AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Er litt interessert i hva folket tenker om det de legger ut på sosiale medier. Vet det er vanlig å legge ut et "glansbilder" av livet sitt. Men tenker du noen gang over hvorfor du gjør dette? Hva er det som får deg til å dandere kvikklunsjen og termosen på toppen av fjellet og legge ut på snap, insta, whatever akkurat når du er på fjellet? Eller å snappe ungen din med sekk og sovepose når dere er på skogstur? 17. mai-bilde med striglet familie? Ungene midt i bollebakinga? Hvorfor? For å skryte? Eller er det ikke gjennomtenkt? Gjør det bare fordi "alle gjør det"? ☺️ Har gjort det selv også, men merket at det ble veldig rart til slutt. Nesten bedre å legge ut etterpå, altså ikke i øyeblikket det skjer, men det er jo rart det også. Mener vel egentlig ikke at vi skal legge ut alt rotet, alt som er galt osv. (selv om mange "influensere" gjør det). Jeg bare mener.. Vet ikkje.. Lurer på hvorfor vi holder på som vi gjør. Har du reflektert over dette? Må finne noen studier å lese. ☺️ Anonymkode: d05ff...3d9 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 Jeg legger ikke ut bilder noe sted, jeg laster opp feriebilder i en sky-løsning hvor kun min mor + noen venner har tilgang for å se om de vil. Anonymkode: 4462f...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er litt interessert i hva folket tenker om det de legger ut på sosiale medier. Vet det er vanlig å legge ut et "glansbilder" av livet sitt. Men tenker du noen gang over hvorfor du gjør dette? Hva er det som får deg til å dandere kvikklunsjen og termosen på toppen av fjellet og legge ut på snap, insta, whatever akkurat når du er på fjellet? Eller å snappe ungen din med sekk og sovepose når dere er på skogstur? 17. mai-bilde med striglet familie? Ungene midt i bollebakinga? Hvorfor? For å skryte? Eller er det ikke gjennomtenkt? Gjør det bare fordi "alle gjør det"? ☺️ Har gjort det selv også, men merket at det ble veldig rart til slutt. Nesten bedre å legge ut etterpå, altså ikke i øyeblikket det skjer, men det er jo rart det også. Mener vel egentlig ikke at vi skal legge ut alt rotet, alt som er galt osv. (selv om mange "influensere" gjør det). Jeg bare mener.. Vet ikkje.. Lurer på hvorfor vi holder på som vi gjør. Har du reflektert over dette? Må finne noen studier å lese. ☺️ Anonymkode: d05ff...3d9 Etter å ha selv vært i et «instagram» forhold med eksen som hadde meget mye følgere. Så ble posting av picture perfect life ganske slitsomt. Det er også veldig komisk at bak fasaden er ofte ting ikke slik de virker. Men slik er jo alle «sosiale medier» folk. Heldigvis for at vi begge fant ut til slutt hvor idiotisk det var. Anonymkode: 74acb...ac2 2 1
Bacteria Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 Tja, blir vel litt sånn at man legger ut det positive. Noen skrev engang at det som ikke kan legges ut offentlig i avisa bør man heller ikke legge ut på FB. Synes det er naturlig da at det blir det positive, og kanskje oppstilte som deles. De fleste voksne skjønner at 2 sek etter familiebildet er det kanskje fullt kaos, og at personen som danderer kvikklunsj på toppen meget mulig ligger under dyna med depresjon dagen etter. Skjønner heller ikke hva som er galt med å legge ut bilde av ungen på skogstur. Å organiserer og motivere et barn for noe sånt er ikke hverdagskost for de fleste, da har man litt grunn for å være stolt og vise det frem, mener jeg. Så raus kan man være. Heller en unge med sekk på skogstur, fine bunader eller en influencer-wannabe som griner for åpent kamera, for liksom å sette «psykisk helse i fokus». 18 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 Vil ikke bli avslørt at jeg er deprimert, suicidal, alene 99% av tiden og har mislykket liv. Derfor poster jeg perfekte bilder de få gangene jeg gjør normale ting for å presentere en fasade om at jeg er også er normal, så folk ikke skal se ned på meg. Jeg vet det er teit å bry seg om hva andre tror og mener eller at de i det hele tatt skulle mene så mye om meg og mitt liv men jeg er fortsatt påvirket av det presset om å poste fine bilder Anonymkode: 67a3b...c0f 7 8 1
