Gå til innhold

Utbrent av å ha katt med sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er i en litt rar situasjon for tiden... Katten min har fått en livslang diagnose og får medisiner for det, men jeg kjenner på en slags utbrenthetsfølelse når det gjelder dette. Føler at det er litt styr med dette å huske å gi medisinene samt å gi dem, kjøpe medisin (det koster også en del), ta katten med på kontroller, og takle bivirkninger som medisinen gir;

F.eks, katten kaster opp noen ganger i uken, klør seg mye slik at pels ligger over hele boligen, så blir ekstra som jeg må vaske og rydde opp.

Selvfølgelig syns jeg synd på katten siden den har en diagnose og har bivirkninger, og er veldig glad i den, så prøver så godt jeg kan for at den skal ha det bra. Men som sagt så føler jeg at det går utover meg mtp at jeg blir stresset/utslitt av dette, og redd for at katten skal bli sykere osv... Lurer på om noen har opplevd det samme? Og hva har dere gjort for å takle dette bedre?

Endret av Lilla93
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår det er slitsomt, men det kommer etter hvert til å bli en rutine, og det å se katten din nesten frisk og rask med riktig behandling vil nok hjelpe på, tenker jeg 😊 I sånne situasjoner må man bare tenke over hvor heldige vi er som har mulighet til å behandle både det ene og det andre hos både folk og dyr.

Anonymkode: 13b71...20e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår det er slitsomt, men det kommer etter hvert til å bli en rutine, og det å se katten din nesten frisk og rask med riktig behandling vil nok hjelpe på, tenker jeg 😊 I sånne situasjoner må man bare tenke over hvor heldige vi er som har mulighet til å behandle både det ene og det andre hos både folk og dyr.

Anonymkode: 13b71...20e

Heldigvis finnes det medisiner ja 😊 Håper du har rett, at det blir lettere etterhvert

AnonymBruker
Skrevet
Lilla93 skrev (2 timer siden):

Er i en litt rar situasjon for tiden... Katten min har fått en livslang diagnose og får medisiner for det, men jeg kjenner på en slags utbrenthetsfølelse når det gjelder dette. Føler at det er litt styr med dette å huske å gi medisinene samt å gi dem, kjøpe medisin (det koster også en del), ta katten med på kontroller, og takle bivirkninger som medisinen gir;

F.eks, katten kaster opp noen ganger i uken, klør seg mye slik at pels ligger over hele boligen, så blir ekstra som jeg må vaske og rydde opp.

Selvfølgelig syns jeg synd på katten siden den har en diagnose og har bivirkninger, og er veldig glad i den, så prøver så godt jeg kan for at den skal ha det bra. Men som sagt så føler jeg at det går utover meg mtp at jeg blir stresset/utslitt av dette, og redd for at katten skal bli sykere osv... Lurer på om noen har opplevd det samme? Og hva har dere gjort for å takle dette bedre?

Her avliver vi dyr når de blir syke og plages… Det er faktisk mye bedre , enn at de skal gå å ha det vondt. 

Anonymkode: 8bd16...64d

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ang. dyre medisiner, så dekker vel forsikringen det? Hunden min går også på dyre medisiner men forsikringa dekker inntil 10.000,- i året så jeg betaler bare 15% av egen lomme.

Anonymkode: 86231...ade

AnonymBruker
Skrevet

Det er på tide å avlive katten.

Anonymkode: 11801...f66

• Nyttig 2
Skrevet

Avlive katten. Når din livskvalitet synker av kattens sykdom er det på tide å avlive. For meg høres det mer humant ut mtp katten og. 

• Nyttig 1
Skrevet
Lilla93 skrev (11 timer siden):

Du blir utbrent, stresset og utslitt av en syk katt? Div. rutiner som nå må følges ang. medisin mm. kommer du fort inn i. Du er mye mer opptatt av at det for deg blir blir’’litt utfordringer’’enn kattens ve og vel. Når du skaffer deg et dyr må du ha tenkt igjennom hvilke utfordringer det kan komme til å innebære. Tror virkelig ikke dyrehold er noe for deg.

• Liker 1
Skrevet

Så klart blir det en ekstra belastning med syke dyr, både rent praktisk men også mentalt med uro rundt spørsmålet om dyret har det godt, fungerer medisinen godt nok...

Hva sier veterinæren? Vil bivirkningene av medisinen vedvare, finnes det tilsvarende medisin fra annen leverandør som kan gi mindre bivirkninger? Har katten et verdig liv med denne diagnosen og tilhørende medisin? 

Av og til er det best å la dyret slippe mer, men så er det også ofte at dyret vil få et godt liv til tross for sykdom så lenge en finner riktig behandling. Dette må vurderes opp mot hvert enkelt tilfelle og uavhengig av om det nå i begynnelsen føles som slitsomt for deg som eier med alt dette nye å huske, alt blir mindre slitsomt når en har fått en god rutine på ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (5 minutter siden):

Så klart blir det en ekstra belastning med syke dyr, både rent praktisk men også mentalt med uro rundt spørsmålet om dyret har det godt, fungerer medisinen godt nok...

Hva sier veterinæren? Vil bivirkningene av medisinen vedvare, finnes det tilsvarende medisin fra annen leverandør som kan gi mindre bivirkninger? Har katten et verdig liv med denne diagnosen og tilhørende medisin? 

Av og til er det best å la dyret slippe mer, men så er det også ofte at dyret vil få et godt liv til tross for sykdom så lenge en finner riktig behandling. Dette må vurderes opp mot hvert enkelt tilfelle og uavhengig av om det nå i begynnelsen føles som slitsomt for deg som eier med alt dette nye å huske, alt blir mindre slitsomt når en har fått en god rutine på ting.

Utbrent av syk katt? Ja nå har jeg hørt det og.. 

Anonymkode: 08488...d6c

Skrevet
Fjollefyr skrev (36 minutter siden):

Avlive katten. Når din livskvalitet synker av kattens sykdom er det på tide å avlive. For meg høres det mer humant ut mtp katten og. 

Dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sitert feil innlegg kanskje?

Jeg har i hvertfall ikke påstått at en blir utbrent av syk katt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du hatt et kronisk sykt dyr noen gang? Det er virkelig krevende. Medisiner som skal gis til faste tidspunkter hver dag sånn at hverdagen må planlegges rundt dette, i tillegg til at man hele tiden er på vakt for bivirkninger, nye og/eller tilbakevendende symptomer, tegn på forverring eller hva det måtte være. Dessuten må man kontinuerlig vurdere om livskvaliteten er god nok, når tiden er inne for å si stopp osv osv. Det er utrolig utmattende å leve sånn hver eneste dag.

• Nyttig 1
Gjest Raptuss
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når man er på kanten av utbrenthet kan det være fort å peke seg ut en ting som tipper lasset, men i realiteten er det den totale overbelastningen i livet til en person som fører til utbrenthet. 

Tror TS er utslitt og ser ikke helt hvordan hun skal klare dette på toppen av alt annet. Det er jo ikke den syke katten alene som gjør det. 

Ellers er jeg helt enig i alt som sto i innlegget til den du siterte. Her må man vurdere ut fra hva veterinæren sier, kanskje avliving totalt sett er det beste for katten. 

Så må ts vurdere å kontakte lege selv om hun helt reelt er i ferd med å bli utbrent. Det er bedre å få hjelp tidligere enn sent. 

Skrevet (endret)

Min hadde hypertrofisk kardiomyopati og måtte ha medisiner daglig resten av livet. Det ble en grei rutine og han var superproff på å svelge tablettene. Han hadde et fint liv, selv om han hadde en kronisk sykdom. Det tok litt tid å få diagnosen fordi den ofte oppdages når de lytter på hjertet, men hver gang han hadde sjekk hos dyrlegen så malte han så de hørte aldri bilyd  :ler: Var bare fordi han måtte dopes for å ta blodprøver at de hørte det.

Et par måneder etter oppstart av medisiner fant vi ut at han også hadde kreft med spredning da, så da måtte vi ta han.. Grusom opplevelse.  Han var en rå katt

Endret av Fame
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ang. dyre medisiner, så dekker vel forsikringen det? Hunden min går også på dyre medisiner men forsikringa dekker inntil 10.000,- i året så jeg betaler bare 15% av egen lomme.

Skal sjekke dette opp, men mener jeg leste på forsikringen jeg har at den ikke dekker medisiner 🤔

Skrevet
Mt3 skrev (4 timer siden):

Ja det er mye å tenke på og sette seg inn i, håper at vi etterhvert finner riktig medisin og/eller dose. For hvis ikke så tror jeg nesten at hun må få slippe 😔

Skrevet
Fame skrev (40 minutter siden):

Min hadde hypertrofisk kardiomyopati og måtte ha medisiner daglig resten av livet. Det ble en grei rutine og han var superproff på å svelge tablettene. Han hadde et fint liv, selv om han hadde en kronisk sykdom. Det tok litt tid å få diagnosen fordi den ofte oppdages når de lytter på hjertet, men hver gang han hadde sjekk hos dyrlegen så malte han så de hørte aldri bilyd  :ler: Var bare fordi han måtte dopes for å ta blodprøver at de hørte det.

Et par måneder etter oppstart av medisiner fant vi ut at han også hadde kreft med spredning da, så da måtte vi ta han.. Grusom opplevelse.  Han var en rå katt

Bra at han var flink å ta medisiner 😊

Huff, skjønner den. Er ikke lett å la en katt slippe

Skrevet

Ryddet for forherligelse av lovbrudd, brukerdebatt og brukerangrep, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...