Gå til innhold

Gjør forskjell på guttene på laget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt spiller fotball på G16. Han har ikke spilt der lenge, men jeg ser forskjellsbehandling på de gode spillerne og de ikke så gode. 

Vi hadde foreldremøte og treneren sa at de var strenge på påmelding til kamp. Hvis noen ikke hadde svart om de spiller eller ikke før fristen har gått ut, så får de ikke spille. Så hvis noen ikke svarer, så blir de tatt bort og noen andre får spille. Men dette gjelder ikke de beste. Flere av de har ikke svart innen fristen, men så ser jeg at de blir satt opp etter fristen. Er ikke dette veldig urettferdig? De er veldig raske med å erstatte de ikke så gode med en gang fristen er ute. Men ikke med de gode. Er dette noe å ta opp? Eller er det bare sånn? 

Anonymkode: f907d...79b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

G16, da har det blitt mer seriøst. De er ikke 10-åringer lenger. En viss topping/favorisering må man nesten regne med, men samtidig bør det være de samme reglene for alle. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (Akkurat nå):

G16, da har det blitt mer seriøst. De er ikke 10-åringer lenger. En viss topping/favorisering må man nesten regne med, men samtidig bør det være de samme reglene for alle. 

Jeg synes at regner bør gjelde for alle. Dette gjelder ikke min sønn. Han svarer bestandig innen fristen. 

Skrevet (endret)

Hadde de vært yngre hadde jeg reagert, men når de er 16 år har de holdt på med topping av lag i noen år allerede. De flinke blir da favorisert. Det er den harde virkeligheten i sport når man blir eldre. Er ikke en kamp du kommer til å vinne 

Endret av altflyter
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det på j15 også. «De som møter på alle treninger får mest spilletid». Nah… skjønner at de som er best får mest spilletid men skjønner ikke at trenerne fremdeles lyver om spilletid. 

Anonymkode: f6d8a...6b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss så vi det samme allerede fra førsteklasse på barneskolen. Helt sykt at trenerne for 6 åringer som er mer opptatt av å vinne enn at barna skal ha det gøy og ikke føle at de er for dårlig til å bli tatt ut på laget. 

Anonymkode: 84a7b...55b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det forskjellsbehandling fra inkompetente trenere overalt i fotballen. Har opplevd det selv i forhold til min sønn og han sluttet da han nådde G16. Det var trenere som var bestevenner med noen foreldre til andre spillere på laget og de fikk alle fordelene. Han valgte faktisk heller å slutte på fotball og søkte seg inn på breddeidrett på vgs og får dermed all treningen han trenger på skolen. Stortrives med det. Hva du kan gjøre i forhold til din sønn tror jeg ikke er så mye. Han må nok bare møte på treningene, svare innen fristen og gjøre så godt han kan. 

Anonymkode: 8d36b...f6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at de topper fra 13-14. Det er veldig tydelig, selv om de sier noe annet. Jeg har tre forballgutter, og eldste var kretslagsspiller. Han fikk rikelig spilletid, og jeg tenkte aldri over det. Trodde det gjaldt alle.. Så kom de andre to. De var sånn midt på treet, og måtte kjempe mye mer for spilletida si. Det var også noen kamper der de reiste langveis og kom hjem til midnatt, og hadde ikke fått et eneste spilleminutt. Da var det ikke gøy mer.. Jeg forstår på en måte greia med topping, men så lenge det er aldersbestemt fotball der man betaler og stiller opp på f.eks dugnader, så burde spilleglede og lagånd telle mest! Det eneste de oppnår på sikt er at spillere slutter. Ingen gidder å bruke masse tid i tenåra på trening kveld etter kveld, for så å være betalende statister for at noen få skal få skinne. Mine slutta, og gikk over til naboklubben. Nivået er lavere, men det er gøy igjen!  Mange andre har også slutta, så nå sliter nærklubben med å i det hele tatt å stille lag.. Hvis de ønsker at barn og unge skal være i aktivitet og fortsette inn i voksenfotballen, så må de tenke bredere og ivareta alle! 

Anonymkode: c01f3...940

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hos oss så vi det samme allerede fra førsteklasse på barneskolen. Helt sykt at trenerne for 6 åringer som er mer opptatt av å vinne enn at barna skal ha det gøy og ikke føle at de er for dårlig til å bli tatt ut på laget. 

Anonymkode: 84a7b...55b

Dette er synd. Vi har også ett par stk som er ufordragelige og frekke. De ødelegger ofte treninger. Men pga at de er blant de gode, så blir de prioritert på 1 laget. De ødelegger ofte kamper også med oppførselen sin 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at de topper fra 13-14. Det er veldig tydelig, selv om de sier noe annet. Jeg har tre forballgutter, og eldste var kretslagsspiller. Han fikk rikelig spilletid, og jeg tenkte aldri over det. Trodde det gjaldt alle.. Så kom de andre to. De var sånn midt på treet, og måtte kjempe mye mer for spilletida si. Det var også noen kamper der de reiste langveis og kom hjem til midnatt, og hadde ikke fått et eneste spilleminutt. Da var det ikke gøy mer.. Jeg forstår på en måte greia med topping, men så lenge det er aldersbestemt fotball der man betaler og stiller opp på f.eks dugnader, så burde spilleglede og lagånd telle mest! Det eneste de oppnår på sikt er at spillere slutter. Ingen gidder å bruke masse tid i tenåra på trening kveld etter kveld, for så å være betalende statister for at noen få skal få skinne. Mine slutta, og gikk over til naboklubben. Nivået er lavere, men det er gøy igjen!  Mange andre har også slutta, så nå sliter nærklubben med å i det hele tatt å stille lag.. Hvis de ønsker at barn og unge skal være i aktivitet og fortsette inn i voksenfotballen, så må de tenke bredere og ivareta alle! 

Det er ikke lov. Er han satt opp på laget så skal han spille. Min eldste opplevde dette også. Vi klaget inn til ledelsen i klubben. De sa at det ikke er lov. Fikk en beklagelse 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov. Er han satt opp på laget så skal han spille. Min eldste opplevde dette også. Vi klaget inn til ledelsen i klubben. De sa at det ikke er lov. Fikk en beklagelse 

Vi gjorde ikke noe med det, og det angrer jeg litt på i ettertid. Dette var kamper der laget hadde vunnet knepent, og trenerne ikke hadde "turt" å gjøre noe med spillende lag for å ikke risikere noe.. Veldig gøy på bussen hjem, der de som spilte jublet og sang, mens de andre hadde satt seg foran og var leie og sinte.. De hadde jo overhodet ikke deltatt.. En ting jeg SA fra om var hospitering av yngre spillere, av begge kjønn. Det er selvsagt ok på trening, men disse ble også prioritert på kamper. Fikk gjerne spille hele kamper, mens trofaste spillere fra laget ble sittende på benk.. Som sagt sliter de nå med å beholde nok spillere til å stille lag, så håper det endrer seg framover. Lagspill er jo innmari givende og kjekt når miljøet er sunt❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi gjorde ikke noe med det, og det angrer jeg litt på i ettertid. Dette var kamper der laget hadde vunnet knepent, og trenerne ikke hadde "turt" å gjøre noe med spillende lag for å ikke risikere noe.. Veldig gøy på bussen hjem, der de som spilte jublet og sang, mens de andre hadde satt seg foran og var leie og sinte.. De hadde jo overhodet ikke deltatt.. En ting jeg SA fra om var hospitering av yngre spillere, av begge kjønn. Det er selvsagt ok på trening, men disse ble også prioritert på kamper. Fikk gjerne spille hele kamper, mens trofaste spillere fra laget ble sittende på benk.. Som sagt sliter de nå med å beholde nok spillere til å stille lag, så håper det endrer seg framover. Lagspill er jo innmari givende og kjekt når miljøet er sunt❤️

Det samme skjer her. Her spiller de fra 07 og 08 sammen på G16. Det er ett 1 lag og ett 2 lag. De på 1 laget får også spille kamper for 2 laget, men ikke omvendt. For noen uker siden manglet de spillere på 1 laget, og da tok de med 2 stk fra G14. Spurte ingen fra 2 laget vårt. Det ble ikke tatt godt i mot. Flere foreldre sa i fra om det til treneren. Han brukte unnskyldning med at han måtte ordne noen fort. 

AnonymBruker
Skrevet

Dustete opplegg. De er et lag ig ikke individuelle spillere.  Laget blir aldri bra om de som er dårlig ikke får prøvd seg nok

Hilsen tidligere trener frue. Vi måtte ha med barn to til 3 år under, pga få barn.  De ble raskt like gode som de beste, to tre uker på våren så var de på samme nivå.  Alle fikk lik spilletid på kamp, uansett ferdighet. Og de vant alt. Selv om halve laget var for små. Til og med vant over de beste i regionen 

Anonymkode: ce325...b42

AnonymBruker
Skrevet

De har lov å begynne å toppe laget fra 12 år. 
Mine barn var gjennomsnittlig god i fotball. Ikke den beste, mel heller ikke den dårligste. Heldigvis valgte de selv å slutte da de var 13 år. Som forelder såg jeg at de toppet laget fra de var 8 år. 
trenernes barn fikk maks spilletid og var så sliten at de var på gråten, enda de ikke var spesielt god engang. 
Nå er guttene 16 år.. de var 17 spillere på laget da de var 12, nå er det 4 spillere igjen.. de har slått seg sammen med årskullet under for å klare stille lag. 
Slik går det når en tar fra barn BARN idrettsgleden

Anonymkode: 820fe...7ed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en balanse og det er mye vi foreldre ikke vet om trenernes begrunnelser for hvilke valg de gjør. Noen valg kan likevel i mine øyne være forkastelige, andre har god grunn.  Det kommer også mye an på om man i ungdomsfotballen har et førstelag og et andrelag. Jeg kan forstå at mange som er med på 1. lagskamper ikke får spille mye, de kan være med for å se nivået, ha korte innhopp, lære mer, få mer erfaring, men da får de spille mer på et 2. lag.   Så er det med belastning. Noen spillere har fryktelig dårlig kondis og orker kun kortere perioder.  Noen spillere skal bidra på flere lag og må få mindre belastning.  Noen blir ansett å kunne ha ubegrenset kapasitet og spiller på en rolle få behersker. Trenere snakker gjerne om sentrallinja- så de vil i liten grad nytte ut midtstoppere, sentral midtbane for å beholde stabiliteten. 

Da er vi videre til posisjon. Noen posisjoner er det mange som vil spille, andre få. Dess færre å konkurrere med- jo mer spilletid.  Som i innlegg over at de heller hentet fra G14 (altså en 09er) Er 09eren en midtstopper eller sentral midtbane ?  Vanlig at spillere fra 2. lag ikke får nok erfaring og blir gode nok og får spille sentral midtbane også på 2. laget. at laget foretrekker spillere fra 1. laget i samme posisjon på begge lag. Nivåforskjellen vil øke av det for man trenger mye spilletid i en rolle for å bli god og trygg.  Er du god nok for sentral midtbane på 2. lag er det sannsynlig at du kunne vært god på 1. lag også- en stund. 

Har et barn som spiller på 2. lag og ytterst sjelden får en kamp på 1. laget. Han vil spille en plass hvor veldig mange andre vil spille, mange er bedre enn han, så spiller aldri en hel kamp.  Så har jeg ett barn som ikke har nok spillere på årskullet til å spille 11er og må låne fra kullet under for å stille lag. Mitt barn spiller normalt 95% av tiden og spiller sentral midtbane, de spillerne de låner er de beste fra årskullet under og får spille mye, så er det en hel haug med spillere som ser ut som de dør av slitsomhet etter 10 minutter og noen få løp. Det er vanskelig for trenerne å bytte 4-5 spillere hvert 10 minutt og blir kaotisk.  Spiller de for lenge betyr det lett 3-4 mål med engang for alle de spillerne med dårlig kondis vil spille kant og back og blir brukt som rundingsbøyer om de spiller for mye.  Det er ikke gøy for verken de eller laget. 

Det meste fungerer bra når det er mange jevne spillere som kan spille i flere roller, men med ekstremt stort sprik i ferdigheter blir det vanskelig, enda mer vanskelig med kun 1. lag.  Det er derfor overraskende at så mange blir værende på laget med veldig lave ferdigheter. Begge barna har 14-16 åringer som ikke er i nærheten av å kunne treffe nettet fra 16- meteren, kunne løpe mer enn 10 minutter, kan treffe på pasning upresset mer enn 2 meter, ikke vet hvor de skal stå på banen , ikke tar instruksjon, ikke klarer enkle mottak ++++  

Ikke alltid skyld på treneren, selv om mange gjør mye rare valg, men prøv å forstå litt dynamikken i laget og se hva mer som ligger bak. 

Anonymkode: 4f8da...873

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når ungene har blitt så store er det slutt på at alle skal spille like mye osv, nå er det lov å toppe laget og prioritere de flinke og de som er med for å vinne. Helt ok at de flinke endelig får blomstre.

Anonymkode: 637f6...1c7

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er en balanse og det er mye vi foreldre ikke vet om trenernes begrunnelser for hvilke valg de gjør. Noen valg kan likevel i mine øyne være forkastelige, andre har god grunn.  Det kommer også mye an på om man i ungdomsfotballen har et førstelag og et andrelag. Jeg kan forstå at mange som er med på 1. lagskamper ikke får spille mye, de kan være med for å se nivået, ha korte innhopp, lære mer, få mer erfaring, men da får de spille mer på et 2. lag.   Så er det med belastning. Noen spillere har fryktelig dårlig kondis og orker kun kortere perioder.  Noen spillere skal bidra på flere lag og må få mindre belastning.  Noen blir ansett å kunne ha ubegrenset kapasitet og spiller på en rolle få behersker. Trenere snakker gjerne om sentrallinja- så de vil i liten grad nytte ut midtstoppere, sentral midtbane for å beholde stabiliteten. 

Da er vi videre til posisjon. Noen posisjoner er det mange som vil spille, andre få. Dess færre å konkurrere med- jo mer spilletid.  Som i innlegg over at de heller hentet fra G14 (altså en 09er) Er 09eren en midtstopper eller sentral midtbane ?  Vanlig at spillere fra 2. lag ikke får nok erfaring og blir gode nok og får spille sentral midtbane også på 2. laget. at laget foretrekker spillere fra 1. laget i samme posisjon på begge lag. Nivåforskjellen vil øke av det for man trenger mye spilletid i en rolle for å bli god og trygg.  Er du god nok for sentral midtbane på 2. lag er det sannsynlig at du kunne vært god på 1. lag også- en stund. 

Har et barn som spiller på 2. lag og ytterst sjelden får en kamp på 1. laget. Han vil spille en plass hvor veldig mange andre vil spille, mange er bedre enn han, så spiller aldri en hel kamp.  Så har jeg ett barn som ikke har nok spillere på årskullet til å spille 11er og må låne fra kullet under for å stille lag. Mitt barn spiller normalt 95% av tiden og spiller sentral midtbane, de spillerne de låner er de beste fra årskullet under og får spille mye, så er det en hel haug med spillere som ser ut som de dør av slitsomhet etter 10 minutter og noen få løp. Det er vanskelig for trenerne å bytte 4-5 spillere hvert 10 minutt og blir kaotisk.  Spiller de for lenge betyr det lett 3-4 mål med engang for alle de spillerne med dårlig kondis vil spille kant og back og blir brukt som rundingsbøyer om de spiller for mye.  Det er ikke gøy for verken de eller laget. 

Det meste fungerer bra når det er mange jevne spillere som kan spille i flere roller, men med ekstremt stort sprik i ferdigheter blir det vanskelig, enda mer vanskelig med kun 1. lag.  Det er derfor overraskende at så mange blir værende på laget med veldig lave ferdigheter. Begge barna har 14-16 åringer som ikke er i nærheten av å kunne treffe nettet fra 16- meteren, kunne løpe mer enn 10 minutter, kan treffe på pasning upresset mer enn 2 meter, ikke vet hvor de skal stå på banen , ikke tar instruksjon, ikke klarer enkle mottak ++++  

Ikke alltid skyld på treneren, selv om mange gjør mye rare valg, men prøv å forstå litt dynamikken i laget og se hva mer som ligger bak. 

Anonymkode: 4f8da...873

Men der du beskriver er jo et problem som oppstår pga topping av lag.  Ser jo også på mindre steder, da faller spillere ifra, fordi de ikke får spille nok til å bli god, og da slutter de.og laget ender med for få spillere og lag legges ned. 

Hvis ungene har for dårlig kondis til  spille, da har de ikke lagt inn nok kondis trening.  Og ingen oppnår god kondis ved å sitte på benk på sidelinjen.

Man kan jo påstå at de gode må få blomstre, mange blomstrer ikke som fotballspiller før de er i ca 16 års alder. Og hva skal man med 4-5 gode om resten ikke gidder være med lengre 

Anonymkode: ce325...b42

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

De har lov å begynne å toppe laget fra 12 år. 
Mine barn var gjennomsnittlig god i fotball. Ikke den beste, mel heller ikke den dårligste. Heldigvis valgte de selv å slutte da de var 13 år. Som forelder såg jeg at de toppet laget fra de var 8 år. 
trenernes barn fikk maks spilletid og var så sliten at de var på gråten, enda de ikke var spesielt god engang. 
Nå er guttene 16 år.. de var 17 spillere på laget da de var 12, nå er det 4 spillere igjen.. de har slått seg sammen med årskullet under for å klare stille lag. 
Slik går det når en tar fra barn BARN idrettsgleden

Anonymkode: 820fe...7ed

Samme her. Sønnen min kunne spille cup uten å få vært på banen ett minutt, mens trenerens unge fikk spille alle kampene uten å bli byttet ut i løpet av kampen. 

Sønnen min endte med å slutte ganske tidlig på fotballen. Noe som er synd for svært mye av det sosiale for gutter skjer gjennom fotball når de er på barneskolen. Så etter min mening er det ekstra viktig å være inkluderende. 

Anonymkode: 5a9ba...fd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når ungene har blitt så store er det slutt på at alle skal spille like mye osv, nå er det lov å toppe laget og prioritere de flinke og de som er med for å vinne. Helt ok at de flinke endelig får blomstre.

Anonymkode: 637f6...1c7

Det er ikke helt sant. I tenåra vokser de i rykk og napp, og de som briljerer når de er 13, blir ofte forbigått av de som blomstrer sent. Det som skjer når de topper lag tidlig, er at de bruker opp de som er tidlig gode, og de sene blomstrerne faller av. Så dropper de førstnevnte også ut etter hvert. Tap-tap. Man må jo også ha et lag som fungerer, og spillere med idrettsglede. 

• Liker 1
Skrevet

Fotball er ikke moro dersom man ikke har anlegg for det og blir satt på benken. Da er det mye bedre med individuelle idretter som f.eks. orientering der alle får bli med uansett om de er best eller sist. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...