AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Sitter bare og tenker på alt som må gjøres, men orker ingenting. SIkkert mye fordi jeg har en slitsom jobb i helsevesenet. Vi har BARE enebolig og hage, har ikke hytte,bår, bobil o.l. Føler "alle" styrer på med maling, hage, oppussing, terassebeising, nytt tak, osv osv...hvordan har folk overskudd? Føler at når jeg har gjort det mest nødvendige som å handle, lage mat, vaske klær, klipt plen m.m så er det ikke meir energi igjen. Hvordan får alle det til? Skjønner ikke... Anonymkode: fa647...089 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sitter bare og tenker på alt som må gjøres, men orker ingenting. SIkkert mye fordi jeg har en slitsom jobb i helsevesenet. Vi har BARE enebolig og hage, har ikke hytte,bår, bobil o.l. Føler "alle" styrer på med maling, hage, oppussing, terassebeising, nytt tak, osv osv...hvordan har folk overskudd? Føler at når jeg har gjort det mest nødvendige som å handle, lage mat, vaske klær, klipt plen m.m så er det ikke meir energi igjen. Hvordan får alle det til? Skjønner ikke... Anonymkode: fa647...089 Kanskje du skulle ta deg en tur til legen? Hvor gammel er du? Anonymkode: 4e07d...98e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 Ja, jeg er overveldet. Jeg er blitt syk og delvis sykemeldt nå, da, så er ekstra overveldende når ikke helsa spiller på lag og man fysisk ikke har mulighet å klare alt. Men selv da jeg var frisk syntes jeg det var håpløst å bare få oversikt over alt vedlikehold og husarbeid man liksom burde gjøre. Hus, små unger, hage, kjæledyr og jobb er ihvertfall mer enn nok for oss. Glad vi ikke har hytte og båt. Jeg har blitt mye flinkere til å legge lista lavere. Og ikke minst slutte å sammenligne seg med andre. Gjør det som gir deg glede. Anbefales! Anonymkode: 8c6c3...da1 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sitter bare og tenker på alt som må gjøres, men orker ingenting. SIkkert mye fordi jeg har en slitsom jobb i helsevesenet. Vi har BARE enebolig og hage, har ikke hytte,bår, bobil o.l. Føler "alle" styrer på med maling, hage, oppussing, terassebeising, nytt tak, osv osv...hvordan har folk overskudd? Føler at når jeg har gjort det mest nødvendige som å handle, lage mat, vaske klær, klipt plen m.m så er det ikke meir energi igjen. Hvordan får alle det til? Skjønner ikke... Anonymkode: fa647...089 Prioriteringer. Hvis jeg skal male et rom så får det flyte litt i resten av huset. Dessuten ; alle disse prosjektene er livstidsjobb. Ikke sikkert jeg kommer i mål før jeg dør. Men jeg koser meg med å drive med ting hjemme. Anonymkode: dc0a7...b16 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Prioriteringer. Hvis jeg skal male et rom så får det flyte litt i resten av huset. Dessuten ; alle disse prosjektene er livstidsjobb. Ikke sikkert jeg kommer i mål før jeg dør. Men jeg koser meg med å drive med ting hjemme. Anonymkode: dc0a7...b16 Samme her. Nå er det kaos med barneleker i stua og i gangen er det et tårn av yttertøy, men skal hente akryl til lister så det er klart til maling i morgen om man dropper å se på tv og mobil før f.eks 22:30 rekker man mye. Anonymkode: ba3d8...72a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Sitter bare og tenker på alt som må gjøres, men orker ingenting. SIkkert mye fordi jeg har en slitsom jobb i helsevesenet. Vi har BARE enebolig og hage, har ikke hytte,bår, bobil o.l. Føler "alle" styrer på med maling, hage, oppussing, terassebeising, nytt tak, osv osv...hvordan har folk overskudd? Føler at når jeg har gjort det mest nødvendige som å handle, lage mat, vaske klær, klipt plen m.m så er det ikke meir energi igjen. Hvordan får alle det til? Skjønner ikke... Anonymkode: fa647...089 Føler partneren din det likt? Anonymkode: 209b4...249
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Jeg føler veldig mestring og tilfredshet når jeg har gjort noe med huset. Et lite prosjekt noen ganger i uken Jeg jobber også i helsevesenet, og synes det er deilig å bruke kroppen annerledes. Og slippe tankearbeidet. Verandaen som må beises krever arbeid, men veldig lite tankevirksomhet. Synes det er fin avveksling Anonymkode: a6866...197
Gjest Chicchi Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 Uff ja, man blir sliten av sånt. Jeg tror mennesker har det bedre når de har det ryddig rundt seg. Dette har hjulpet meg: - Jeg skaffet robotstøvsuger, og den brukes flittig. -Jeg kjøpte større skittentøyskurv. Får plass til flere klær og man kan tillate seg å gå litt lenger mellom hver gang. -Har en stor og ganske fin kurv i stua hvor jeg slenger absolutt alle leker. Så lenge beholderen er lekker, kan alt ligge litt hulter til bulter -Lav terskel for å sette ting i oppvaskmaskin. Gryter, stekepanner og alt man "egentlig" skal ta for hånd. Inn med det!
