AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Datteren vår skal konfirmere seg til neste år, og har bestemt seg for borgerlig konfirmasjon. Hun har ikke et kristent ben i kroppen, og er også prinsipielt lite glad i kristendommen. Dette blant annet pga denne religionens syn på homofile (hun har flere nære venner som er homofile) og en del annet som går mot hennes moral. Når hun fortalte dette til besteforeldrene på farens side, ble det heller dårlig stemning. De sa rett ut at de ikke kom til å komme i verken seremonien eller selskapet. Hun er skikkelig lei seg, og jeg er fryktelig forbanna. Jenten har tatt et valg om å ikke konfirmere seg kristelig fordi hun ikke regner seg selv som kristen. Hun ønsker allikevel en markering av overgangen til voksen, og vil selvfølgelig at hennes nærmeste skal være der. Jeg syns det er helt urimelig av besteforeldrene å prøve å guilte henne til kristen konfirmasjon for deres del. Syns det er enda verre av besteforeldrene å såre barnebarnet sitt på denne måten. Hva tenker dere? Var det rett eller galt av dem? Anonymkode: 3748e...f05 5 34
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 28. mai 2023 Borgerlig konfirmasjon ser jeg på som en måte å få cashet ut på. Kanskje bestefar ser på det likedan? Anonymkode: 71540...3b9 43 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 Her må nok hun stå for sitt valg og så må dere se om besteforeldrene har hjerte til å stå for sitt valg. Anonymkode: b0538...2cc 25
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 Den norske kirken er da svært så homovennlig... Anonymkode: 5c32b...75a 28 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 Besteforeldrene er urimelige. Anonymkode: e2482...aac 42 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 Kan det være en idé å ha en større fest for å feire overgangen til voksen, uten å kalle det konfirmasjon? Har aldri skjønt poenget med borgerlig konfirmasjon selv. Besteforeldrene hadde jeg bare ignorert. Anonymkode: b0eef...c63 10 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Det er trangsyn. De kristne er fordømte. Jesus kalte dem "sauer" og "hyklere". Faen ta dem! Anonymkode: b0340...6e9 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 For å presisere så er det helt greit at de ikke vil gi gave, det er hun ikke så opptatt av. Men hun ønsker seg denne store dagen som alle andre, der man markerer at man blir voksen, får talene og samlet familien. Men at de ikke en gang vil komme innom og ta et kakestykke blir hun skikkelig lei seg for. TS Anonymkode: 3748e...f05 10 23
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 Jeg syns de burde være glade for at de har et barnebarn med integritet! Hele fundamentet i luthersk-evangelisk kristendom er jo frelse gjennom ens egen personlige tro. Selv om besteforeldrene skulle ønske at barnet ditt har en kristen tro, så må det da fremdeles være bedre å ikke konfirmere seg om hun ikke syns hun kan stå for det. Håper de tar til vettet når de får roet seg ned litt. Anonymkode: 75aa4...5ac 40
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #10 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Datteren vår skal konfirmere seg til neste år, og har bestemt seg for borgerlig konfirmasjon. Hun har ikke et kristent ben i kroppen, og er også prinsipielt lite glad i kristendommen. Dette blant annet pga denne religionens syn på homofile (hun har flere nære venner som er homofile) og en del annet som går mot hennes moral. Når hun fortalte dette til besteforeldrene på farens side, ble det heller dårlig stemning. De sa rett ut at de ikke kom til å komme i verken seremonien eller selskapet. Hun er skikkelig lei seg, og jeg er fryktelig forbanna. Jenten har tatt et valg om å ikke konfirmere seg kristelig fordi hun ikke regner seg selv som kristen. Hun ønsker allikevel en markering av overgangen til voksen, og vil selvfølgelig at hennes nærmeste skal være der. Jeg syns det er helt urimelig av besteforeldrene å prøve å guilte henne til kristen konfirmasjon for deres del. Syns det er enda verre av besteforeldrene å såre barnebarnet sitt på denne måten. Hva tenker dere? Var det rett eller galt av dem? Anonymkode: 3748e...f05 Jeg blir såååå sint på hennes vegne. Vet du hva, jeg hadde ikke giddet å invitere dem engang når de oppfører seg på denne måten. En konfirmasjon er ungdommens markering om hun ønsker å være religiøs eller ikke. Datteren har tatt et valg. Håper hun er sterk nok til å stå for dette valget. Anonymkode: d6af5...ef8 20
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. mai 2023 #11 Skrevet 28. mai 2023 Synes det er dårlig av besteforeldrene. Det er jo ikke mye "overgang til voksen" dersom man kun skal gjøre som mor og far/bestemor og bestefar sier. Når det er sagt, er den norske kirke veldig homovennlig, så akkurat det er jo et dårlig argument for ikke å konfirmere seg der. At man ikke er kristen, er et godt nok argument i seg selv.
Summeer Skrevet 28. mai 2023 #13 Skrevet 28. mai 2023 Jeg ville skaffet dem informasjon om hva humanetisk konfirmasjon innebærer. Jeg har bare gode ting å si om det! Jeg har barn som har konfirmert seg borgerlig, og det er ti samlinger der man prater om etikk, moral og samfunnet rundt seg. Det har trigget gode samtaler rundt bordet hjemme, og barnet sitter igjen med mye mer enn om de det skulle «pint» seg gjennom en haug gudstjenester. Seremonien var verdig og fin, og en kjent samfunnsdebattant holdt en god tale om å være trygg på at man er god nok som man er, og tåle uenighet men ikke urett. Konfirmantene får en bok, den kan du jo vise besteforeldrene og prate om hva dette betyr for konfirmanten. og de fleste svelger kamelen når de bare får tenkt seg om og innser at det faktisk ikke er deres valg…. 32
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #14 Skrevet 28. mai 2023 For noen idioter... Men det er jo deres tap. Jeg kan nesten ikke tenke meg at de tør å ikke møte opp. Noe så flaut. Anonymkode: 32de6...45d 13
Blod Skrevet 28. mai 2023 #15 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Borgerlig konfirmasjon ser jeg på som en måte å få cashet ut på. Kanskje bestefar ser på det likedan? Anonymkode: 71540...3b9 Det er mange som konfirmerer seg kristelig av samme grunn. 26 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #16 Skrevet 28. mai 2023 Skjønner dem godt. Anonymkode: 91a8a...954 1 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #17 Skrevet 28. mai 2023 Mine besteforeldre sa akkurat det samme da de fikk vite at jeg skulle konfirmere meg borgerlig. De var tydelig på at de ikke skulle komme i verken selskapet eller sermonien. Dem trengte bare litt tid til å bli vant til tanken for de kom i konfirmasjonen. Så stå på datteren din sin side om å velge det som er riktig for henne. Forklar henne også at den eldre generasjonen trenger av og til tid til å venne seg til nye tradisjoner, og at uavhengig av det så er de fortsatt glad i henne. Anonymkode: 2447a...792 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #18 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å presisere så er det helt greit at de ikke vil gi gave, det er hun ikke så opptatt av. Men hun ønsker seg denne store dagen som alle andre, der man markerer at man blir voksen, får talene og samlet familien. Men at de ikke en gang vil komme innom og ta et kakestykke blir hun skikkelig lei seg for. TS Anonymkode: 3748e...f05 Vel, da burde hun konfirmeres på ordentlig. Borglig konfirmasjon er bare tull og en uting som degraderer det konfirmasjon står for og det kristne verdigrunnlaget som ligger bak. Anonymkode: 49751...fd9 6 8
Gjest theTitanic Skrevet 28. mai 2023 #19 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Datteren vår skal konfirmere seg til neste år, og har bestemt seg for borgerlig konfirmasjon. Hun har ikke et kristent ben i kroppen, og er også prinsipielt lite glad i kristendommen. Dette blant annet pga denne religionens syn på homofile (hun har flere nære venner som er homofile) og en del annet som går mot hennes moral. Når hun fortalte dette til besteforeldrene på farens side, ble det heller dårlig stemning. De sa rett ut at de ikke kom til å komme i verken seremonien eller selskapet. Hun er skikkelig lei seg, og jeg er fryktelig forbanna. Jenten har tatt et valg om å ikke konfirmere seg kristelig fordi hun ikke regner seg selv som kristen. Hun ønsker allikevel en markering av overgangen til voksen, og vil selvfølgelig at hennes nærmeste skal være der. Jeg syns det er helt urimelig av besteforeldrene å prøve å guilte henne til kristen konfirmasjon for deres del. Syns det er enda verre av besteforeldrene å såre barnebarnet sitt på denne måten. Hva tenker dere? Var det rett eller galt av dem? Anonymkode: 3748e...f05 Det er svært urimelig av besteforeldrene. De viser at de ikke respekterer jentas valg. Ser en person kommenterer at borgerlig konfirmasjon er kun for å få cash, men den personen bor nok under en stein; ALLE konfirmerer seg for cash. Du kan telle på en hånd hvor mange konfirmanter som faktisk er interessert i det kristne opplegget. De fleste gjør hva som er forventete av dem og hva det blir minst problemer og mest cash av. Besteforeldrene venner seg nok til hennes valg etterhvert. Gir hun seg her blir det problemer med dem senere om bryllup og dåp. Like greit å ta konflikten med en gang. La de være sur. Det går over
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #20 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Datteren vår skal konfirmere seg til neste år, og har bestemt seg for borgerlig konfirmasjon. Hun har ikke et kristent ben i kroppen, og er også prinsipielt lite glad i kristendommen. Dette blant annet pga denne religionens syn på homofile (hun har flere nære venner som er homofile) og en del annet som går mot hennes moral. Når hun fortalte dette til besteforeldrene på farens side, ble det heller dårlig stemning. De sa rett ut at de ikke kom til å komme i verken seremonien eller selskapet. Hun er skikkelig lei seg, og jeg er fryktelig forbanna. Jenten har tatt et valg om å ikke konfirmere seg kristelig fordi hun ikke regner seg selv som kristen. Hun ønsker allikevel en markering av overgangen til voksen, og vil selvfølgelig at hennes nærmeste skal være der. Jeg syns det er helt urimelig av besteforeldrene å prøve å guilte henne til kristen konfirmasjon for deres del. Syns det er enda verre av besteforeldrene å såre barnebarnet sitt på denne måten. Hva tenker dere? Var det rett eller galt av dem? Anonymkode: 3748e...f05 Det der er lov å reagere på, makan til trangsynte besteforeldre da. Er vel hyggelig å gjøre stas på ungdommen uansett. Dessuten så har human-etisk konfirmasjon ett veldig fint opplegg med temaer som er MYE mer samfunnsrelevant en opplegget til kirken. Vi har erfaring dra begge opplegg med våre barn. Jeg hadde rett og slett snakka hardt til de. Anonymkode: b4127...152 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå