Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har gjort det? Hvor gammel var du? Hvor mange barn hadde du? Angret du i ettertid eller ikke? 

Anonymkode: edac9...7f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det. 3 barn, er 40 år. Ikke angret.  Tok 5-10 min ekstra etter KS. 

Anonymkode: fb5eb...8f3

AnonymBruker
Skrevet

33 år og kun ett barn. Var 100% sikker i valget mitt og har ikke angret.

Anonymkode: fb08b...38e

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerdatter gjorde det, hun var 28 år hadde fått to barn og så seg ferdig med barn.

Tror ikke hun har angret seg.

Anonymkode: 7bb84...82f

Skrevet

Jeg gjorde det. Var 30 år og hadde da tre barn. Aldri angret. Spesielt ikke siden mannen min (som var inneforstått med valget og enig, da) senere ombestemte seg og ønsket flere barn. Redd jeg hadde latt meg overtale om jeg ikke var sterilisert, og jeg ønsket virkelig ikke flere barn. Det var et veldig godt gjennomtenkt valg fra min side, og samtlige av mine tre barn er blitt til på prevensjon (piller og hormonspiral), så jeg stolte ikke på prevensjon lenger, og orket ikke flere slike overraskelser. Selv om jeg selvfølgelig er glad for barna jeg har. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk spørsmålet og et infoskjema mens jeg lå med rier og ventet på hastekeisersnitt 😂 Det var barn nr 3. Jeg klarte naturligvis ikke å ta stilling til det, jeg visste ikke at det var en mulighet engang før jeg fikk "forresten, skal vi sterilisere deg i samme slengen" midt under en rie 🥲

Babyen er 3 mnd nå og selv om jeg på ingen måte ønsker flere barn nå så vet jeg ikke om det hadde stresset meg om jeg hadde gått for det 🙊

Anonymkode: 7a586...74d

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det under keisersnittet med andre barnet som lå i seteleie. Er såå glad for at jeg kom på denne muligheten. Jeg var 39 år og tålte ikke hormonprevensjon. Sikre perioder var en stressende og ikke særlig sikker prevensjonsmetode. Hadde heller ikke lyst på flere barn eller turt å ta risikoen for komplikasjoner mht alder om jeg skulle blitt gravid. Inngrepet tok bare ett par minutt ekstra. Det hadde blitt en stor operasjon og kostet en del om det skulle blitt gjort uavhengig av keisersnittet senere.

Anonymkode: 88ebb...184

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Er det mulig å få keisersnitt for å strtilisere seg i samme slengen?

Anonymkode: 86794...add

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Spør på sykehuset. (Dvs - be om henvisning fra fastlege eller jordmor hvis det er aktuelt for deg). Offisielt kan man ikke velge keisersnitt alene på grunn av sterilisering i Norge, men jeg er ganske sikker på at sykehusene stort sett aksepterer alt som er faglig forsvarlig dersom man ber om det. Så svaret blir i praksis antagelig ja. 

Anonymkode: b8249...c65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør på sykehuset. (Dvs - be om henvisning fra fastlege eller jordmor hvis det er aktuelt for deg). Offisielt kan man ikke velge keisersnitt alene på grunn av sterilisering i Norge, men jeg er ganske sikker på at sykehusene stort sett aksepterer alt som er faglig forsvarlig dersom man ber om det. Så svaret blir i praksis antagelig ja. 

Haha, lykke til med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tre barn, steriliserte meg da jeg var 36 (tredje keisersnitt). I babytiden syntes jeg det var trist at jeg aldri mer skulle oppleve å være gravid og ha baby igjen. Men det var 100% riktig, jeg har ikke angret. Vi har ikke kapasitet til flere barn, og vi er slitne.

Anonymkode: 6020c...151

Skrevet

Har en venninne som gjorde det ifm 3 barnet, tror hun er veldig fornøyd,  men du må nok snakke om det før fødsel så de ikke skal tro det er på impuls 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det vil de ikke gjøre. Et keisersnitt er forbundet med større risiko for komplikasjoner enn en sterilisering som tas senere (dvs ikke i forbindelse med keisersnitt). 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen som har gjort det? Hvor gammel var du? Hvor mange barn hadde du? Angret du i ettertid eller ikke? 

Min mor gjorde det i en alder av 35 i forbindelse med at min bror med forløst vha keisersnitt. Mine foreldre var da ferdige med barn og benyttet samtidig muligheten. Veldig greit å slippe og tenke på prevensjon videre. Vi er tre søsken.

Endret av t0nje
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det vil de ikke gjøre. Et keisersnitt er forbundet med større risiko for komplikasjoner enn en sterilisering som tas senere (dvs ikke i forbindelse med keisersnitt). 

Fødsel er også forbundet med risiko. Du kan ikke måle risiko for sterilisering mot risiko for keisersnitt. Det må måles risiko for fødsel + separat sterilisering og risiko for keisernsitt + sterilisering i samme seanse. Det er lite risikoforskjell på keisersnitt og vaginal fødsel, men riktignok litt forskjellig type risiko. Hva slags risiko hun vil ta er opp til ts og sykehuset, ikke deg. Ikke at det bør ha noe å si, men hvis hun får tatt steriliseringen i forbindelse med keisersnitt sparer hun litt over 6000 kr. 

AnonymBruker
Skrevet

Er 35 år å skal ha KS nå i juni. Fått tilbudet (er barn nr 3), men takket nei. Vet aldri hva som skjer i livet, så vil gjerne ha muligheten til å kunne få flere barn om noe skjer. Å beholde fruktbarheten er min «forsikring», selv om jeg per nå ikke ønsker flere. Men om noe skulle skjedd med ett av barna mine, ville jeg trolig få flere.

Anonymkode: 68ad0...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har to barn, begge født ved planlagt ks. Jeg steriliserte meg under siste ks, da var jeg 43 år. Det var litt rart å tenke på i starten men angrer ikke. Jeg blir lett gravid på tross av høy alder, og det er godt å vite at jeg ikke trenger å tenke på prevensjon. 

Anonymkode: 542a9...33b

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (6 timer siden):

Har en venninne som gjorde det ifm 3 barnet, tror hun er veldig fornøyd,  men du må nok snakke om det før fødsel så de ikke skal tro det er på impuls 

Ja,man må fylle ut skjemaet «Begjæring om sterilisering». Jeg gjorde dette på sykehuset.

Anonymkode: 542a9...33b

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (12 timer siden):

Jeg fikk det tilbudt nærmest på tur ned til operasjonsstua mens jeg lå med rier, så det var definitivt ikke noe de mente jeg måtte få god tid til å tenke over 🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...