Andro Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 Det er jo sosiale medier, der vi skal samhandle med hverandre, dele øyeblikk, og få innsikt i andres tilværelse. Det er vel slik i en samtale rundt et kaffebord også, at det gjerne er de gode stundene man helst vil dele med andre, som at man har vært og feiret bursdagen til tante Gudrun eller endelig kom seg opp på det fjellet. Det er ikke like vanlig å dele skuffelser og nederlag der det er flere tilstede, hverken ved jobblunsjen eller i større vennelag. Jeg synes likevel at det er et stort sprang fra å være litt selektiv til hva man legger ut til å faktisk feilframstille livet sitt som et langt og lykkelig glansbilde, med filtre, poseringer og egenpromotering. Det viser jo bare falskhet. Rom for å dele utfordringer og nederlag bør det være, også i sosiale medier, men man må ikke dele mer enn at man tåler den responsen man må regne med å få. Å være for selvutleverende er ikke sunt det heller. Enkelte opplysninger passer kanskje å dele med bestekompisen, legen eller kjæresten, mens andre tåler et større publikum. 3 5
Bacteria Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Det er jo sosiale medier, der vi skal samhandle med hverandre, dele øyeblikk, og få innsikt i andres tilværelse. Det er vel slik i en samtale rundt et kaffebord også, at det gjerne er de gode stundene man helst vil dele med andre, som at man har vært og feiret bursdagen til tante Gudrun eller endelig kom seg opp på det fjellet. Det er ikke like vanlig å dele skuffelser og nederlag der det er flere tilstede, hverken ved jobblunsjen eller i større vennelag. Jeg synes likevel at det er et stort sprang fra å være litt selektiv til hva man legger ut til å faktisk feilframstille livet sitt som et langt og lykkelig glansbilde, med filtre, poseringer og egenpromotering. Det viser jo bare falskhet. Rom for å dele utfordringer og nederlag bør det være, også i sosiale medier, men man må ikke dele mer enn at man tåler den responsen man må regne med å få. Å være for selvutleverende er ikke sunt det heller. Enkelte opplysninger passer kanskje å dele med bestekompisen, legen eller kjæresten, mens andre tåler et større publikum. Så enig. Forskjell på at det man legger ut er av det positive, «ufarlige» slaget, og å bevisst feilframstille hele livet sitt. 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 Jeg deler lite på sosiale medier. Det jeg deler er naturlig nok ting jeg er fornøyd med, enten det er glade barn eller turer i skogen. Hva mener du jeg burde delt? Personlige nederlag, syke barn, krangler med mannen eller oppkast på underlige steder? Anonymkode: 1d613...04f 7 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg deler lite på sosiale medier. Det jeg deler er naturlig nok ting jeg er fornøyd med, enten det er glade barn eller turer i skogen. Hva mener du jeg burde delt? Personlige nederlag, syke barn, krangler med mannen eller oppkast på underlige steder? Anonymkode: 1d613...04f Mener vel egentlig at man ikke burde delt noe i det hele tatt? 🤷♀️🥴☺️ Tror det er det jeg mener. Anonymkode: d05ff...3d9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #10 Skrevet 28. mai 2023 Angående tur-/fjell-/ferie-/aktivitetsbilder så ser jeg på andres bilder og legger ut egne bilder for tips, inspirasjon og motivasjon. Det er flere steder og turer jeg ikke hadde vært på hadde det ikke vært for at jeg hadde fått tips på instagram. Jeg tenker ikke at vanlige folk er skrytete når de legger ut bilder. Folk må legge fra seg misunnelsen og slutte å la janteloven styre livet. Det må også være lov å være stolt av at man har nådd den toppen eller fått med barna ut på tur eller oppnådd noe. Folk flest har jo normale liv med både opp- og nedturer, og alle skjønner at det kan være kaos behind the scene. «Perfekte» bilder betyr ikke at alt er perfekt alltid. Anonymkode: 191b9...3a1 14