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 Å pusse opp i hytt og pine er bare tull. Hvorfor følge alle trender, om man liker hjemmet sitt? Vet om noen som styrer med oppussing hvert femte år omtrent. Unødvendig om man har et klassisk hjem med solide møbler. Resten? Det handler om rutiner! Har man gode rutiner og faste dager til ting, så er det mye mindre stress. Å gå og grue seg til f.eks husvask, er mer slitsomt enn å faktisk bare ta seg sammen og få det gjort. Jeg er over 50. Har alltid lagt opp til at ting gjøres tirsdag, onsdag og torsdag. Vil slappe av fredag etter jobb, nyte helga, og ha en rolig kveld mandag etter jobb. På den måten føler jeg at jeg får noen rolige dager på rad. Var fint å gjøre det sånn da vi hadde barn hjemme også. Noen dager med lite stress og mas. Alltid hatt vaskedag torsdager. Mine foreldre gjorde akkurat det samme. Fredag til søndag kveld var familietid, turer og kos. Anonymkode: c7e50...944 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #10 Skrevet 28. mai 2023 Jeg føler deg TS! Vi bodde i enebolig med relativt stor hage og solgte den rett og slett fordi vi ikke orket alt vedlikeholdet og det løpende arbeidet. Typisk hus fra sent 80-tall som har nådd det glade 30-tallet på alder og eksploderer av vedlikeholdsbehov i de kommende årene selv om det meste var i god stand. Endte opp med å kjøpe prospekt på nytt rekkehus uten hage slik at vi eliminerer det aller meste av utendørs arbeid. Mindre er det også, og mer arealeffektivt. Barna trives bedre fordi det alltid er noen å leke med samt totalt areal for lek og utfoldelse er så mye større selv om det ikke er vi som eier fellesarealene alene. Vi har prøvd drømmen med stort hus og tomt og stakittgjerde og forstår ikke hvorfor det er så viktig for folk med enebolig. Tiden vi har til overs bruker vi på barna, hverandre og naboene som et helt fantastiske 🥰 Anonymkode: 3efbf...052 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #11 Skrevet 28. mai 2023 Ble minimalist og livet er blitt helt utrolig mye enklere spesielt siden jeg har barn. Utrolig deilig å bruke 15 minutter hver dag på å rydde HELE huset inkludert kjøkken, 2 barnerom, ytterganger og stue. Nevner disse fordi det er rom jeg ser et tidkrevende hos barnefamilier. Anonymkode: dc83a...df0
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #12 Skrevet 28. mai 2023 Det er en grunn til at vi foretrekker leilighet. Mye mindre arbeid og forpliktelser Anonymkode: cebfb...d60 1
Hannah80 Skrevet 28. mai 2023 #13 Skrevet 28. mai 2023 Glad jeg bor i en leilighet på 65 kvm, uten hage. Hadde aldri orket et digert hus😎 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #14 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du skulle ta deg en tur til legen? Hvor gammel er du? Anonymkode: 4e07d...98e snart 50.... Anonymkode: fa647...089
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #15 Skrevet 29. mai 2023 Jeg er som deg, ts. Hater det arbeidet som følger med en enebolig. Har hatt enebolig i 30 år, nå er endelig barna flyttet ut og jeg flytter til leilighet. Gleder meg enormt. I forbindelse med salget måtte vi ta tilstandsrapport, og det var en mengde med ting som måtte gjøres. Huset ble gudskjelov solgt til prisantydning. Etter at jeg flyttet i enebolig har jeg aldri forstått det presset som er i samfunnet om at det er det beste. Det er sinnsykt med arbeid, og mye kan man ikke gjøre selv. Dyre håndverkere må leies inn, man må ta fri fra jobb. Vi flyttet ikke til noe annet da barna var i skole, og det ikke var leiligheter/rekkehus her. Anonymkode: edebb...43a 1
Snok1 Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 Jeg ser på det som en livsstil som holder meg aktiv. Jeg bor i et gammelt og spesielt hus og jeg ser på meg selv som en røkter av god arkitektur og byggetradisjon. Jeg lager med en realistisk plan for store og små prosjekter og ser på huset som helhet som en kontinuerlig forvalteroppgave.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 Vi kjøpte relativt nytt (2018), med bare én liten TG2 feil og ingenting annet, og det gjorde vi fordi vi vet våre egne begrensninger 😅 Vi har bare standard vedlikehold å ta oss av og det er relativt lite, og kommer til å være det i mange, mange år til. Eneste som kan irritere er at forrige eierne ikke var vandt til å bo i hus, så vedlikeholdet vårt i år er ekstra stort fordi de ikke gjorde noen ting mens de bodde her - ikke har de beiset plattingen ute, ikke har de renset takrennene på høsten, ikke har de luket ugress etc. Så dette blir ekstra store jobber vårt første år her. Og det er jo det som er greia, gjør man litt og litt, så blir det ikke store, tidkrevende prosjekter. Gjennom husforsikringen får vi takstmann på besøk hvert 4. år som avlegger ny tilstandsrapport slik at vi kan ta tak i nye grader av TG feil som naturlig oppstår over tid med én gang, og ikke om 20 år når feilene har vokst seg store og dyre. Også gjelder det å ta snarveier i hverdagen der man kan, vi har gryter og stekepanner som kan gå i oppvaskmaskinen, vi har kjøpt tørketrommel for å få unnagjort klesvask hurtigere, vi har en fin, snasen robotstøvsuger som pliktoppfyllende suser over gulvet flere ganger i uken med moppefunksjon, så slipper vi å tenke på dét og. Og vi har ikke barn enda engang 😅 Anonymkode: 09c52...074
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå