Gå til innhold

Det er viktig at menn jobber i barnehage, skole og i helsevesenet. Gi de bedre lønn enn kvinner, så vil menn ha de stillingene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mange år har man prøvd å få menn til å utdanne seg til å bli hjelpepleier, lærer, barnehagelærer og lignende. Men fortsatt er det et stort flertall av kvinner der. Jeg tror at hvis menn som hadde tatt disse stillingene fått bedre lønn enn kvinnene som har de samme stillingene, så hadde flere menn tatt disse jobbene.

Hvorfor kan ikke det gjøres? Det er f.eks så viktig at lille Per på 2 år, ikke bare har kvinner/tanter i barnehagen sin, men også menn. Samme som når han begynner på skole.

Gi menn en vesentlig høyere lønn enn det kvinnene får i disse yrkene og menn vil søke seg til disse yrkene. Det ville også bidratt til bedre arbeidsmiljø og mindre drama på disse plassene, noe alle har godt av.

Hadde du støttet et slikt forslag?

Anonymkode: b44ba...215

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lik lønn for likt arbeid! Ferdig snakka 

Anonymkode: eab43...375

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette er uten et snev av tvil det absolutt dummeste jeg noen gang har lest på kåge.

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at menn ikke ønsker å jobbe innen omsorg, uansett hvor godt betalt det er.

Anonymkode: 488df...3e4

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lik lønn om du har lik kompetanse og lik jobb.

Anonymkode: 66fc4...2d6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjelper nok ikke om lønnen dobles.

AnonymBruker
Skrevet

Menn får allerde bedre betalt for likt arbeid.

Dessuten lurer jeg på om jeg, som kvinnelig ingeniør, ikke da burde få bedre betalt enn mine mannlige kolleger? Det er viktig med en høyere kvinneandel i teknisk sektor. Vi lager løsninger som skal komme hele samfunnet til gode, og da trenger vi alle perspektiver!

Anonymkode: d7a0d...f01

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer og elsker barna jeg jobber med. Gjør alt for dem. Men jeg får så mye kritikk for at jeg blir glad i dem og alt for involvert. Foreldrene er alltid fornøyde med meg, men kollegaer og sjefer kjefter på meg. Jeg trodde det var slik vi skulle være. Ikke kalde og sure slik som mange av mine kollegaer er. Jeg orker snart ikker mer.

Anonymkode: 2e474...381

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lik lønn om du har lik kompetanse og lik jobb.

Hos samme arbeidsgiver, og har samme ansiennitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen støtter et forslag som skaper økonomiske og sosiale forskjeller i samfunnet. Lik lønn for likt arbeid.

Anonymkode: 34ab4...218

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dessuten lurer jeg på om jeg, som kvinnelig ingeniør, ikke da burde få bedre betalt enn mine mannlige kolleger? Det er viktig med en høyere kvinneandel i teknisk sektor. Vi lager løsninger som skal komme hele samfunnet til gode, og da trenger vi alle perspektiver!

Ja, hva tenker ts om det? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det trengs menn i barnehage og skole, men for oss som jobber i barnehage er det ikke likestilling. Mange menn behandles annerledes. Som helter. DE får ikke korreksjon eller veiledning om de gjør en dårlig jobb: F.eks sitter på tlf, ikke vil skifte bleier, herjer med barna, men klarer ikke roe de ned igjen. Menn jeg har jobbet med i barnehage får høyere lønn og flere fordeler. Nyutdannet unge menn (egentlig gutter) som starter på høyere lønnsnivå enn kvinnelige kollegaer fordi det er stas å ansette menn. Kvinnelig pedagog med 20 års erfaring får ikke jobben. Dette er de som ikke kom inn på den utdanningen de ville og tenkte de skulle ta den "enkle" bacheloren, eller smågutter som jobber i bhg etter vgs. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at det trengs menn i barnehage og skole, men for oss som jobber i barnehage er det ikke likestilling. Mange menn behandles annerledes. Som helter. DE får ikke korreksjon eller veiledning om de gjør en dårlig jobb: F.eks sitter på tlf, ikke vil skifte bleier, herjer med barna, men klarer ikke roe de ned igjen. Menn jeg har jobbet med i barnehage får høyere lønn og flere fordeler. Nyutdannet unge menn (egentlig gutter) som starter på høyere lønnsnivå enn kvinnelige kollegaer fordi det er stas å ansette menn. Kvinnelig pedagog med 20 års erfaring får ikke jobben. Dette er de som ikke kom inn på den utdanningen de ville og tenkte de skulle ta den "enkle" bacheloren, eller smågutter som jobber i bhg etter vgs. 

Jeg jobbet ved en skole og sfo som fagarbeider for mange år siden. Kjenner meg igjen i dine beskrivelser. Det var 2 mannlige assistenter som fikk bedre lønn og kjekkere arbeidsoppgaver enn det vi andre fikk. Vi tok det opp og ble forklart at de hadde ansvar for familie ol, som om vi andre ikke hadde det 🤯. Det ble et rabalder da fagforbundet kom på banen. Tilliten og relasjonen til ledelsen ble ødelagt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om det er snakk om jobber som lønnes i timillionersklassen, ja. Ikke andre.

På kvinnedagen prøvde noen seg på at kvinnelige blikkenslagere hadde lavere betalt enn mannlige, men det kom etterhvert frem at både menn og kvinner ble likt lønnet i de aktuelle bedriftene. Selvsagt. 

Endret av Kokeplate
AnonymBruker
Skrevet

Det ville vært langt mer enn de fleste oppegående kvinnene som jobber i denne sektoren hadde funnet seg i (men en effektiv måte å bli kvitt kompetanse på).

Anonymkode: 7db6f...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

I mange år har man prøvd å få menn til å utdanne seg til å bli hjelpepleier, lærer, barnehagelærer og lignende. Men fortsatt er det et stort flertall av kvinner der. Jeg tror at hvis menn som hadde tatt disse stillingene fått bedre lønn enn kvinnene som har de samme stillingene, så hadde flere menn tatt disse jobbene.

Hvorfor kan ikke det gjøres? Det er f.eks så viktig at lille Per på 2 år, ikke bare har kvinner/tanter i barnehagen sin, men også menn. Samme som når han begynner på skole.

Gi menn en vesentlig høyere lønn enn det kvinnene får i disse yrkene og menn vil søke seg til disse yrkene. Det ville også bidratt til bedre arbeidsmiljø og mindre drama på disse plassene, noe alle har godt av.

Hadde du støttet et slikt forslag?

Anonymkode: b44ba...215

Nei. I de yrkene sliter de generelt med å få tak i fagutdannete, så de burde øke lønna til lærere, barnehagelærere og sykepleiere generelt, men ha lønn ut fra utdanning og ansiennitet og ikke ut fra kjønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er jo langt fra like viktig som barns oppvekst. 

Anonymkode: b11b7...02c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kokeplate skrev (44 minutter siden):

Hjelper nok ikke om lønnen dobles.

Joda, men poenget mitt var at menn ikke bør ha høyere lønn i disse yrkene bare fordi de er menn. 

Skrevet

Kjønnsulikelønn er heldigvis ulovlig ❤️

Skrevet

Det blir diskriminering på bakgrunn av kjønn og det er ikke lovlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...