Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om folk som sier dette?

De som klarer å stå i en jobb 100% helt til de skal føde MYE bedre en de som er dårlig og blir sykemeldt?

Anonymkode: 01a71...b08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men man kan bli syk av å være gravid 

Anonymkode: dead6...dcc

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sant. 

Hverken graviditet eller mensen er sykdom, men dårlig blir jo mange av begge deler.

Anonymkode: f3d7e...f39

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett ned på mennesker som kommer med slike kommentarer. Jeg hadde tenkt at de er kunnskapsløse og at et voksent menneske burde vite at hver graviditet kan være forskjellig. 

Anonymkode: b5663...bf7

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen spiller ikke på lag med seg selv i mange tilfeller under et svangerskap. I utgangspunktet er ikke graviditet en sykdom, men kan fort bli veldig veldig syk av det. 

Anonymkode: 5d69f...9ae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Graviditet sugde all livskraft ut av meg. Spesielt i begynnelsen og på slutten. Jeg hovnet opp i hender og føtter. Fikk høyt blodtrykk, og svangerskapsdiabetes. Hadde svangerskapsforgiftning og klarte de siste ukene ikke stå på bena i mer enn 10-15 minutter før jeg ble utslitt. 

Om noen hadde kommet til meg og sagt jeg var gravid og ikke syk så jeg burde komme meg på jobb så hadde jeg kanskje blitt mannevond..

Endret av frøkna
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av å høre det. Fyllesyke er heller ingen sykdom, og er også selvforskyldt. Det betyr ikke at man ikke kan bli grisedårlig av det allikevel. 

Nei graviditet er ingen sykdom, men jeg for eksempel fikk hyperemesis og har aldri vært så dårlig i hele mitt liv. Det var fare for både mitt og babyens liv. Så hva er det folk som sier dette egentlig er ute etter? Man trenger ikke være veldig dårlig før graviditeten kjennes kjempetung heller. 

Anonymkode: 87137...79d

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mange (menn?) mener at bekkenløsning, kvalme, oppkast, høyt blodtrykk og svangerskapsdiabetes for å nevne noe, ikke er en sykdom?

notert.

Anonymkode: 8030e...fe3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så mange (menn?) mener at bekkenløsning, kvalme, oppkast, høyt blodtrykk og svangerskapsdiabetes for å nevne noe, ikke er en sykdom?

notert.

Anonymkode: 8030e...fe3

Nei det er ikke sykdom men relatert til svangerskapet 

Anonymkode: 670f8...956

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ingen sykdom. Det er derimot en tilstand med potensielt dødelig utfall. 

Et brukket ben er heller ikke en sykdom. 

At noe ikke er en sykdom har altså lite å si for hvor plaget man er eller hvor lite/mye man har «lov» til å klage.

Anonymkode: d8f70...931

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De som klarer å stå i en jobb 100% helt til de skal føde MYE bedre en de som er dårlig og blir sykemeldt?

Jeg hadde ikke mulighet til å jobbe store deler av graviditetene. Bare hyperremesis er nok til at jeg måtte holde meg hjemme. Jeg var innlagt flere ganger fordi jeg måtte ha intravenøs væske.

Så kom bekkenløsning senere og med min jobb den gang så kunne jeg ikke jobbe. Å gå ca 25000 skritt daglig på jobb med bekkenløsning sier seg selv ville vært svært krevende.

Så man kan være dårlig selv om graviditet i seg selv ikke er en sykdom.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det å være gravid er jo ikke en sykdom… Man er gravid. Men følgene som kan komme kan være ekstremt krevende slik at man ikke er i stand til å fungere optimalt. Opplever at folk bruker «graviditet er ingen sykdom» til å få gravide som har utfordringer til å føle seg enda mer crap. Den setningen bør ikke eksistere eller brukes… Noen gravide fungerer fint, andre klarer kanskje ikke gå pga ekstreme bekkensmerter, kaster opp hele tiden, klarer ikke holde på næring, blir innlagt på sykehus pga komplikasjoner… det er mye som kan medfølge, men i seg selv er ikke det å være gravid en sykdom, nei. 

La oss heller bare være empatiske ovenfor gravide istedenfor å få de til å føle seg enda mer udugelige og fæle for at de ikke strekker til 100% i en periode hvor de gror et barn inni kroppen.

Anonymkode: af3e5...f8e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det sier sitt om de som sier slikt, at de ikke har interesse av å sette seg inn i andres situasjon. Jeg har endometriose og har selv fått i fleisen at mensen ikke er en sykdom, så folk lirer av seg mye rart. 

Anonymkode: bb27b...535

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Svangerskapsdiabetes, svangerskspsforgiftning og hyperemesis er sykdommer. :himle:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er ikke graviditet en sykdom, og man blir da heller ikke sykmeldt fordi man er gravid.vdey betyr jo ikke at man under graviditet får plager som krever sykmelding. 

Anonymkode: 235e2...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Svangerskapsdiabetes, svangerskspsforgiftning og hyperemesis er sykdommer. :himle:

Enig. 

Anonymkode: 5d69f...9ae

Skrevet

Tenker at de er skikkelig tomskalla og ignorante når de sier noe slik.
Jeg har kun hørt det uttrykket brukt for å bagatellisere risiko og ulemper med svangerskap, spare penger eller latterliggjøre gravides behov for riktig helsehjelp.

Det er sant at det ikke er er en sykdom, men det er en kroppslig tilstand som krever tilsyn av helsepersonell, fordi det er veldig belastende for kroppen, og risikabelt for den gravide. Det forhøyer sjansen for en rekke sykdomstilstander, som kan fordre behandling, hvile eller tilrettelegging.
Vi som har vært friske og hatt ukompliserte svangerskap vet også dette, og har ingen saklig grunn til å nedvurdere eller stikke dem som ikke er like heldige.

Spedbarnsdødeligheten har gått veldig ned etter at man har funnet ut mer om hvordan den gravides helse påvirker fosteret, og man har fått økt bruk av sykmeldinger for ting som svangerskapskløe, høyt blodtrykk osv. Skader og dødsfall blant gravide har også gått ned, og vi skal være stolte av at vi har et system som tillater oss å være trygge i den mest risikable prosessen kroppen vår går gjennom.
Dessverre er helsehjelp til gravide og fødende under sterkt press, og er det første som ryker når politikere tar fram sparekniven. Stem klokt, og stem ut dem som vil legge ned fødeavdelinger og ha lang avstand til spesialister.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye bedre? Enn hva? Hvorfor er det en konkurranse? Hvorfor skal man sammenligne? Får man en premie for å stå i jobb til siste dag? Er det skam å være syk? Nei. Folk skal lytte til kroppen sin! 

Når det er sagt, så ble jeg lei av at folk spurte meg når jeg skulle sykemelde meg. «Hæ? Jobber du fremdeles?». Så det var også helt tydelig for meg en forventning at man ikke jobber. Det liker jeg ikke så veldig godt for da føler jeg nettopp disse «ekke sykdom» dukker opp og får litt grorot. Altså hvis folk sykemelder seg fordi man er gravid, og ikke fordi man er faktisk dårlig eller har en belastning. 

Anonymkode: 2618f...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste formålet det uttrykket har er å bagatellisere plager som kommer med svangerskapet. Synes det er provoserende.

Anonymkode: 8b90d...5ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Diabetes er en sykdom. Det samme med hyperemesis. 

Anonymkode: ac512...005

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...