Gå til innhold

Er du opptatt av at barnet ditt skal være godt likt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For jeg ser at mange barn i dag får gjøre nærmest som de vil og blir oppdratt nesten uten regler, blir ikke korrigert når de bråker, lærer ikke bordskikk, lærer ikke å ta hensyn til andre m m. Og sånne barn blir ikke så godt likt, verken av andre barn eller voksne. Så da lurer jeg på; dere foreldre som har denne oppdragerstilen; er dere ikke opptatt av at barna deres skal bli godt likt av andre?

Anonymkode: aa94f...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å bli likt er ikke hoveddriver. Man kan jo ikke styre dette. Det man kan styre, er å oppdra barna til å vise respekt. 

Jeg vet om mange barn som er populære og godt likt av alle men som er utrolig kjipe og lite inkluderende mot enkelte. Så om 99% liker en person, er dette kanskje enda kjipere for den ene prosenten som er utenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger hjelp med å forstå seg selv og sine tanker og følelser.

Innebygd i barnet, ligger all empatien det noen gang kommer til å trenge. Denne flotte empatien og tilknytningsevnen er det som kommer til å gjøre at barnet fungerer bra med andre og blir godt likt av andre. Din jobb er å vise barnet de fine sidene hos seg selv.

Rammer er nødvendig, og det er vel alle enige i. Men tanken om at barnet blir «snilt» av harde rammer og rigide foreldre, faller på sin egen urimelighet.

Rigide foreldre skaper en av to ting: rigide barn, eller selvoppofrende barn. Så hvis en rigid foreldre har fått to selvoppofrende barn og ett rigid barn, vil den rigide forelderen (som ofte mangler litt emosjonell kompetanse) tro forelderen har fått to «snille» barn og ett «vanskelig» barn, mens forelderen i realiteten har skapt tre utrygge barn.

Alt dette er omtrent like anerkjent vitenskap som sammenhengen mellom røyking og lungekreft. Statistisk har man samme gode datagrunnlag for å slå det fast. Så dere må gjerne fornekte det, men det er som å være den ene idioten som mener at røyking faktisk ikke er farlig. 

Anonymkode: de823...feb

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...