Gå til innhold

Hvor fort jogger du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en som hater å jogge og løpe, men som en sjelden gang gjør det. På Strava tør jeg ikke skrive at det er løping, men legger den som gåing, så ingen skal se hvor sakte jeg løper, pluss at jeg går jo også flere ganger i løpet av turen.

Jeg innser nå at snittfarten min er på 8 km i timen, på en kort tur på 30-40 minutter. Det er jo ikke så fort, men likevel ikke så sakte at det er flaut å registrere det som jogging, så jeg tror jeg skal slutte å kalle det gåing i hvert fall.

Hvor fort løper dere på sånne turer, og hva slags form er du i?

Noen tips for å bli mer glad i og flinkere til å løpe (men ute sånne detaljerte dags- og løpeprogram)?

Anonymkode: 3fe99...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg startet å trene i januar, og har fokusert på jogging siden april. Jeg har et mål om å bli god til å jogge i løpet av sommeren. Mitt mål er å løpe 5km på under 30 minutter. Per nå så løper jeg mellom 8 og 9 km/t. Eller en pace på rundt 7. Syntes at det er ganske bra. 

Jeg syntes det er litt motiverende å prøve å komme høyere opp på resultatlisten på ulike segmenter på Strava. 

Anonymkode: 0bc5b...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp løpingen i januar, har jobbet meg ned fra 9 til 7, da har jeg bare tatt samme runde på 5km, uten varierende løpeøkter. 

Nå har jeg stangert, pratet med PTen min om dette forrige uke og hun var ikke imponert 🙈 ikke pga løpingen, men fordi det var visst ganske usunt å forsøke å sette rekord hver løperunde 😅 så nå skal hun sette sammen løpeprogram til meg, og hun sa "det kommer til å finnes dager hvor du skal jogge 45min, med samme tempo kanske 8-9 hele runden" 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligger alt i mellom 11-12km/t, kommer an på dagsform og terreng.

Gåfarten min er på 7km/t.

Anonymkode: 4a0cf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med aktiv løping. Jeg kom på første, andre og tredje plasser i mange løp. Men jeg løper kun på 7 til 10 på løpemøllen i dag. Jeg synes det er fin trening uansett om det er 7 eller 8. :) . Vær stolt av deg selv! Det er god trening uansett! Dessuten sikkert sunt å ikke overdrive tempoet. 

Endret av Eloise12345
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er god! Omtrent samme farten som jeg startet med. Nå etter 5 år med regelmessig løping er farten en god del høyere, men det tok meg tid å bli raskere.

Anonymkode: 87b5f...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har som oftest en pace på mellom 5 og 6.30 en plass alt ettersom hva jeg føler for å løpe den dagen 🙂 Men kommer til å prøve meg rundt 4 i pace etterhvert 🙂 Løper forskjellige km hver gang noen ganger "bare" 5 og noen ganger 16 🙂 Dagsformen avgjør.

Anonymkode: de6e2...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Logg det som jogging!☺️

Jeg har en pace på mellom ca 6:45- 8 pr km. (Dvs løper en km på mellom 6.30- 8, alt etter løype og dagsform) 😃 

Anonymkode: 42714...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg startet opp fant jeg meg en ganske kupert runde hvor jeg startet hjemmefra, og som er ca 6,7 km.

Bestemte meg for at denne skulle jeg igjennom annenhver dag i 3 mnd, for å komme igang og få en god rutine på trimming.

Formen ved starten var så dårlig at om jeg sto og pratet med noen så begynte jeg  å kikke etter noe å sitte på etter 10 min…

Jeg tok tiden første gangen jeg prøvde meg på runden, da gikk jeg i alle bakker og løp/gikk det jeg klarte ellers.

videre gikk/løp jeg om hverandre, og etter ca 3 uker var første milepæl nådd, for da klarte jeg å jogge hele runden.

var flere dager jeg ikke hadde lyst eller tenkte at dette ikke var noe vits underveis, men heldigvis er jeg sta nok så jeg sto i det disse månedene jeg hadde bestemt som minimum. 😊

brukte 57 min første gang og 37 min siste gang i denne 3 mnd perioden, og det ga en enorm mestringsfølelse og se at trening hjelper. 😅😊

når disse mnd hadde gått hadde formen blitt så mye bedre at løping faktisk hadde blitt trivelig å holde på med, og nå har jeg holdt det gående i drøye 7 år. (Startet rett før jeg fylte 42 og ble 49 for noen mnd sidenj

Joger nå fast 4-7 ganger i uka og er med på ca 20 løp i året fra 5 km til 160 km. Vinner lite, men treffer mye trivelige folk, og livet har generelt blitt mye bedre nå som jeg er i ok form + får disse «friminuttene» flere ganger i uka hvor en kommer vekk fra skjerm og være ute i frisk luft.

Anonymkode: af101...f3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På 30-40 min har jeg pace på 6:30-6:40. 5-6 kilometer. Har ikke løpt så mye, men er på vei et sted og gjør så godt jeg kan. 

Anonymkode: 76cad...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

På 30-40 min har jeg pace på 6:30-6:40. 5-6 kilometer. Har ikke løpt så mye, men er på vei et sted og gjør så godt jeg kan. 

Anonymkode: 76cad...9bd

Signerer bare denne - omtrent det samme her. Men nå prøver jeg å ha mindre fokus på hvor fort jeg springer. Henger meg så mye opp i det at det tar litt av gleden bort. Du er god TS :) Keep running. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snittfart på ca 9 km/h på intervalløktene mine. På vanlige joggeturer er poenget (for meg) å ta det rolig, snitter på 7,5-8 km/h.

Trener ikke for å delta i løp, det er utelukkende godfølelse og helseeffekt jeg er ute etter. Tenker jeg holder meg på denne farta også om jeg skulle slumpe til å bli hedre trent også, det vil bare gi meg litt lavere puls.

Anonymkode: bde60...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Har en pace på rundt 5.30-5.40. Rundt 11 km/t. Har syklet i alle år og gikk i høst over til løping. Holder på å knekke koden, og kan løpen 1,5-2 mil på en tur nå. Storkoser meg 

Anonymkode: 5692a...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løper 10 km rett under 39 min, dvs 3:54 fart. Løper mer enn 80% av tiden på en fart saktere enn 5:00, gjerne opp mot 6:00 fart. 
Løper sjeldent til aldri intervaller med en fart tilsvarende det jeg løper med i et løp. Meningen er ikke å dø på trening, så prøv å fokusere på å skape løpeglede. Så kan du heller prøve å slå tiden din på 5 km maks en gang i måneden. 

Anonymkode: 283ba...603

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe farlig å jogge sakte, og heller ikke flaut. Det kan derimot være veldig lurt å ta det rolig. De fleste øktene skal være sone 1-2, når man er ny er det gå-jogg-gå. Du kan gjerne legge inn en intervall i uka som er litt hardere og hvor du løper i sone 4/lav 5, altså ikke helt i kjelleren, men puster godt. De fleste løper altfor hardt, men ser du på løpeprogrammer, legger de opp til mye rooolig trening. 

Anonymkode: eefb2...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har pace mellom 6.30 og 7.00, alt ettersom form og perioder med mindre jogging. Prøver å holde meg til 9 km/t. Jeg er ingen løper, liker å lunke meg avgårde🏃‍♀️😅

Anonymkode: e904c...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...