Gå til innhold

Barnet på 18 mnd ødelegger alle bøker hun får

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mitt første barn elsket også bøker, men de forble pent brukt. Kun et fåtall ble ødelagte.

Nå som vi fikk barn nr.2 ble alle barnebøkene pakket frem igjen, og  minsten elsker å bla i dem. Men nå ved 18 mnd alder har hun ødelagt ca.30 bøker. Hun bøyer og knekker og river. Selv om vi prøver å passe på gir hun seg ikke.

Nylig fikk hun en stor pekebok i solid kartong i gave, men nå er også permen på denne knekt og ødelagt. Er dette vanlig? Og har noen tips til hva man gir en slik liten vandal, som tross alt elsker bøker? 

Anonymkode: 37768...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tøybøker. Også gir man hun kun tilgang til vanlige bøker under tilsyn. 
Alternativet er å fjerne bøkene en periode og så innføre det igjen når hun har modnes litt. En del barn har en slik periode. 

Anonymkode: d096b...2d9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta vekk bøkene og reintroduser de senere. Men les og se i bøkene sammen med henne fremdeles og stopp henne når hun går inn for å ødelegge de (bøyer, kaster, tråkker på og pirker i løse deler)

Anonymkode: f5083...9ab

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha typisk barn nr 2 😂

Anonymkode: 29927...936

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan lese sammen med hun og legge bort bøkene i papir utgaver etterpå imens hun ennå er så liten.  En bok som er merket CE merket er klassifisert som leketøy, som feks Go-boken. Det finnes tøybøker i tekstil også. 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha typisk barn nr 2 😂

Anonymkode: 29927...936

Følte meg truffet av denne kommentaren som lillesøster. Men det er sikkert sant, hehehehe

Anonymkode: 1590a...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har min første gjort og! Fekk arvebøker som såg tilnærma nye ut, dei er no halve sider og tapa her og der, og mange lydbøker øydelagt pga brekte sider 🙃 Har heldigvis blitt flinkare no som 2 åring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår gutt på 15 mnd henter seg bøker i hylla, river og drar i sider og brekker de feil vei, går og står oppå/inni de og så kaster han de ned trappa. Det morsomste han vet. 

Minner meg på at jeg må ta å pakke de bort mens vi enda har bøker i behold... 

Anonymkode: b568d...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår eldste var sånn. Husker ikke helt når det ga seg, men til og med de som bare leses på sengekanten er gjennomtapet fordi han skulle hjelpe til å bla 🙈 og favorittbøkene har vinkjøp erstatning til fordi de var ikke til å redde. Lillesøster er heldigvis ikke like hardhendt

Anonymkode: 32e55...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn var vår yngste også, og i tillegg spiste hun bøkene. Bøkene overlevde storesøster, men ikke lillesøster.

Anonymkode: 9513c...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min ødela også masse bøker og puslespill. Begynte å kjøpe puslespill i tre og godtok bare at de "dårligste" bøkene ble ødelagt. De "fineste" bøkene ble kun brukt på fanget til en voksen. 

Anonymkode: 54265...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min spiste på alle bøkene, rev av klaffene  og brettet alle sidene. Vi levde fint med at bøkene ble totalvrak fordi hun har ikke søsken som skal arve. Trøst deg med at det er ikke lange perioden de dreper bøkene sine sånn. Vi hadde et par bøker som jeg holdt i og som hun ikke fikk ødelegge fordi de er fine å spare til senere. 

Anonymkode: 2134f...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 barn og min erfaring er at noen river dem i stykker, og andre klarer og sitte og bla i dem uten noe særlig tull. Beste med barn som skal rive alt i stykker, er og ta dem frem når barnet kan sitte på fanget og du kan ha en hyggelig stund. Barn er forskjellig, så veldig unormalt  er det vel ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så ikke la barnet styre med bøkene alene? 

Anonymkode: 4e051...8fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min har noen bøker hun får lese alene og som blir ødelagte. Så har vi mange bøker som vi bare leser sammen, eller hun blar i under tilsyn (men som regel leser jeg da for henne). Disse har jeg lagt så hun ikke får tak i dem. (Min er 14 mnd)

Anonymkode: 712d9...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vel... Dagens barn liker visstnok ikke å lese 🤣

Anonymkode: d69a9...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så hvorfor la henne holde på med bøkene alene?

Endel av det å være forelder er jo å sette grenser og lære barna verdiene av ting.

Kan hun ikke behandle de pent, så kan hun ikke lese i bøkene alene. En 2-åring er mer enn stor nok til å skjønne det, og skjønne at det er galt å ødelegge.

Eneste grunnen til at dette fortsetter er jo at dere lar henne.

Anonymkode: 2fd09...793

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså... Dere har latt henne ødelegge 30 bøker fremfor å gjemme dem vekk til hun blir litt eldre? 😬

Mine dro i klaffer osv når de var små, fordi de ikke forsto konsekvensene av det. Derfor har vi passet på og kun lest sammen når de var små. Og alle barn er ulike, like ulike som oss voksne.

Anonymkode: 12e36...cf4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, for akkurat dette barnet er det å ødelegge bøker blitt en morsom aktivitet.

Det stopper sannsynligvis ikke før foreldrene griper inn.

La heller ungen rive i stykker aviser/ukeblad/reklame, om det skal få holde på med slikt.

Anonymkode: 2fd09...793

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...