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #11 Skrevet 28. mai 2023 Bacteria skrev (43 minutter siden): Tja, blir vel litt sånn at man legger ut det positive. Noen skrev engang at det som ikke kan legges ut offentlig i avisa bør man heller ikke legge ut på FB. Synes det er naturlig da at det blir det positive, og kanskje oppstilte som deles. De fleste voksne skjønner at 2 sek etter familiebildet er det kanskje fullt kaos, og at personen som danderer kvikklunsj på toppen meget mulig ligger under dyna med depresjon dagen etter. Skjønner heller ikke hva som er galt med å legge ut bilde av ungen på skogstur. Å organiserer og motivere et barn for noe sånt er ikke hverdagskost for de fleste, da har man litt grunn for å være stolt og vise det frem, mener jeg. Så raus kan man være. Heller en unge med sekk på skogstur, fine bunader eller en influencer-wannabe som griner for åpent kamera, for liksom å sette «psykisk helse i fokus». Ikke hverdagskost? Det er i alle fall hver helg.. Med skogstur og telttur osv. Det som forundrer meg er at det snappes der og da. Kunne jo tatt bilde bare.. Og lagt ut senere. Eller satt i fotoalbum. Er jo bare for å skryte?? Anonymkode: d05ff...3d9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #12 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Angående tur-/fjell-/ferie-/aktivitetsbilder så ser jeg på andres bilder og legger ut egne bilder for tips, inspirasjon og motivasjon. Det er flere steder og turer jeg ikke hadde vært på hadde det ikke vært for at jeg hadde fått tips på instagram. Jeg tenker ikke at vanlige folk er skrytete når de legger ut bilder. Folk må legge fra seg misunnelsen og slutte å la janteloven styre livet. Det må også være lov å være stolt av at man har nådd den toppen eller fått med barna ut på tur eller oppnådd noe. Folk flest har jo normale liv med både opp- og nedturer, og alle skjønner at det kan være kaos behind the scene. «Perfekte» bilder betyr ikke at alt er perfekt alltid. Anonymkode: 191b9...3a1 Det står jo ikke noe om hvor de er 😂 Skal jeg bli motivert av at de er på skogstur hver helg? Anonymkode: d05ff...3d9 1
Svigermor Skrevet 28. mai 2023 #13 Skrevet 28. mai 2023 For at vennene mine skal få noe pent og se på. Og ingen av dem er så dumme så de tror at måten kvikklunsjen er dandert på sier noe om livskvaliteten til den som poster bildet. 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #14 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mener vel egentlig at man ikke burde delt noe i det hele tatt? 🤷♀️🥴☺️ Tror det er det jeg mener. Anonymkode: d05ff...3d9 Jeg deler øyeblikk fra livet, fjellturer, ferie, dyra osv Fordi jeg har stor familie og vennekrets, mange bor spredd, også i andre land. Koselig for de å se litt. Akkurat som at jeg liker å se bilder fra livet til mine venner og bekjente. Noen mer enn andre såklart. Anonymkode: 2c7a7...2b1 11
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #15 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mener vel egentlig at man ikke burde delt noe i det hele tatt? 🤷♀️🥴☺️ Tror det er det jeg mener. Anonymkode: d05ff...3d9 Da lurer du på noe helt annet enn det som står beskrevet i HI. Anonymkode: 2e83f...568 3
skreppamedleppa Skrevet 28. mai 2023 #16 Skrevet 28. mai 2023 Det var få som limte inn bilde av sure barn som var på sitt 12. trassanfall for dagen i familie fotoalbumet før heller, få som tok bilde av da lyset var slukket på soverommet på den 4. dagen og alt en gjør er å klamre seg fast i depresjonen. Noen velger jo selvsagt å legge ut slike ting på some men da tenker jeg ofte at det skjeldent blir vellykket i den forstand det muligens er ment - deling av dagliglivet, men heller at slike mennesker bør beskyttes litt for seg selv... Jeg er mer lei av de som klager på hva andre legger ut i some enn glansbilder, for uansett hva andre legger ut er det noen som må klage.. sitater og visdomsord:🤢, bilder av ferier: yuck.. Bilder av gode øyenblikk i stedet for de kjipe "fy faen for noen fakere"... Det er umulig å gjøre alle til lags så jeg kan like godt legge ut det jeg ønsker. Og jeg legger ut posetive sider av livet mitt, det finnes nok av regninger, kjipe dager og øyenblikk om en ikke skal kline de ut for hele verden heller. Hvem orker å følge slike folk hvor alt skal være fokuset på det negative? Hva slags glede gir det folk? Både for de som deler og for de som ser? Er det slik at en alltid må se at noen har det kjipt? At lidelse elsker selskap? At når en er deprimert, sur, sint og lei så blir det så mye bedre av å åpne some og se at andre har det slik også? Det skjønner jeg virkelig ikke. Det er gjort forskning på at det å ta bilder kan være posetivt for psyken, men det kommer jo selvsagt an på hva en tar bilde av... Jeg tar bilde av ting som interesserer meg, ting jeg liker, ting som er bra for min psyke, og jeg liker å ta bilde.. Turbilder, naturbilder, gode øyenblikk, ting som vekker glede for meg og for mottaker. Jeg er glad det ikke er flust opp av bilder av møkka øyenblikk på some, vi trenger ikke dyrke mer drit enn livet har å by på. Det går an å fokusere på det posetivt.. Og når kvikklønsjen ligger slik fremfor sånn, når en tar bilde av solnedgangen fra toppen av fjellet fremfor å dele svette og kolsen som kanskje var med deg på vei opp, så er det jo fordi det unektelig ser bedre ut på bilder.. Om måten kvikklønsjen er 'dandert' på bilder gjør at folk mener jeg gir en helt feil fremstilling av livet mitt så tenker jeg at da er det faktisk ikke jeg som eier problemet, det får mottakeren ta på seg! 9 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #17 Skrevet 28. mai 2023 Jeg legger ut snap bilder som ser bedre ut enn der jeg ser ut som en sprutrød tomat i ansiktet. Pga at jeg har utslett og rødfarge pga. Hudsykdom rosacea i ansiktet. Å en ting til,jeg legger ut bilder der, jeg ser glad ut på bildene. Å det får meg til å føle meg bedre. Enn at jeg ser konstant solbrent ut. Det blir jeg deprimert av. Anonymkode: 1f0c7...5cb 1
Andro Skrevet 28. mai 2023 #18 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva mener du jeg burde delt? Personlige nederlag, syke barn, krangler med mannen eller oppkast på underlige steder? Det hender at jeg deler tabber og nederlag med et glimt i øyet, for jeg vil være et helt menneske. En kveld veltet jeg f.eks. middagen min da jeg skulle ta den ut av komfyren. Jeg tok bilde av den velta forma med grønnsaker og tomatsaus som var knust, og fløt utover gulvet. Tekst: "Slo til med veltilberedt middag fra grunnen. Ostesmørbrød og rett i koppen blir sikkert godt det også. God helg!" Har hatt flere lignende poster, og folk har gitt gode tilbakemeldinger på at det er en lettelse å se at noen deler noe som ikke går helt bra også. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #19 Skrevet 28. mai 2023 Skal jeg legge ut bilder av diare osv da? Har det som regel fint jeg, så da legger jeg jo ut det også? Anonymkode: bfc42...05e 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #20 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke hverdagskost? Det er i alle fall hver helg.. Med skogstur og telttur osv. Det som forundrer meg er at det snappes der og da. Kunne jo tatt bilde bare.. Og lagt ut senere. Eller satt i fotoalbum. Er jo bare for å skryte?? Anonymkode: d05ff...3d9 Å dele er ikke ensbetydende med å skryte. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står jo ikke noe om hvor de er 😂 Skal jeg bli motivert av at de er på skogstur hver helg? Anonymkode: d05ff...3d9 Gjelder dette en spesifikk person/familie? Virker slik, siden det ikke er sååå vanlig å dra på telttur med barna hver helg. Hvorfor slutter du ikke bare å følge vedkommende hvis det irriterer deg så veldig? Eller bare skrolle forbi? Anonymkode: 191b9...3a1 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå