mamma92 Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Jeg er 31 år, trebarnsmamma i full jobb. Før var jeg relativt aktiv, men nå har ting stopper helt opp for meg, og i tillegg har kiloene sneket jeg på, og det hjelper nok ikke på. Jeg har vært hos lege, tatt prøver, alt ser fint ut, bortsett fra lite jern. Nå har jeg gått på jerntabletter siden før jul, uten bedring i formen. siden vi fikk siste barn, som snart er to år siden, har jeg følt meg: - ekstremt trøtt og sliten hele tiden. (Kan sove lenge om morgenen i helga, men trenger allikevel powernap på ettermiddagen) -Jeg har fått månedlige migreneanfall, kan være ukentlig også (aldri hatt før), -hukommelsestap (kan ha fått svar på noe jeg spurte om for 1 dag siden, men der er helt borte. Kommer heller ikke på det når vedkommende påpeker ar jeg har sport og fått svar før)glemmer mye, opplevd dette mange ganger i det siste. - har begynt å stamme, finner ikke ord, snakker plutselig veldig utydelig. - ikke fysisk vondt i kroppen, men det «murrer», det nærmeste jeg kan sammenligne det med en en lett hodepine som man kan «leve med» uten smertestillende. de fleste dagene er litt under ok, jeg er på jobb, og får vært med ungene til de er i seng, så er det som regel strak ut på sofaen. En til to dager i uka har jeg dårlige dager, der jeg føler jeg går på halvt batteri. Alt tar mye lengre tid å få gjort, og jeg får ikke gjort det som trenges. Ikke bestandig jeg kommer meg på jobb, men har mulighet for hjemmekontor. Og en gang i mnd/annenhver mnd kanskje, har jeg en supergod dag hvor jeg kunne ha ommøblert hele huset og sprunget fjelltur. Da får jeg gjort ALT og føler meg som en skikkelig superwoman, men får som regel en knekk en til to dager etterpå. legen har konkludert med at jeg har «småbarnstretthet», men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at det er bare det, så har lyst å ta opp tråden igjen der, men føler jeg må ha noe å legge på bordet. I det siste har jeg vært litt mer inne på tanken på utmattelsessyndrom/ ME, men føler ikke alt stemmer? noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 ME med full jobb? Nei. Anonymkode: 8edda...c1e 2
mamma92 Skrevet 28. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): ME med full jobb? Nei. Anonymkode: 8edda...c1e Ok, leste en plass at det fantes ulike grader, og jeg har blitt en del værre etter påske. Er aldri 7,5 timer 5 dager i uken på jobb, men jobber hjemmefra når jeg ikke klarer å komme meg avgårde. Men jeg føler bare at dette er mer enn «småbarnstrøtthet», for det blir aldri bedre, føles det ut som 😅
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 Har det helt likt som du skriver. Har også begynt å lure på om det er noe mer som ligger under. Har leddgiktdiagnose fra før jeg fikk barn, godt medisinert og lite plager av det da. Men utrolig stor forskjell på formen generelt før og etter barn. Så de skylder på leddgikten for min del. Men jeg tror det er noe mer.. tenkt på alt fra ME til en eller annen hormon-tilstand… Anonymkode: b38ea...d97
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 Kan du ikke prøve å godta at du er sliten? Det tar på å være småbarnsforeldre, vi er alle søkk slitne og ALLE trenger å hente seg inn iblant (ofte!). En dupp på sofa eller å legge seg tidlig flere ganger i uka er ikke unormalt. Hvorfor må det være noe "galt" med det egentlig? Prøv å slutt å følge såkalte "supermammaer" på sosiale medier heller.. Det er skapt et usunt bilde av dagens mødre og alt vi SKAL klare, vi jobber tross alt 200% daglig. Det som gjør oss mest slitne av alt er når vi sammenligner oss selv med alle vi tror er så mye "bedre".. Anonymkode: 69bb1...57b 5 2
mamma92 Skrevet 28. mai 2023 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har det helt likt som du skriver. Har også begynt å lure på om det er noe mer som ligger under. Har leddgiktdiagnose fra før jeg fikk barn, godt medisinert og lite plager av det da. Men utrolig stor forskjell på formen generelt før og etter barn. Så de skylder på leddgikten for min del. Men jeg tror det er noe mer.. tenkt på alt fra ME til en eller annen hormon-tilstand… Anonymkode: b38ea...d97 Huff ❤️ håper dere finner ut av det!
mamma92 Skrevet 28. mai 2023 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke prøve å godta at du er sliten? Det tar på å være småbarnsforeldre, vi er alle søkk slitne og ALLE trenger å hente seg inn iblant (ofte!). En dupp på sofa eller å legge seg tidlig flere ganger i uka er ikke unormalt. Hvorfor må det være noe "galt" med det egentlig? Prøv å slutt å følge såkalte "supermammaer" på sosiale medier heller.. Det er skapt et usunt bilde av dagens mødre og alt vi SKAL klare, vi jobber tross alt 200% daglig. Det som gjør oss mest slitne av alt er når vi sammenligner oss selv med alle vi tror er så mye "bedre".. Anonymkode: 69bb1...57b Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke bare sliten, og det hjelper ikke å slappe av selv om det gjør det hele tiden. Jeg er like sliten når jeg står opp om morgenen, så jeg ønsker ikke å godta dette, for jeg har vært utbrent før, men dette er noe annet. Det har blitt slik at jeg strekker ikke til med husarbeid, klærne kan hope seg opp til barna ikke har rene klær igjen, det kan stå middagsrester på kjøkkenbenken i dagesvis, jeg kan begynne å fylle søppel i ny pose fordi jeg ikke orker å gå ut med den fulle. Det har ikke vært slik før, og nå har det pågått i snart 2 år. Jeg tror ikke det skal, eller bør være slik 😬 1
NakenPanda Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 Herregud alle går rett på fantasi diagnoser. -Du er 3 barns mor -Du er i fullt arbeid -Du har blitt eldre -Du har blitt mindre trent og små tjukk SKaff deg mer tid i dagen å trene litt mer og spis mindre drit så skal du se at det meste ordner seg Long Covid come on folkens 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #10 Skrevet 28. mai 2023 mamma92 skrev (46 minutter siden): Ok, leste en plass at det fantes ulike grader, og jeg har blitt en del værre etter påske. Er aldri 7,5 timer 5 dager i uken på jobb, men jobber hjemmefra når jeg ikke klarer å komme meg avgårde. Men jeg føler bare at dette er mer enn «småbarnstrøtthet», for det blir aldri bedre, føles det ut som 😅 Jeg har mild ME og klarer såvidt å jobbe 20 % i perioder (andre perioder ingenting). Er man i full jobb med ME vil man bli verre og verre til man blir så syk at man ikke kommer seg ut av senga (og får alvorlig ME). Jeg dro utslitt på jobb, var helt forvirra og fikk ikke gjort noe, gikk rundt mer selv og unngikk kolleger. Gikk tilbake til bilen etter bare noen minutter på jobb og ble sittende der og ante ikke hvordan jeg skulle klare å kjøre hjem, var helt tom. Gikk fra 100 % jobb til 70 % til 50 % til 30 % til sengeliggende på ganske så kort tid. Jo mer man kjemper jo sykere blir man..💔 Anonymkode: 8edda...c1e 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #11 Skrevet 28. mai 2023 mamma92 skrev (1 time siden): Jeg er 31 år, trebarnsmamma i full jobb. Før var jeg relativt aktiv, men nå har ting stopper helt opp for meg, og i tillegg har kiloene sneket jeg på, og det hjelper nok ikke på. Jeg har vært hos lege, tatt prøver, alt ser fint ut, bortsett fra lite jern. Nå har jeg gått på jerntabletter siden før jul, uten bedring i formen. siden vi fikk siste barn, som snart er to år siden, har jeg følt meg: - ekstremt trøtt og sliten hele tiden. (Kan sove lenge om morgenen i helga, men trenger allikevel powernap på ettermiddagen) -Jeg har fått månedlige migreneanfall, kan være ukentlig også (aldri hatt før), -hukommelsestap (kan ha fått svar på noe jeg spurte om for 1 dag siden, men der er helt borte. Kommer heller ikke på det når vedkommende påpeker ar jeg har sport og fått svar før)glemmer mye, opplevd dette mange ganger i det siste. - har begynt å stamme, finner ikke ord, snakker plutselig