Gå til innhold

Kollega med gjeldsproblemer. Han har fått startlån.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har egentlig snakka mye om gjeld. Liker han som kollega og nå fortalte han at han har fiksa gjelda si. Fått startlån. Så bra sier jeg er det fra kommunen? Nei han tjente for godt til det men fått samla låna i ett gjennom Blue Step til 10% rente. Og må betale 24000 kr i mnd. 

Kjente jeg fikk litt vondt i magen. Han har en syk samboer som går på AAP og en sønn. Jeg får litt noia når jeg hører om sånne låne greier… men mulig det er veien å gå for å klare å hente inn økonomien. 

Hva vet dere om Blue Step? 

Anonymkode: 44e8d...db1

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Blue Step  Har vært nevnt en god del ,ganger på Luksusfellen, typisk lånehaiselskap med ågrrente!

Endret av Anciol
AnonymBruker
Skrevet

Blu Step er ikke start lån.

Blu Step er forbrukslån med enda høyre rente, de låner som regel ut til alle som spør.

Ved samle alle lånene der flytter han vare problemene og betaler enda mer for det.

Anonymkode: 98f49...91a

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått boliglån via Bluestep. Samtlige er ressurssvake og sliter fortsatt med å holde hodet over vann 10+ år senere. 

Anonymkode: a6cf8...70c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oki, refinansiert boliglånet til forbrukslån. Smart!

Anonymkode: 05efd...030

• Liker 1
Skrevet

La kollegaen din, en voksen mann, styre egen økonomi. Så kan du passe egne saker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde han opprinnelig flere lån med enda høyere rente, er det jo fint for ham at han har fått samlet alle lånene under ett til lavere rente. Bedre med en rente på 10% enn en rente på 22% f,eks.

Anonymkode: 6c69e...34f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
blui89 skrev (58 minutter siden):

La kollegaen din, en voksen mann, styre egen økonomi. Så kan du passe egne saker.

Joda greit nok det. Jeg blander meg nå ikke inn i det men ja men ja vi får se fortsettelsen. Jeg er glad i han som kollega

Anonymkode: 44e8d...db1

Skrevet

Blue Step gir antageligvis "bedre" rente enn diverse forbrukslånsselskaper og kredittkortselskaper. De har jo ofte over 20%, men hos Blue Step kan du få noe lavere enn det. Det avhenger jo av sikkerheten han kan stille. Jo dårligere sikkerhet, jo høyere rente vil også Blue Step ta. De driver jo ikke veldedighet og vil ha tilbake pengene sine med rimelig sikkerhet.

Men jeg lurer på hvorfor han kaller det "startlån"? Det er jo det boliglån hos Husbanken heter.

Så jeg tok et lite søk, og Blue Step har noe på sine sider som heter OMSTARTSLÅN. Det gis med sikkerhet i bolig, står det. Kan det være dette han kollegaen din mener? https://www.bluestep.no/lane/refinansiering/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blu Step er ikke start lån.

Blu Step er forbrukslån med enda høyre rente, de låner som regel ut til alle som spør.

Ved samle alle lånene der flytter han vare problemene og betaler enda mer for det.

Anonymkode: 98f49...91a

Folk bruker gjerne ekstremt lang tid på å skjønne at de er konk og seigpining av økonomien

Gidder ikke å bry meg lenger, sammenligne med å hjelpe rusmisbrukere. Noen solskinnshistorier fins det selvfølgelig, men da må man ha et oppriktig ønske om å endre seg og lære 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk bruker gjerne ekstremt lang tid på å skjønne at de er konk og seigpining av økonomien

Gidder ikke å bry meg lenger, sammenligne med å hjelpe rusmisbrukere. Noen solskinnshistorier fins det selvfølgelig, men da må man ha et oppriktig ønske om å endre seg og lære 

Hei, jeg tok opp forbrukslån og flere kredittkort etter en skilsmisse. Jeg hadde 550 000 i lån på det meste (inkluderer også billån og lånekassen). (dette er 3 år siden). I 2022 var lånene nede på 450 000, og er framdeles synkende.

Jeg ville bare legge inn min historie her siden du sier at man må oppriktig lære og endre seg, og det har jeg gjort. Men husk at folk havner i forskjellige livssituasjoner,  så er greit om vi ikke dømmer for hardt heller. Det beste er om folk får gjort opp selv. Regner med å være gjeldsfri om cirka 11 - 12 år hvis jeg følger min plan, antageligvis tidligere.

Anonymkode: 84d73...3ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg tok opp forbrukslån og flere kredittkort etter en skilsmisse. Jeg hadde 550 000 i lån på det meste (inkluderer også billån og lånekassen). (dette er 3 år siden). I 2022 var lånene nede på 450 000, og er framdeles synkende.

Jeg ville bare legge inn min historie her siden du sier at man må oppriktig lære og endre seg, og det har jeg gjort. Men husk at folk havner i forskjellige livssituasjoner,  så er greit om vi ikke dømmer for hardt heller. Det beste er om folk får gjort opp selv. Regner med å være gjeldsfri om cirka 11 - 12 år hvis jeg følger min plan, antageligvis tidligere.

Jeg har 550 000 nå og er i en endringsprosess. Jeg fikk et mentalt sammenbrudd og ville ikke leve mer. Derav tok jeg opp så mye gjeld i løpet av et år! I tillegg til årslønn (sykepenger) på 6g. Herlighet som jeg fucka opp. Håper det er borte om 11-12 år.

Har ikke tenkt å søke gjeldsordning. Gjelder er for ny og i tillegg eier jeg leilighet med boliglån. 

Anonymkode: b0ea1...42b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også en som tok opp lån til resten av egenkapital hos bluestep. Hadde 200 000 og lånte 400 000 ekstra. Endte med pant i bolig og tvangssalg. Rentene på lånet til siste del av EK kostet omtrent mer enn boliglånet.. 

Anonymkode: 2a122...925

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 550 000 nå og er i en endringsprosess. Jeg fikk et mentalt sammenbrudd og ville ikke leve mer. Derav tok jeg opp så mye gjeld i løpet av et år! I tillegg til årslønn (sykepenger) på 6g. Herlighet som jeg fucka opp. Håper det er borte om 11-12 år.

Har ikke tenkt å søke gjeldsordning. Gjelder er for ny og i tillegg eier jeg leilighet med boliglån. 

Anonymkode: b0ea1...42b

Jeg tenker som deg at det beste er å holde seg unna gjeldsordning så lenge man får det til å gå rundt i dagliglivet. Jeg tenker at jeg skal få redusert gjelden med minst 30000 til 40 000 i året, det har jeg greid til nå og skal fortsette med. Jo lenger man kommer jo mindre renter blir det å betale på beløpet også.

Tilværelsen er ikke helt svart, jeg greier å betale alle regninger,  har nok til mat og en sydentur i året. (Ja jeg vet at gjelden hadde blitt redusert fortere uten den årlige sydenturen, men det trengs pga helsa).

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (6 timer siden):

Blue Step gir antageligvis "bedre" rente enn diverse forbrukslånsselskaper og kredittkortselskaper. De har jo ofte over 20%, men hos Blue Step kan du få noe lavere enn det. Det avhenger jo av sikkerheten han kan stille. Jo dårligere sikkerhet, jo høyere rente vil også Blue Step ta. De driver jo ikke veldedighet og vil ha tilbake pengene sine med rimelig sikkerhet.

Men jeg lurer på hvorfor han kaller det "startlån"? Det er jo det boliglån hos Husbanken heter.

Så jeg tok et lite søk, og Blue Step har noe på sine sider som heter OMSTARTSLÅN. Det gis med sikkerhet i bolig, står det. Kan det være dette han kollegaen din mener? https://www.bluestep.no/lane/refinansiering/

Noe bedre rente ja, men man kan desv låne mye mer hos BlueStep enn kredittkortfirmaer.

Anonymkode: b3853...45d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noe bedre rente ja, men man kan desv låne mye mer hos BlueStep enn kredittkortfirmaer.

Anonymkode: b3853...45d

Man kan ha ganske mange kredittkort også, som tilsammen gir veldig høy kreditt.

Jeg søkte en gang om Bank Norwegian sitt mastercard, fordi de hadde en rabatt på det som jeg ville ha. Tror det var 3% på dagligvarer eller noe sånt. Uansett, da jeg søkte på nettet, stusset jeg veldig over at det ikke var noe felt i søknadsskjemaet for der du kunne fylle ut ønsket kredittgrense. Ingen sted å krysse av for noe beløp heller. Men sendte den inn, og den ble godkjent... og helt uten at jeg hadde bedt om så høy grense, ga de meg 70 000 i kredittgrense på kortet! 

Dette er ikke mer enn et par år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...