AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #1 Skrevet 28. mai 2023 Hun har vært syk i 5 uker nå. Hva er din erfaring? Anonymkode: 899b4...c91
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #2 Skrevet 28. mai 2023 Det er ikke sikkert de har vikar å sette inn. Psykiatrien mange steder har store rekrutteringsvansker. Anonymkode: 178cb...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #3 Skrevet 28. mai 2023 Min erfaring er at det ikke settes inn vikar. Det kommer an på kapasiteten til dps og hvor dårlig du er. Sannsynligvis har de ingen å sette inn. Anonymkode: 34bcd...2ea
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #4 Skrevet 28. mai 2023 Det er nok en av de andre behandlerne som stepper inn, tenker jeg. Noen jeg kjenner går på Dps nå, og da behandler skulle være sykemeldt 1 mnd måtte pasientene hennes vente på time 1 mnd Selv går jeg til avtalespesialist, og hun skulle ha permisjon 1 mnd, så da måtte jeg vente 1 mnd. Anonymkode: 314e4...836
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #5 Skrevet 28. mai 2023 Kommer ann på kapasitet. For min del har jeg større utbytte av å gå 5 uker uten psykolog timer, hvis psykologen har vært borte enn å ha vikar. Selv om jeg har fått tilbud om vikar. Da det handler mye om å måtte åpne seg til noen som ikke kjenner til historien din, tankene, følelsene og reaksjonsmønstrene dine. Anonymkode: e3411...2ca 1
Daria Skrevet 28. mai 2023 #6 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): For min del har jeg større utbytte av å gå 5 uker uten psykolog timer, hvis psykologen har vært borte enn å ha vikar. Selv om jeg har fått tilbud om vikar. Da det handler mye om å måtte åpne seg til noen som ikke kjenner til historien din, tankene, følelsene og reaksjonsmønstrene dine. Det var min første tanke også. Det blir vel noe annet om det er veldig akutt, men min psykolog skulle ha vært borte ganske lenge før jeg ville takket ja til vikar. Han - alt han etter hvert vet om meg, hans metoder, tilnærming og vaner som jeg responderer godt på og den tilliten vi har bygget opp over tid - er en viktig del av terapien, han er ikke en tilfeldig utbyttbar del. Jeg fikk en time med sykehuspsykologi forbindelse med en innleggelse en gang og det var godt for å håndtere det som skjedde akkurat der og da, men det hadde bare blitt rart om hun skulle tatt over den vanlige terapien min noen uker.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #7 Skrevet 28. mai 2023 Jeg hadde ukentlige timer hos DPS og da min psykolog var borte 6 uker fikk jeg ingen vikar, men beskjed om at jeg kunne ringe DPS og få time om ting ble ille. Jeg ba aldri om en slik ekstratime og det var delvis fordi ting ikke ble så ille og delvis fordi det å snakke med en fremmed psykolog ikke gir seg så mye. Har ikke problemer med å åpne meg, men det er mye å sette seg inn i for å forstå problemene mine. Anonymkode: f7634...856
Andrine& Skrevet 28. mai 2023 #8 Skrevet 28. mai 2023 Ingen vikar, min behandler permiterte seg uten å gi meg beskjed. Fikk ny time etter fem mnd fordi jeg brukte pasientombudet som hjelp til å nå frem. Når jeg ringte Dps kunne de ikke svare på om jeg var pasient hos de.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #9 Skrevet 28. mai 2023 Andrine& skrev (1 time siden): Ingen vikar, min behandler permiterte seg uten å gi meg beskjed. Fikk ny time etter fem mnd fordi jeg brukte pasientombudet som hjelp til å nå frem. Når jeg ringte Dps kunne de ikke svare på om jeg var pasient hos de. For en merkelig historie. Går det virkelig an? Anonymkode: 314e4...836
Andrine& Skrevet 28. mai 2023 #10 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For en merkelig historie. Går det virkelig an? Anonymkode: 314e4...836 Jeg lurer virkelig selv… det tok over et år fra jeg var til oppstart/utredning til jeg fikk første behandlingstime. Kontaktet sjefen på avdelingen i februar for å få vite hva som skjer og om jeg kunne få en ny behandler siden den jeg fikk aldri ga meg timer, han har fortsatt ikke svart. Dps er ikke noe bra sted når man er syk, gleder meg til å komme vekk derfra. Må ta imot det de tilbyr for å ikke få i papirene mine at jeg er umotivert og lite villig til endring. Man blir en slags slave som psykisk syk.. Hopp når de endelig kan hjelpe deg å si de aldri imot..
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #11 Skrevet 28. mai 2023 Andrine& skrev (1 minutt siden): Jeg lurer virkelig selv… det tok over et år fra jeg var til oppstart/utredning til jeg fikk første behandlingstime. Kontaktet sjefen på avdelingen i februar for å få vite hva som skjer og om jeg kunne få en ny behandler siden den jeg fikk aldri ga meg timer, han har fortsatt ikke svart. Dps er ikke noe bra sted når man er syk, gleder meg til å komme vekk derfra. Må ta imot det de tilbyr for å ikke få i papirene mine at jeg er umotivert og lite villig til endring. Man blir en slags slave som psykisk syk.. Hopp når de endelig kan hjelpe deg å si de aldri imot.. Jeg har selv vært inn og ut av Dps de siste 20 årene, så vet at det går an, men jeg har aldri opplevd maken som deg. Bra du fikk hjelp til slutt, men det er viktig å respektere pasientene også. Jeg reagerer sterkt på at de ikke ga deg timer og ikke svarte deg... Hva sier ny behandler, da? Anonymkode: 314e4...836
Andrine& Skrevet 28. mai 2023 #12 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har selv vært inn og ut av Dps de siste 20 årene, så vet at det går an, men jeg har aldri opplevd maken som deg. Bra du fikk hjelp til slutt, men det er viktig å respektere pasientene også. Jeg reagerer sterkt på at de ikke ga deg timer og ikke svarte deg... Hva sier ny behandler, da? Anonymkode: 314e4...836 Det er ingen ny behandler, det er den som permiterte seg. Hu mente jeg bare måtte ringe hvis det var noe, da bare lo jeg å gadd ikke å si noe. Jeg har ringt mange ganger uten å få noe svar i det hele tatt.. Hun lovte å gi meg timer annenhver uke, det løftet brøt hun med en gang, nå har det gått tre og fire uker mellom hver gang hu tar meg inn, snart har de stengt i fire uker. Jeg skulle aldri ha søkt meg dit.. Hun har sagt på eget initiativ at hun forstår at jeg er sint på henne. Jeg gidder ikke si noe, vil bare bli ferdig med timene å komme meg vekk å håpe det er mulighet hos en avtalespesialist. Det blir jo ingen nytte av å skulle motta behandling fra en person jeg ikke stoler på, men jeg kan late som for å ikke få mer surr. Opplever at jeg har blitt sykere av måten de behandle meg på, jeg hadde håp den første gangene jeg var der, nå er det fullstendig borte.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #13 Skrevet 28. mai 2023 Jeg gikk 7-8 måneder før jeg fikk ny psykolog pga sykdom. Ingen vikar og ingen oppfølging fra dps heller i den tiden. Anonymkode: 1d8b6...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #14 Skrevet 28. mai 2023 Kun tilbud om akuttsamtaler, som alle som går til DPS alltid har mulighet for. Det er ikke kapasitet eller ledige behandlere til å sette inn vikarer. Anonymkode: 401e5...ac9
Andrine& Skrevet 28. mai 2023 #15 Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kun tilbud om akuttsamtaler, som alle som går til DPS alltid har mulighet for. Det er ikke kapasitet eller ledige behandlere til å sette inn vikarer. Anonymkode: 401e5...ac9 Jeg har aldri hatt muligheten til akuttsamtale på Dps. Hvordan får man det?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #16 Skrevet 28. mai 2023 For 15 år siden fikk jeg time hos psykolog på dps. Hadde kanskje 3 samtaler med henne før hun skulle ut i studiepermisjon i 5 måneder. Så fikk da beskjed om å vente til hun kom til ale om jeg ønsket det, eller kontakte en mann jeg fikk navnet på / kollega hvis det var noe spesielt. Anonymkode: 27a9e...2c5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #17 Skrevet 28. mai 2023 Jeg får så langt det er mulig vikar dersom behandler er borte, selv om det bare er én uke. Dersom hen er borte/syk dagen vi normalt har time, flyttes timen til en annen dag samme uke hvis mulig. Har samtale 2 x per uke og går på DPS på en spesialpoliklinikk. Føler meg veldig heldig som får så mye og tett oppfølging. Anonymkode: c1f84...07d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #18 Skrevet 28. mai 2023 Andrine& skrev (1 time siden): Jeg har aldri hatt muligheten til akuttsamtale på Dps. Hvordan får man det? Det spørs jo helt på kapasiteten til behandler og den enkelte DPS. Og om du nyttiggjør deg behandling. Jeg kan bare ringe inn til psykologen, og få en telefontime. Er det virkelig akutt, så kan h*n be meg om å komme oppover for å vurdere tilstanden med en gang. Da må dessverre andre pasienter vike. Husker en gang at jeg satt nesten 3 timer hos psykologen etter et selvmordsforsøk. Vi har en avtale om at jeg kan jeg ringe inn når som helst mellom kl 8-16, så ringer behandler opp når h*n har tid. Som oftest på slutten av dagen. H*n strekker seg langt. Men det er som oftest i de verste depressive periodene jeg ringer. Andre ganger kan jeg gå 2 uker uten timer. Saken er at vi ser at det nytter, og vi unngår da en innleggelse. Anonymkode: e3411...2ca
Andrine& Skrevet 29. mai 2023 #19 Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det spørs jo helt på kapasiteten til behandler og den enkelte DPS. Og om du nyttiggjør deg behandling. Jeg kan bare ringe inn til psykologen, og få en telefontime. Er det virkelig akutt, så kan h*n be meg om å komme oppover for å vurdere tilstanden med en gang. Da må dessverre andre pasienter vike. Husker en gang at jeg satt nesten 3 timer hos psykologen etter et selvmordsforsøk. Vi har en avtale om at jeg kan jeg ringe inn når som helst mellom kl 8-16, så ringer behandler opp når h*n har tid. Som oftest på slutten av dagen. H*n strekker seg langt. Men det er som oftest i de verste depressive periodene jeg ringer. Andre ganger kan jeg gå 2 uker uten timer. Saken er at vi ser at det nytter, og vi unngår da en innleggelse. Anonymkode: e3411...2ca Nei dette stemmer ikke. Jeg har ringt mange ganger å min behandler har aldri ringt tilbake. Hun ga meg beskjed om å dra på legevakten hvis jeg tenkte å ta livet av meg. Har aldri fått tilbud om å dra dit når jeg har det sånn så det du sier stemmer ikke. Jeg fikk time to månder etter selvmordsforsøk sist gang. Da tok de den typiske testen de har.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #20 Skrevet 29. mai 2023 Andrine& skrev (16 timer siden): Nei dette stemmer ikke. Jeg har ringt mange ganger å min behandler har aldri ringt tilbake. Hun ga meg beskjed om å dra på legevakten hvis jeg tenkte å ta livet av meg. Har aldri fått tilbud om å dra dit når jeg har det sånn så det du sier stemmer ikke. Jeg fikk time to månder etter selvmordsforsøk sist gang. Da tok de den typiske testen de har. Det stemmer ikke for deg, men det betyr ikke at andre ikke har fått det tilbudet. For 10 år siden gikk jeg til psykolog på dps. Jeg kunne alltid ringe mellom timene og da ringte hun meg tilbake på slutten av dagen, eller når hun hadde tid. Hvis det var noe ekstra. I enkelte perioder kunne hun ringe annenhver dag i et par uker. Det funket for meg. Anonymkode: 27a9e...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå