AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Hadde plan om å legge stein/grus i et ganske stort bed, men tror det blir for kostbart. Vurderer i stedet dekkbark. Men noen bekjente sa at det kan bli problematisk ved sterk vind. Hva er deres erfaring med dekkbark og vind? Anonymkode: 515bf...f3d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 Det er ofte full storm på dekkbarken min, den ligger like fint. Den er tung og fuktig, blåser ikke vekk. Jeg pælma 10 sekker og tykt dekke i hele bedet. Vanlig billig bark fra plantasjen. Bor ytterst mot havet på Vestlandet Anonymkode: 6bb17...518
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hadde plan om å legge stein/grus i et ganske stort bed, men tror det blir for kostbart. Vurderer i stedet dekkbark. Men noen bekjente sa at det kan bli problematisk ved sterk vind. Hva er deres erfaring med dekkbark og vind? Anonymkode: 515bf...f3d Kommer helt ann på størrelsen på barken. Legger du pyntebark som har en kornfraksjon på 0-10 mm så vil den nok bli borte ved sterk vind + at den ikke ligger like godt i skråninger. Pyntebark som har en kornfraksjon på 10-40 mm ligger litt bedre, men ikke godt nok i skråninger, den rauser litt i bunn. Når jeg legger så bruker jeg gjerne bark med en forholdsvis stor kornfraksjon 50-90 mm. Den er veldig stabil i skråninger (Lagt den i skråninger opptil 30 grader, og den ligger fint. I tilegg så er det også litt vekt på den så du slipper at den blåser bort. For og spare enda mere penger, så bør du kjøpe bark i løsvekt, ikke sekker. Anonymkode: 6922d...e38
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ofte full storm på dekkbarken min, den ligger like fint. Den er tung og fuktig, blåser ikke vekk. Jeg pælma 10 sekker og tykt dekke i hele bedet. Vanlig billig bark fra plantasjen. Bor ytterst mot havet på Vestlandet Anonymkode: 6bb17...518 Den ligger fint i full storm? Så bra! Det hørtes lovende ut. Dette er også på vestlandet, men ikke mot havet. Her er det nordavinden som tar godt der dette store steinbedet står. Anonymkode: 515bf...f3d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kommer helt ann på størrelsen på barken. Legger du pyntebark som har en kornfraksjon på 0-10 mm så vil den nok bli borte ved sterk vind + at den ikke ligger like godt i skråninger. Pyntebark som har en kornfraksjon på 10-40 mm ligger litt bedre, men ikke godt nok i skråninger, den rauser litt i bunn. Når jeg legger så bruker jeg gjerne bark med en forholdsvis stor kornfraksjon 50-90 mm. Den er veldig stabil i skråninger (Lagt den i skråninger opptil 30 grader, og den ligger fint. I tilegg så er det også litt vekt på den så du slipper at den blåser bort. For og spare enda mere penger, så bør du kjøpe bark i løsvekt, ikke sekker. Anonymkode: 6922d...e38 Takk for gode råd og forklaring om kornfraksjon. Her er det ikke skråning, men helt flatt bed. Nordavind tar godt der bedet står. Anonymkode: 515bf...f3d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den ligger fint i full storm? Så bra! Det hørtes lovende ut. Dette er også på vestlandet, men ikke mot havet. Her er det nordavinden som tar godt der dette store steinbedet står. Anonymkode: 515bf...f3d Ja det er veldig forblåst her ute så var forberedt på at dette ikke skulle gå, men barken har holdt seg våt og tung, og det har gått helt fint. Ja det er jævlig når det drar på fra nord Anonymkode: 6bb17...518
Andro Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Det kan være at den blåser litt avsted som nylagt og tørr. Når den har ligget litt så faller den sammen, og blir der du har lagt den. Vann den ofte de første par ukene og i tørkeperioder til den har satt seg. Har mange trasige skråninger med bark på duk, og har ikke opplevd vind som et problem.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 Det spørs jo hva du skal ha i bedet. Surjordsplanter passer til dekkbark. Sand og grus passer til alpine planter. Hva skal du ha i bedet? Anonymkode: 77b1d...0d0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det spørs jo hva du skal ha i bedet. Surjordsplanter passer til dekkbark. Sand og grus passer til alpine planter. Hva skal du ha i bedet? Anonymkode: 77b1d...0d0 Foreløpig er der ikke så mye planter i bedet. Men jeg planter det som passer til det vi ender med å ha i. Enten det blir stein eller bark. Skrev feil da jeg skrev grus. Jeg mente singel. Altså stein eller singel. Det blir jo annerledes med brun bark, kontra type elvestein som var i utgangspunktet planen. Men ugresset vokser fort, og vi må få gjort noe nå. Og ikke vente på bedre økonomiske tider. 🙈 Anonymkode: 515bf...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå