AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Jeg tenkte å innføre C-vitaminserum i hudpleierutinen min, men må jeg bruke det hver eneste dag for å ha effekt? Jeg leser også at det helst skal inngå i en morgenrutine, men hvordan blir det da hvis jeg trener om morgenen? Jeg pleier å smøre meg med solkrem før jeg drar ut og trener, og så renser jeg ansiktet når jeg kommer hjem igjen 2 timer senere i dusjen. Skal jeg da påføre c-vitaminserumet før jeg drar på trening, eller vente til etter jeg har dusjet og renset huden litt senere på dagen? Anonymkode: 17c90...583
Roci Skrevet 29. mai 2023 #2 Skrevet 29. mai 2023 Serumet vil ha effekt selv om du ikke bruker det hver dag, i alle fall dersom du velger en av de formene for c-vitamin som har dokumentert effekt. Det kommer også litt an på hvilken effekt du ønsker, ettersom ulike former for C-vitamin har litt ulike egenskaper. Du kan lese mer om C-vitamin her og her. Det er viktig at du ikke starter med den høyeste konsentrasjonen - dersom du bruker et serum med ren askorbinsyre, er det tilstrekkelig med 10-15% til å begynne med. Ta en patch-test før du begynner å bruke det, og la huden tilvenne seg gradvis. Begynn med et par morgener i uka - ikke påfølgende dager - i noen uker, øk deretter til tre osv. Trapp ned eller slutt umiddelbart hvis du merker at huden blir irritert. Jeg ville ventet med å påføre c-vitamin til etter at du har dusjet og renset huden senere på dagen. Husk solkrem da også 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #3 Skrevet 29. mai 2023 Jeg ville også ventet til høsten med å starte med vitamin c. Grunnet den sterke solen vi har nå om sommeren. Med mindre du bor en plass med lite sol om sommeren da. Du skal bruke MYE solkrem når du bruker vitamin c serum og det er sommer. Spesielt når huden er i tilvenningsfase. Anonymkode: b3af0...fbf
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #4 Skrevet 29. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville også ventet til høsten med å starte med vitamin c. Grunnet den sterke solen vi har nå om sommeren. Med mindre du bor en plass med lite sol om sommeren da. Du skal bruke MYE solkrem når du bruker vitamin c serum og det er sommer. Spesielt når huden er i tilvenningsfase. Anonymkode: b3af0...fbf Her står det litt motsatt av det du sier. At c-vitamin faktisk beskytter mot uv-strålene. https://skinsecret.no/hvordan-c-vitamin-kan-redde-huden-din-i-sommer/ Anonymkode: 3d31d...7ea 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #5 Skrevet 29. mai 2023 Roci skrev (1 time siden): Serumet vil ha effekt selv om du ikke bruker det hver dag, i alle fall dersom du velger en av de formene for c-vitamin som har dokumentert effekt. Det kommer også litt an på hvilken effekt du ønsker, ettersom ulike former for C-vitamin har litt ulike egenskaper. Du kan lese mer om C-vitamin her og her. Det er viktig at du ikke starter med den høyeste konsentrasjonen - dersom du bruker et serum med ren askorbinsyre, er det tilstrekkelig med 10-15% til å begynne med. Ta en patch-test før du begynner å bruke det, og la huden tilvenne seg gradvis. Begynn med et par morgener i uka - ikke påfølgende dager - i noen uker, øk deretter til tre osv. Trapp ned eller slutt umiddelbart hvis du merker at huden blir irritert. Jeg ville ventet med å påføre c-vitamin til etter at du har dusjet og renset huden senere på dagen. Husk solkrem da også Tusen takk! Jeg renser jo igjen på kvelden, typ 7 timer senere etter dusj rundt kl 22, men 7 timer er kanskje tilstrekkelig for at det vil virke? Beklager litt "dumme" spørsmål, men jeg er ganske fersk på dette her 😅 Anonymkode: 17c90...583
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #6 Skrevet 29. mai 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Her står det litt motsatt av det du sier. At c-vitamin faktisk beskytter mot uv-strålene. https://skinsecret.no/hvordan-c-vitamin-kan-redde-huden-din-i-sommer/ Anonymkode: 3d31d...7ea Min erfaring er motsatt. Anonymkode: b3af0...fbf
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #7 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ville også ventet til høsten med å starte med vitamin c. Grunnet den sterke solen vi har nå om sommeren. Med mindre du bor en plass med lite sol om sommeren da. Du skal bruke MYE solkrem når du bruker vitamin c serum og det er sommer. Spesielt når huden er i tilvenningsfase. Anonymkode: b3af0...fbf Dette er jo bare sprøyt. Vitamin A derimot - det skal man være meget forsiktig med i sommermånedene. Anonymkode: 88ee6...5ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå