Gå til innhold

Veien videre og "vanskelig" lege

Anbefalte innlegg

Gjest PCOS-jenta
Skrevet

Hei!

Som så mange andre kvinner her i landet har jeg PCOS. Det er nå tre år siden jeg fikk denne "diagnosen".

Mannen ble da sjekket for sine svømmere, og prøven var fin.

Nå prøver vi igjen å bli gravide (har prøvd før, men jeg var så dum at jeg glemte å ta selve blodprøven etter å ha gått på Pergo slik at legen kunne få konstantert at den ikke virker).

To runder Pergo er gjennomført denne runden. Før jeg startet på rundene fikk jeg beskjed om å prøve de to rundene, så skulle jeg søkes inn til sykehuset for å ta Laparoskopi, så prøve på nytt...

Jeg ringte min gynekolog på onsdag og hun sa bare: neeei.. Prøv et par runder til du. Kanskje det virker da, selv om det ikke har virket de siste to gangene. Jeg vil heller ikke sette opp dosen pga bivirkningene.. (ok.. takk for det, for jeg har nok av den doble kuren jeg går på).

Jeg ble helt paff og fikk meg ikke til å motsi henne.

Kanskje fordi jeghar så veldig dårlig samvittighet over å ha gått OPP i vekt det siste halve året til min gamle vekt og litt til, etter å ha hatt det rimelig tøft en stund.

Så her sitter jeg.. Overvektig og jævlig (15 kilo for mye.. jeg VET at om jeg bare greier 5 kilo av så kommer mens litt oftere.. Men med problemer med mat fra før av så er det ikke barebare.. noe legen ikke vil høre på. Grete Roede bare MÅTTE jeg prøve sa hun) sitter jeg her.. Og vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Var en stund hos en som er/har vært overlege på Ullevål.. VELDIG hyggelig og hjelpsom.. Men han har blitt privat, så det koster skjorta og buksa for 15 minutter hos han.

Noen som har noen gode råd til meg?

Evnt som vet om noen gynekologer som dere kan anbefale rundt Oslo et sted?

Noen som kanskje kan ta meg på alvor.. (jeg er "bare" 24...)

Evnt bør jeg ringe gynekologen min tilbake og si at hør nå her? (jeg er egentlig ikke spesielt tøff av meg, og hater å gjør slikt)

Er fast bruker her, men velger å ikke logge meg inn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort var jeg deg. Har selv PCOS, men er ganske "fersk" på dette ennå. Vil bare ønske deg lykke til!!

Du kan jo kanskje ringe legen din en gang til, å spørre litt mer om hvorfor du ikke kan sendes videre alt nå, siden det var det hun i utgangspunktet sa var planen

Nok en gang lykke til!! :klem:

Endret av Missbumblebee
Skrevet

Hva med aa proeve aa faa hjelp til aa legge om kostholdet/bli mer aktiv? Saa ser hvertfall legen at du er motivert for aa lykkes med graviditet, ettersom det er lettere naar du veier litt mindre. I mellomtiden burde du ogsaa se paa din totale livsstil - stresser du mye kan du kanskje proeve yoga/meditasjon/gaaturer etc. Det finnes en del boeker om hvordan du kan hjelpe deg selv slik at sjansene dine oeker. Soek paa Amazon, f.eks.

I tillegg ville jeg byttet lege dersom du foeler at du ikke kan snakke med den du har naa.

Lykke til!

Gjest PCOS-jenta
Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg er aktiv som bare rakkern, mener jeg selv!

Jeg rir hest minst 3 dager i uka (og da gjør alt annet arbeid med hestene i tillegg da). Det vil si jeg rir minst en hest, 3 dager i uka, ofte flere.

Jeg har begynt å komme meg på Elixia igjen også! SÅ jeg prøver å være der 2-3 ganger i uka, og trener da litt forskjellig (mest gruppetimer, men varierer type time, slik at jeg får brukt stort sett hele kroppen litt forskjellig)

Jeg har tidligere vært veldig aktivi trningsmiljø men etter år med skader stoppet det seg litt opp. :ironi:

MEN...

Jeg er HELT enig i det popelka sier om å prøve å få lagt om kostholdet mitt.

Det jeg vet er at da trenger jeg virkelig hjelp og TETT oppfølging, hvis ikke ender det ut i store depresjoner og ikke noe mat inn. Vært der så alt for mange ganger før.

Noen ideer til hvor jeg kan få slik hjelp? Prøvde sånn slankegreier i form at Grete Roede, men det ble bare tull av det..

Og stresse, det kan jeg i allefall gjøre mindre av :ler:

og missbumblebee: takk :klem:

og nå skal jeg titte meg rundt etter en annen lege, tror jeg...

Skrevet

Har du sjekket om du er insulinresistent? Spoer legen om aa faa det sjekket. Du kan evt. faa metformin for det, mange gaar ned i vekt naar de begynner med det.

Proev aa unngaa sukker, hvitt mel og andre hoeyglykemiske matvarer - du vet sikkert allerede at du boer unngaa det hvis du har PCOS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...