veldig utydelig. - ikke fysisk vondt i kroppen, men det «murrer», det nærmeste jeg kan sammenligne det med en en lett hodepine som man kan «leve med» uten smertestillende. de fleste dagene er litt under ok, jeg er på jobb, og får vært med ungene til de er i seng, så er det som regel strak ut på sofaen. En til to dager i uka har jeg dårlige dager, der jeg føler jeg går på halvt batteri. Alt tar mye lengre tid å få gjort, og jeg får ikke gjort det som trenges. Ikke bestandig jeg kommer meg på jobb, men har mulighet for hjemmekontor. Og en gang i mnd/annenhver mnd kanskje, har jeg en supergod dag hvor jeg kunne ha ommøblert hele huset og sprunget fjelltur. Da får jeg gjort ALT og føler meg som en skikkelig superwoman, men får som regel en knekk en til to dager etterpå. legen har konkludert med at jeg har «småbarnstretthet», men jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at det er bare det, så har lyst å ta opp tråden igjen der, men føler jeg må ha noe å legge på bordet. I det siste har jeg vært litt mer inne på tanken på utmattelsessyndrom/ ME, men føler ikke alt stemmer? noen tanker? Utbrent? Kanskje det kan være på sin plass og diskutere en sykemeldingsperioden med din fastlege? Anonymkode: a36ee...8a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #12 Skrevet 28. mai 2023 Du har i hvertfall ikke ME, men at det kan være kronisk eller idiopatisk utmattelse, absolutt. Anonymkode: 73981...ef8
Perelandra Skrevet 29. mai 2023 #14 Skrevet 29. mai 2023 Tråden er ryddet for helseskadelig innhold (vaksinemotstand), spekulasjoner, nedsettende innhold, innlegg av bruker som utgir seg for å være flere personer og svar til dette Perelandra, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #15 Skrevet 29. mai 2023 Dette er ikke vaksinemotstand(!), men med tanke på migrene som du sier at du ikke har hatt før, så er det flere som har blitt henvist til Oslo Universitetssykehus pga. nyoppstått komplisert hodepine etter covid19-vaksine: https://oslo-universitetssykehus.no/kliniske-studier/nyoppstatt-komplisert-hodepine-etter-covid-19-vaksine-covaxhead "Hodepine etter covid-vaksine er relativt vanlig, men i sjeldne tilfeller har vi sett komplisert hodepine som vedvarer. Det trengs mer kunnskap om denne typen hodepine og om mekanismene som forårsaker hodepinen. Målet med dette prosjektet er å forbedre pasientbehandlingen og via forskning få ny innsikt i denne hodepineformen gjennom en klinisk og eksperimentell tilnærming." Håper at legen tar deg på alvor, slik at du får hjelp TS, uansett hva det kan være. ❤️ Anonymkode: 6a184...81d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #16 Skrevet 29. mai 2023 Jeg har kronisk migrene, to barn og full jobb. Kan kjenne igjen mange av symptomene som kommer av hyppige anfall. Disse har blitt noe bedre etter oppstart av forebyggende medisin og at jeg dermed kun ligger på mellom 4-7 anfall i måneden. Men jeg blir sliten, "dum som et brød", glemsk/hjernetåke og får konsentrasjonsvansker når jeg har mange migreneanfall og må ta mye anfallsmedisin. Anonymkode: 9b2cb...10a
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #17 Skrevet 29. mai 2023 Jeg brukte mye krefter på å svare TS og kom med mange god råd som nå er slettet og jeg ikke lagret og overhodet ikke helseskadelig innhold... Tvert imot.... Har ikke krefter til å svare på ny. Håper TS så mitt svar før dere gjorde dette!!! Er ingen vaksinemotstander men sa at mange har fått ME etter svineinfluensa så det er mulig å få kanskje også etter denne. Hva med å heller redigere det som er relatert til vaksine og la det andre stå? Anonymkode: 0cbb7...c58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå