutt ingen snø, og lite gjørme (hadde ikke vært regn på ei stund). Det var en god del folk, men ville heller valgt mye folk og varmere klima enn lite folk og snø/gjørme.  Synes det har vært en iskald vår i år, så tenker den snøen kan ligge lenge. Vi brukte 12 timer på turen, men hadde lange pauser med koking av kaffe, middag på stormkjøkken osv.. en helt fantastisk dag. Holder med å være i ok form. 

Anonymkode: ab255...5a6

Tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...